برای دانش‌آموزانی که ماه مهر آنها حضورِ حمایتگرِ پدر را کم دارد

به گزارش نذیر کرمان از تهران ؛ هر قدر هم که از محبوبیت درس و تحصیل کاسته شده باشد، اما باز هم بوی ماه مهر و شور و شوق ورود به مدرسه برای تک تک ما یادآور حال و هوایی دیگر است؛ به گونه‌ای که شاید بتوان گفت بوی ماه مهر و ماه مدرسه دیگر […]



به گزارش نذیر کرمان از تهران ؛ هر قدر هم که از محبوبیت درس و تحصیل کاسته شده باشد، اما باز هم بوی ماه مهر و شور و شوق ورود به مدرسه برای تک تک ما یادآور حال و هوایی دیگر است؛ به گونه‌ای که شاید بتوان گفت بوی ماه مهر و ماه مدرسه دیگر تبدیل به یکی از آیین‌های جمعی ما ایرانیان شده است؛ آیینی که همزمان با بهار علم و دانش و بازگشایی مدارس در میان خانواده‌ها شور می‌گیرد و به گونه‌ای یک هویت اجتماعی مشترک را شکل می‌دهد که نشئت گرفته از اهمیت علم و دانش و نیز آموزش و یادگیری است.

از گذرِ ارج نهادن به جایگاه آموزش که مقدمه‌ایست برای اجتماعی شدن فرزندانمان، نکته‌ی دیگری که اهمیت می‌یابد دغدغه‌ی مهیا شدن برای ورود به مدرسه و خرید لوازم ضروری، آن هم در لابلای تنگناهای اقتصادی موجود است که حس همدلی و همبستگی را نیز تقویت می‌‌کند و این شاید یکی از زیبایی‌های آیین‌های ‌زندگی باشد که با قرار دادن ما در یک ناخودآگاه جمعی، حال خوشی را برایمان به ارمغان می‌آورد و تحمل دشواری‌های ملال‌آور زندگی را ممکن می‌سازد.

این روزها آمار رو به افزایش بازماندگی از تحصیل آن هم در میان ابتدایی‌ترین پایه‌های تحصیلی نگران‌کننده است، گذشته از اینکه برخی کودکان حتی امکان ورود به مدرسه را نمی‌یابند.

این خبر فارغ از تمام تبعات هولناکی که برای جامعه دارد، پیش‌آگاهی از وجود یک گسل اجتماعی بین‌نسلی میان این گروه با گروه دیگریست که به مدرسه می‌روند و تمام آنها بناست یک جامعه را تشکیل ‌دهند، اما جامعه‌ای با چنین فاصله ناشی از فقدان تجربه‌ی زیستی مشترک‌، چگونه می‌تواند دارای یک هویت اجتماعی مشترک باشد؟ پرسشی که نهادهای خیریه‌ی آموزشی چون دارالاکرام را در عمل به ماموریت خویش مصمم‌تر می‌سازد که عمل به خیر خردمندانه، موثر و ماندگار است؛ موسسه‌ای مردم‌نهاد که پس از ۲۲ سال همچنان در تلاش است پشتیبانِ تحققِ رویاهای کودکان و نوجوانانی باشد که در پشت میله‌های زندان فقر اقتصادی والدین خود دچار شده‌اند؛ در حالی‌که فقر اقتصادی هرگز به معنای فقر هوش و استعداد در میان این سرمایه‌های ارزشمند انسانی نیست و چه بسا نشانیِ نبوغ در میان خانواده‌ای فقیر در دورافتاده‌ترین نقاط ایران گُم شده باشد.

دارالاکرام با شناسایی و معرفی دانش‌آموزان فاقد حمایت پدر به جامعه‌ی حامیان و بانیان نیکوکار، امانتدار حقوقیست که با رعایت کرامت انسانی عهده‌دار آن شده است.

برگزاری آیین مهر و آماده شدن برای ورود به مدرسه هر سال از سوی دارالاکرام و از طریق سامانه‌ی آنلاین به مهربانی با برگزاری کمپین لوازم تحریر اجرا می‌شود. امسال نیز کمپین بازگشت به مدرسه با هدف تهیه و توزیع لوازم تحریر برای ۷ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز این موسسه در سراسر ایران از بیستم مرداد تا بیستم مهر برگزار می‌شود.

رفع هر گونه مانع تحصیلی از پیش روی دانش‌آموزان مسئولیت دارالاکرام است و گاهی این مانع شاید نبودِ یک کوله‌پشتیِ دارای دفتر و کتاب و لوازم تحریر باشد که لبخند را به انسان و انسانیت هدیه می‌دهد و مشوقی می‌شود برای کودکانی که ماه مهر آنها حضورِ حمایتگرِ پدر را کم دارد. 

 

یادداشت: مهتاب محمدی

 

انتهای پیام/


برای دانش‌آموزانی که ماه مهر آنها حضورِ حمایتگرِ پدر را کم دارد

منبع: بــرنا
? برای دانش‌آموزانی که ماه مهر آنها حضورِ حمایتگرِ پدر را کم دارد