برخوردهای نامناسب با اساتید و دانشجویان در یک کمیته پیگیری شود | اخبار اصلاحات

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز، با اشاره به مجموعه وزارت علوم و اولویت‌های این وزارتخانه در دولت چهاردهم بیان کرد: وزارت علوم یک وزارت‌خانه توسعه‌ای است و بخش پیشران را در توسعه کشور دارد. این وزارتخانه چند میلیون جوان و یک تبار تاریخی در زمینه تولید و توزیع دانش و اثرگذاری فرهنگی- سیاسی […]


غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز، با اشاره به مجموعه وزارت علوم و اولویت‌های این وزارتخانه در دولت چهاردهم بیان کرد: وزارت علوم یک وزارت‌خانه توسعه‌ای است و بخش پیشران را در توسعه کشور دارد. این وزارتخانه چند میلیون جوان و یک تبار تاریخی در زمینه تولید و توزیع دانش و اثرگذاری فرهنگی- سیاسی داشته است.

وی عنوان کرد: این مجموعه همواره با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. از آن‌جا که ما نتوانستیم یک نظام حزبی و حرفه‌ای در کشورمان داشته باشیم، بخشی از فعالیت سیاسی و علاوه بر آن، بار سنگین دفاع از حقوق اجتماعی و مدنی هم برعهده دانشگاه گذاشته شده و حاصل این بار سنگین، پرداخت هزینه به شکل‌های مختلف است.

ظریفیان با بیان این نکته که «یکی از این هزینه‌ها که در گذشته هم شاهد آن بودیم، ستاره‌دار کردن دانشجویان بود»، تصریح کرد: دانشجویان فعال که نسبت به مسائل کشور و سرنوشت خود بی‌تفاوت نبودند و در عرصه‌های مختلف تلاش می‌کردند، با آن‌ها برخوردهای حذفی صورت می‌گرفت و اجازه پیدا نمی‌کردند در مقاطع بالاتر به تحصیل بپردازند. متاسفانه این روند فقط به حوزه دانشجویی هم محدود نشد و پس از اتفاقات سال ۱۴۰۱ شاهد اخراج اساتید از دانشگاه‌ها هم بودیم؛ اساتیدی که در کنار دانشجویان قرار گرفتند، هم‌دردی و رفتارهای نامناسب را نقد کردند، اما این اساتید هم همراه دانشجویان کنار گذاشته شدند.

با توجه به تاکید آقای پزشکیان بر نهج‌البلاغه که اساس آن دفاع از اخلاق و عدالت است، انتظار می‌رود رئیس جمهور در یک بازه زمانی کوتاه، برخوردهای نامناسبی که با دانشجویان و اساتید انجام شده است را مورد رسیدگی قرار دهند و حقوق افراد را جبران کنند.

وی با تاکید بر اولویت‌های وزارت علوم در دولت جدید خاطرنشان کرد: پرداختن به اصل دانشگاه‌ و دانشجویان یکی از این اولویت‌هاست. کار دانشگاه توسعه‌ای بوده و می‌بایست اقدامی شود تا نظام دانایی با نظام توسعه‌ای پیوند داشته باشد. تا زمانی که این پیوند عمیق برقرار نشود، شاهد توسعه پایدار نخواهیم بود. یکی از نتایج این امر که این روزها شاهد آن هستیم، ناترازی‌های زیاد و متعدد در حوزه‌های مختلف است.

در گذشته دانشجویان فعال که نسبت به مسائل کشور و سرنوشت خود بی‌تفاوت نبودند و در عرصه‌های مختلف تلاش می‌کردند، با آن‌ها برخوردهای حذفی صورت می‌گرفت و اجازه پیدا نمی‌کردند در مقاطع بالاتر به تحصیل بپردازند. متاسفانه این روند فقط به حوزه دانشجویی هم محدود نشد و پس از اتفاقات سال ۱۴۰۱ شاهد اخراج اساتید از دانشگاه‌ها هم بودیم؛ اساتیدی که در کنار دانشجویان قرار گرفتند، هم‌دردی و رفتارهای نامناسب را نقد کردند، اما این اساتید هم همراه دانشجویان کنار گذاشته شدند.

این استاد دانشگاه با بیان این که دانشگاه به رسمیت شناخته نشده است، گفت: طوری که باید توسعه ملی و علمی پیوند بخورد، این اتفاق به شکل نهادینه شده رخ نداده است. در هیچ جای دنیا ندیدیم کشوری توسعه پیدا کرده باشد، مگر این‌که نقش نهاد توسعه را جدی گرفته باشد. در سال‌های اخیر شاهد گسست این توسعه بودیم و نقش مدنی و تعهدی دانشگاه هم نادیده گرفته شد.

ظریفیان افزود: با توجه به این‌که دولت تغییر کرده و نگاه و دیدگاه حاکم بر این نهاد متفاوت است و با توجه به تکیه آقای پزشکیان بر نهج‌البلاغه که دفاع از اخلاق و عدالت است، این انتظار می‌رود که در بخشی از اولویت‌ها، آن برخوردهای نامناسبی که با اساتید و دانشجویان شده است را در یک بازه زمانی کوتاه مورد بررسی قرار دهند و حقوق تضییع شده افراد جبران کنند.

هیچ جای دنیا ندیدیم کشوری توسعه پیدا کرده باشد، مگر این‌که نقش نهاد توسعه را جدی گرفته باشد. در سال‌های اخیر شاهد گسست این توسعه بودیم و نقش مدنی و تعهدی دانشگاه هم نادیده گرفته شد.

وی عنوان کرد: آقای پزشکیان از برخوردهایی که با دانشجویان و اساتید انجام گرفت آگاه است و با رویکردی که ایشان دارد، این مطالبه وجود دارد که ابتدا آمار دقیقی از آن‌چه اتفاق افتاده است ارائه شود و سپس با تشکیل یک کمیته هر جا ظلم و ستم و برخورد نامناسب با دانشجو شده است را مورد رسیدگی قرار دهند.

انتهای پیام/


برخوردهای نامناسب با اساتید و دانشجویان در یک کمیته پیگیری شود

منبع: اصلاحات نیوز
? برخوردهای نامناسب با اساتید و دانشجویان در یک کمیته پیگیری شود