محمد کرمی نیا گفت: جوانان و پژوهشگران در علم و آموزش و پژوهش دنبال راه های میان بر و سریع نباشند و چنین چیزی در عرصه علم وجود ندارد؛ تنها راه موفقیت علمی برنامه ریزی بلند مدت و مطالعه و آموزش با کیفیت بالا است.
به گزارش فت فتو؛ محمد کرمی نیا دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه کاشان و دانشجو دکتری رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث قم است که امسال به عنوان پژوهنده برتر دستگاه های اجرایی استان کرمان شناخته شده است. کرمی نیا در گفتگو با فت فتو؛ در خصوص سوابق علمی و پژوهشی خود گفت: عضو رسمی بنیاد ملی نخبگان به عنوان مستعد، سرآمد و نخبه برتر کشور در حوزه الهیات و معارف اسلامی، برنده جایزه شهید صیاد شیرازی بنیاد نخبگان کشور، برترین پژوهشگر دانشگاه های حوزه معارف اسلامی در کشور، نویسنده کتاب «تحلیل تاکتیک های مبارزه با جنگ نرم از منظر قرآن کریم» و برگزیده شدن آن به عنوان اثر برجسته کشور کارشناس شبکه قرآن و معارف سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر علمی همایش های ملی پژوهش های قرآنی و دارنده بیش از چهل مقاله، کتاب و طرح پژوهشی پراستناد هستم. این پژوهشگر برگزیده دستگاه های اجرایی استان کرمان در رابطه با نحوه فعالیت خود در حوزه پژوهش ادامه داد: آغاز مسیر پژوهش و پژوهشگری من به اواسط سال ۱۳۹۵ در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بر می گردد؛ در آن زمان بنده دانشجوی کارشناسی بودم که یک مقاله بسیار پیش پا افتاده و ساده نگارش کردم و همان مقاله آغازی بر مسیر من در این وادی شد که خدا را شکر شروع و بستر خوبی برای پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی را از همان ترمهای ابتدایی دوره کارشناسی آغاز کردم. وی با بیان اینکه بنده خود را موفق نمی دانم، عنوان کرد: آیا کسی میتواند پژوهشگر خوبی باشد؟ آیا محققان دارای ویژگی های برجستهای هستند که باعث می شود در یک حوزه علمی موفق شوند؟ این در حالی است که به همه افراد دانشگاهی و حوزوی فرصتی داده میشود تا تحقق و پژوهش نمایند؛ لکن همه آنها نمیتوانند چنین کاری را انجام دهند؛ مگر اینکه دارای خصوصیات مورد نیاز یک محقق و پژوهشگر باشند. اثر بخشی علم مقوله مهمی در جهان است کرمی نیا ضمن اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: از عوامل موفقیت پژوهشگران برجسته میتوان به عنایت ویژه خداوند متعال و ائمه اطهار(ع)، دعای خیر پدران، مادران و اساتید، نگاه عمیق، دقیق و کنجکاوانه، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل مختلف و داشتن پشتکار قوی و عدم ناامیدی اشاره داشت. این پژوهشگر برگزیده دستگاه های اجرایی استان کرمان در خصوص اینکه یک پژوهشگر چگونه در کار خود می تواند به حد کمال برسد عنوان کرد: امروزه اثربخشی علم و به تعبیر شما حد کمال آن، بحث مهمی در جهان است و شاخصهای مختلفی هم برای اثربخشی علم معرفی میکنند؛ اثربخشی و حد کمال علم میتواند درون سازمانی یا برون سازمانی باشد. وی افزود: شاید پژوهشگر در بسیاری