ریرا اولین کراساور ایران است که پس از خروج شرکت پژو از بازار کشور روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ توسعه یافته و روانه بازار شده است. روز گذشته اولین محموله این خودرو از سوی ایران خودرو به مشتریان تحویل داده شد. اما آنطور که صداوسیما گزارش داده، این عرضه نمادین بود و فقط ۲۰ نفر از […]
ریرا اولین کراساور ایران است که پس از خروج شرکت پژو از بازار کشور روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ توسعه یافته و روانه بازار شده است. روز گذشته اولین محموله این خودرو از سوی ایران خودرو به مشتریان تحویل داده شد. اما آنطور که صداوسیما گزارش داده، این عرضه نمادین بود و فقط ۲۰ نفر از مشتریان توانستند صاحب کراس اور ایران خودرو شوند. این عرضه محدود باعث شد شکاف قیمتی بزرگی میان نرخ کارخانه و قیمت بازار آزاد این محصول به وجود آید.
در حالی که ریرا با قیمت کارخانهای یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان به مشتریان تحویل داده شده است، اکنون در کف بازار و سایتهای خرید و فروش با مبلغی بیش از دو میلیارد تومان به فروش میرسد. در این زمینه باید توجه کرد ارقامی نظیر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان حتی از دو برابر قیمت عرضهشده بیشتر است و ایران خودرو با این نوع سیاستگذاری حداقل ۲۰ نفر را صاحب رانتی میلیاردی کرده است.
تفاوت چشمگیر قیمت کارخانه و بازار آزاد این خودرو، موجب شده ارزش اقتصادی آن به عنوان کراساوری که ایران خودرو لقب «ملی» بر آن گذاشته به چالش کشیده شود. بهویژه در مقایسه با خودروهای مونتاژی جدیدتر که با تکنولوژیهای بهروزتری وارد بازار میشوند.
این نتیجه عرضه محدود ریرا از سوی ایران خودروست که با تبلیغات گستردهای که برای آن انجام شده، تقاضای بالایی هم دارد.
کارشناسان بر این باورند که در صورت افزایش عرضه این خودرو و کنترل بازار، حباب قیمتی کاهش مییابد و قیمتها به تعادل بیشتری خواهد رسید و این خودرو در محدوده زیر یک و نیم میلیارد تومان نوسان خواهد کرد.
در موقعیت فعلی، شکاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد نشاندهنده یکی از معضلات بازار خودرو در ایران است که در نتیجه اقدام عرضه محدود شرکت ایرانخودرو به وجود آمده است.
با توجه به این شرایط، خودرو ریرا که قرار بود به عنوان یک کراساور اقتصادی جایگاه مناسبی در بازار داشته باشد، به دلیل نوسانات قیمتی و عرضه محدود، این جذابیت را تا حدودی از دست داده است. با این حال، انتظار میرود در صورت تنظیم بهتر روند عرضه و کاهش حباب قیمتی، این محصول بتواند سهم مناسبی از بازار خودرو ایران را به خود اختصاص دهد.
به نظر میرسد ایران خودرو با این عرضه نمادین قصد داشت به وعده خود مبنی بر عرضه ریرا در پاییز عمل کند و در مقابل مراجع بالاتر بدعهد نشود. اما همین خوشقولی نمادین حالا بخش دیگری از بازار را دچار آشفتگی کرده است.
/تجارت نیوز
منبع: نذیر کرمان ? رانتپاشی ایران خودرو برای خریداران ۲۰ دستگاه ریرا/ کراساور «ملی» با ۲ برابر قیمت کارخانه به بازار رسید!
غراوی معاون عمرانی استاندار تهران اعلام کرد: با توجه به تداوم برودت هوا، آموزش مدارس در تمام مقاطع تحصیلی به غیر مدارس استثایی غیرحضوری و دانشگاهها، ادارات و بانک های استان تهران نیز به استثنای دستگاههای خدماترسان و درمانی، فردا دوشنبه ۲۶ آذرماه تعطیل اعلام می شود. اصفهان؛ ادارات، دانشگاهها و تمامی مقاطع تحصیلی آموزش […]
پیچیدگیها و ابهاما شرایط سوریه پس از سقوط بشار اسد در شرایطی همچنان بدون راه حل مشخص باقی مانده است که برخی مقامهای منطقه نیز با اظهارات خود به ایجاد پرسشهایی جدید دامن میزنند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفته است: «اگر منطقه پس از جنگ جهانی اول تقسیم نمیشد، شهرهای حلب، شام، […]
به گزارش نذیر کرمان؛ علی دایی در حاشیه برگزاری دیدار خیرخواهانه تیم منتخب ۹۸ و منتخب استان خراسان رضوی اظهار کرد: وظیفه ما بود که برای خانوادههای مظلوم معدن طبس کاری انجام دهیم. حداقل یک اقدام کوچک برایشان صورت بگیرد. او همچنین در خصوص بازگشت به فوتبال گفت: با شرایط کنونی، اصلاً علاقهای به بازگشت […]
بخشایش اردستانی، نماینده مجلس، درباره نقش رئیس جمهور در رفع فیلترینگ به «انتخاب» گفت: فیلترینگ دست رئیس جمهور است اما دو قاعده را باید رعایت کرد. اول اینکه مردم برای وی. پی. ان پول زیاد میدهند، دوم اینکه فضای مجازی باید قاعدهمند باشد. باید یک راه سوم بین رفع فیلتر و آزادسازی فضای مجازی انجام […]
4 + = سیزده