نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
نذیر کرمان/کرمان با وجود آنکه ظرفیت معابر اصلی و فرعی شهر رفسنجان طی سالهای گذشته تغییر چندانی نداشته، افزایش تعداد خودروها متناسب با رشد جمعیت شهری، ترافیک را به یکی از مهمترین چالشهای این شهر تبدیل کرده است. در این میان، شهرداری رفسنجان در دوره ششم شورای شهر با رویکردی برنامهمحور و اجرایی، مجموعهای از […]
نذیر کرمان/کرمان با وجود آنکه ظرفیت معابر اصلی و فرعی شهر رفسنجان طی سالهای گذشته تغییر چندانی نداشته، افزایش تعداد خودروها متناسب با رشد جمعیت شهری، ترافیک را به یکی از مهمترین چالشهای این شهر تبدیل کرده است.
در این میان، شهرداری رفسنجان در دوره ششم شورای شهر با رویکردی برنامهمحور و اجرایی، مجموعهای از پروژههای زیرساختی را با هدف کاهش گرههای ریشهدار ترافیکی در دستور کار قرار داده است؛ پروژههایی که برخی از آنها پس از بیش از دو دهه بلاتکلیفی به سرانجام رسیدهاند.
ترافیک، بهعنوان یکی از پیامدهای اجتنابناپذیر توسعه شهری، در بسیاری از شهرهای در حال رشد موجب اتلاف زمان شهروندان، افزایش تنشهای اجتماعی و کاهش کیفیت زندگی شده است. مدیریت این پدیده پیچیده، نیازمند برنامهریزی دقیق، نگاه بلندمدت و اجرای پروژههایی است که بتواند شبکه معابر شهری را بهصورت متوازن تقویت کند.
در همین راستا، مدیریت شهری رفسنجان با تمرکز بر بازگشایی معابر، تعریض و دوباندهسازی بلوارها، احداث میادین و تکمیل کمربندیهای شهری، تلاش کرده جریان ترافیک را از هسته مرکزی شهر به محورهای پیرامونی هدایت کند؛ رویکردی که به گفته مسئولان شهری، میتواند دستکم برای سالهای آینده از تشدید بحران ترافیک جلوگیری کند.
شهردار رفسنجان یکشنبه هفتم دی در تشریح این اقدامات اظهار کرد: طی سالهای اخیر، پروژههای متعددی در حوزه بهسازی، آسفالت، تعریض و دوباندهسازی معابر شهری با هدف روانسازی ترافیک و تکمیل شبکه کمربندی شهر اجرا شده است.
مجید کهنوجی با اشاره به آغاز این پروژهها از محله رستمآباد گفت: عملیات بهسازی، آسفالت و دوباندهسازی بلوار سیدکاظم هاشمی انجام شد و این محور تا میدان شهید آزادنیا ادامه یافت؛ میدانی که با هدف ساماندهی ورودی روستاهای نوق احداث شده است. پس از آن نیز بلوار شهید محمدی کریمآباد با روکش آسفالت با کیفیت بالا بهسازی شد.
وی افزود: بلوار شهید حاج علیمحمدیپور (قدس سابق) پس از حدود ۲۵ سال، تملک و آزادسازی شد. همچنین بلوار شهید کشاورزی در شمال شهر تملک، آزادسازی و احداث شد و پل اللهآباد به بهرهبرداری رسید.
کهنوجی ادامه داد: دوباندهسازی بلوار پرستار با اخذ مجوزهای لازم از آب منطقهای و وزارت نیرو انجام شد و بلوار شهید هنری نیز احداث و تعریض شد. در ادامه، بلوار امام صادق(علیه السلام) در محله صادقآباد اجرا شد که بهعنوان یک کریدور ترافیکی نیمدایرهای، ارتباط شرق و غرب شهر را برقرار کرده است.
وی با اشاره به ورودی شهر رفسنجان از سمت یزد گفت: میدان آیتالله رئیسی اصلاح هندسی و بهسازی شد و بلوار ولایت با اجرای چهارباندهسازی و احداث کندروها، نقش مهمی در هدایت ترافیک بهویژه ترددهای دانشگاهی ایفا میکند. همچنین در بلوار خلیج فارس، با احداث کندروها و تعریض محدوده آرامستان، بار ترافیکی کنترل شد و نخستین تقاطع غیرهمسطح شهر نیز در این محور به بهرهبرداری رسید.
شهردار رفسنجان افزود: بلوار کوثر با احداث کندروها چهاربانده شد و میدان مس نیز با هدف هدایت ترافیک سرچشمه و جلوگیری از ورود آن به میدان امام حسین(علیه السلام) احداث شد. همچنین بلوار فاتحان اروند حدفاصل این دو میدان به بهرهبرداری رسیده است.
وی با اشاره به پروژههای در حال اجرا بیان کرد: مسیر منتهی به روستای عبداللهآباد در قالب بلوار کوثر جنوبی در مراحل پایانی قرار دارد و تنها عملیات آسفالت آن باقی مانده است.
وی ادامه داد: از میدان آیتالله هاشمی رفسنجانی، بلوار امام سجاد(علیه السلام) شرقی تملک و احداث شده و تا بلوار جوادالائمه و میدانی که در حال احداث است، ادامه مییابد. این محور از طریق بلوار جوادالائمه و بلوار شهید زارع به بلوار شهید مقیمی متصل میشود و نقش مهمی در دور کردن بخش قابل توجهی از ترافیک از مرکز شهر دارد.
کهنوجی در پایان خاطرنشان کرد: آزادسازی انتهای بلوار شهید مقیمی تا بلوار هجرت، تردد خودروهای سنگین و تانکرهای سوخت به این مسیر منتقل خواهد شد که میتواند تأثیر قابل توجهی در کاهش فشار ترافیکی هسته مرکزی شهر داشته باشد.
به گزارش نذیر کرمان، مجموعه اقدامات زیرساختی شهرداری رفسنجان نشان میدهد مدیریت شهری با نگاهی پیشگیرانه و بلندمدت در تلاش است از تعمیق این مشکل جلوگیری کرده و شرایط تردد ایمنتر و روانتری را برای شهروندان فراهم کند.
انتهای پیام
منبع: ایـسنا ? روایت مدیریت شهری رفسنجان از طرحهای کاهش ترافیک
− یک = 2