از مواقع به حد اعلای کمال نرسد، اما ممکن است به آن نزدیک و نزدیکتر شود؛ نزدیکی به کمال زمانی رخ میدهد که نتایج پژوهشهای منتشر شده توسط یک محقق در جامعه مورد استفاده قرار گیرد. هر چه ارجاعات به یک پژوهش بیشتر باشد، نشان میدهد که آن اثر برای جامعه اهمیت بیشتری دارد. کرمی نیا ابراز کرد: به عنوان مثال اگر از دستاوردهای یک پژوهش، فیلم و کارهای هنری وآثار دیگر بسازند و کارگاه تشکیل دهند یا جذب بودجه و حمایتهای مالی بیشتر از یک پژوهش شود، نشان میدهد که این اثر از اهمیت بیشتر و تأثیرگذاری بالاتری برخوردار است؛ همچنین، شرکت و دریافت جایزه از جشنوارههای مختلف، همگی ثابت میکند که نتیجه آن پژوهش با اقبال بیشتری از طرف نخبگان مواجه شده است. لزوم توجه به برنامه محوری در پژوهش/ ضرورت ارتقا کیفیت منشورات در عرصه علم و پژوهش این پژوهشگر برگزیده دستگاه های اجرایی استان کرمان بیان کرد: اثربخشی یک پژوهش اصولا در حوزههای مختلف، تعریف خاصی دارد؛ اثربخشی در حوزه اقتصاد، حوزه سیاست و… هر کدام تعریف خاصی دارند؛ اگر یک پژوهش بتواند بر افکار، نگرش و رفتار افراد تأثیر بگذارد، یعنی این اثر موفق بوده است؛ بنابراین باید اثربخشی آثار پژوهشی بهصورت موردی بررسی شود و حیطه و انتظار ما از اثر، از همان ابتدا ودربرنامه پژوهشی محقق، مشخص و از محقق خواسته شود در آن حوزه پژوهش دستاوردهای اثرگذار خود را پیش ببرد و متناسب با ویژگیهای هر حوزه انتظار از تأثیرگذاری دستاوردهای پژوهشی درهر پژوهش را تعریف کرد. وی در پاسخ به این سوال که اقداماتی که برای ارتقا کار و فعالیت پژوهشگران باید صورت بگیرد از دیدگاه شما چیست؟ اظهار کرد: برای ارتقا فعالیت پژوهشگران نکات تولید پژوهش، خدمات پژوهش و عرصه آموزش حائز اهمیت است. کرمی نیا در خصوص تولید پژوهش تصریح کرد: محققان تاکنون کارهای سترگ و ارزشمندی را انجام داده اند، اما نیاز است تا برنامه محوری در پژوهش ارائه شود و هر گروه پژوهشی و رشتههای مختلف دارای برنامه مشخص و هدفمندی باشند؛ در واقع، هر گروه علمی باید معین کند طبق اسناد بالادستی به دنبال چه اهدافی است و چه برند و پروژهی فکری را دنبال میکند. این پژوهشگر برگزیده دستگاه های اجرایی استان کرمان با اشاره به خدمات پژوهش عنوان کرد: در این زمینه به عنوان مثال کتابخانه باید بهروز شود و کتابخانه دیجیتال شکل بگیرد.؛ وضعیت انتشارات و کیفیت منشورات نیز لازم است، ارتقاء پیدا کند و روند توزیع آثار بهبود یابد؛ همچنین برای بهرهمندی هرچه بیشتر محققین و دانشجویان، لازم است که در مراکز و بانکهای اطلاعاتی بیشتری عضو شویم. پژوهش موتور توسعه و پیشرفت جامعه است وی در رابطه با عرصه آموزش اظهار کرد: به یاد دارم رهبری در یکی از سخنرانیهای خود؛ آموزشِ همراه با تحقیق و پژوهش را راهحلی برای رفع نیازهای اساسی کشور میدانستند؛ لذا ضروری است که این بخشها با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ بنابراین، تقویت آموزش در کنار پژوهش یکی از مباحث مهم است که باید دنبال شود. کرمی نیا ادامه داد: بحث بعدی، ساماندهی پژوهشهای دانشجویی است که ما ظرفیت بالایی در این زمینه داریم، رسالههای دکتری هرکدام یک پژوهش علمی و روشمند است که اگر خوب مدیریت شوند، میتوانند به پژوهشهای فاخر تبدیل شوند. این پژوهشگر برگزیده دستگاه های اجرایی استان کرمان در پاسخ به این سوال که چه خلاها و مشکلاتی در حوزه پژوهش وجود دارد که باید مرتفع شود؟ گفت: پژوهش را میتوان موتور توسعه و پیشرفت هر جامعهای دانست؛ اگر فعالیتهای پژوهشی در مسیر صحیح و متناسب با مشکلات باشند، میتوانند راهکارهایی گرهگشا باشند. اما آیا در کشور ما این اتفاق میافتد؟ متاسفانه پاسخ این سوال منفی است؛ در اغلب مواقع پژوهشها متناسب با نیازهای جامعه نیستند. وی ابراز کرد: از جمله مشکلات حوزه پژوهش که ضروری است متولیان امر نسبت به بازنگری آنها اهتمام ورزند، عدم آشنایی کافی با اصول تحقیق، پژوهش، مقاله و پایاننامهنویسی، عدم آشنایی با یکی از زبانهای روز دنیا، عدم دسترسی به منابع در برخی از دانشگاهها، شهرها و استانها، مجهز نبودن امکانات پژوهشی در دانشگاهها و همچنین عدم تجهیز آزمایشگاههای پژوهشی برای رشتههای علوم پایه اشاره داشت. کرمی نیا افزود: نبود وقت کافی؛ بیشتر اساتید دانشگاهها، اساتیدی آموزشی و پژوهشی هستند در صورتی که در سایر نقاط جهان، اساتید صرفاً پژوهشی داریم که آنها فرصت بیشتری دارند و میتوانند دانشجویان پژوهشگر برجستهای را پرورش دهند. البته شیوه جذب استاد صرفاً پژوهشی در برخی از دانشگاههای کشور ما نیز انجام شده است؛ از دیگر مشکلات حوزه پژوهش است. راه موفقیت در عرصه پژوهش برنامه ریزی بلند مدت و آموزش با کیفیت است این پژوهشگر برگزیده دستگاه های اجرایی استان کرمان در پاسخ به این سوال که توصیه شما به نسل جوان و پژوهشگران چیست؟ عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند:«پیشرفت علمی بایستی با خودباوری اولاً؛ امید به موفقیت ثانیاً؛ حرکت جهادگونه ثالثاً؛ همراه باشد». از نظر بنده این عبارت بهترین و مفیدترین توصیه به نسل جوان و پژوهشگران نوپا است. وی تصریح کرد: جوانان و پژوهشگران در علم و آموزش و پژوهش دنبال راه های میان بر و سریع نباشند و چنین چیزی در عرصه علم وجود ندارد؛ تنها راه موفقیت علمی برنامه ریزی بلند مدت و مطالعه و آموزش با کیفیت بالا است. کرمی نیا ادامه داد: برنامه ریزی کوتاه مدت لازم است ولی طبعا در کوتاه مدت نمی توان موفق شد؛ اگر هدف تبدیل شدن به یک پژوهشگر و یا دانشمند در کلاس جهانی است؛ بنابراین باید دیدگاه شخص عوض شود و زمان خود را وقف این راه نماید. این پژوهشگر برگزیده دستگاه های اجرایی استان کرمان ضمن اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: واقعیت این است در این زمینه مانند کلاس کنکور و کلاس تقویتی و سایر کلاس ها و دوره هایی که ما هر روزه تبلیغات آنها را می بینیم، امکان اینکه شخصی به صورت کوتاه مدت چند دوره شرکت کند و سپس موفق شود وجود ندارد؛ بنابراین برای پیشرفت در این راه باید شخص عمر خود را در کتابخانه ها گذراند و هیچ راه دیگری وجود ندارد. انتهای پیام/م