احیای تمدن اسلامی با نقش‌آفرینی سیاسی زینب (س)

عضو هیأت علمی دانشگاه باهنر کرمان گفت: احیای تمدن اسلامی و حرکت نرم‌افزاری این تمدن به دست با کفایت حضرت زینب (س) و نقش‌آفرینی سیاسی وی بود.   مهدیه علوی‌فرد در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان در خصوص نقش و جایگاه زنان در حادثه عاشورا و پس از آن گفت: ابتدا باید نگاه […]



عضو هیأت علمی دانشگاه باهنر کرمان گفت: احیای تمدن اسلامی و حرکت نرم‌افزاری این تمدن به دست با کفایت حضرت زینب (س) و نقش‌آفرینی سیاسی وی بود.

  مهدیه علوی‌فرد در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان در خصوص نقش و جایگاه زنان در حادثه عاشورا و پس از آن گفت: ابتدا باید نگاه قرآن را در رابطه با زنان دید و در این رابطه مقام معظم رهبری در تفسیر و توضیح آیه ۳۵ سوره احزاب « إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ … » توضیح می‌دهد که مرد مسلمان، زن مسلمان. مرد عابد، زن عابد. مرد متهجّد، زن متهجّد. پس، در اسلام همه این مقامات معنوی و درجات انسانی، بین زن و مرد بالسّویه تقسیم شده است. در این موارد، مرد و زن با یکدیگر مساوی و برابرند. هر کس که برای خدا کار کند، «من ذکرٍ او انثی»؛ چه مرد باشد و چه زن، «فلنحیینّه حیاتاً طیبة».

استاد دانشکده معارف دانشگاه باهنر ادامه داد: نقطه‌ای که در حضور سیاسی و اجتماعی زنان در اسلام ملاحظه شده که در نگاه‌های غیراسلامی وجود ندارد این است که خصوصیت زنانه از جمله احساسات و خاستگاه او حفظ شده است و مراقبت شده که بر زنان چیزی تحمیل نشود.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی از زن نخواسته که همچون مردان اندیشه کند و یا مثل مرد کار کند بلکه محور همه تلاش‌های زنان خصوصیات روحی و جسمی او بودده است در عین حال میدان علم، معنویت، تقوا و سیاسی برای زن باز شده و می‌تواند حضور داشته باشد بنابراین مردان باید مراقب باشند تا تحمیل، زیاده‌روی و اعمال قدرت‌های جاهلانه و غیرقانونی در حضور سیاسی و اجتماعی زنان نباید داشته باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باهنر کرمان تاکید کرد: بر اساس آیات الهی بین زن و مرد مسلمان از نگاه ارزش‌های دینی هیچ تفاوتی وجود ندارد بلکه وظایف و ارزش‌های انسانی بین هر دو مشترک است و از مهم‌ترین این وظایف امر به معروف و نهی از منکر است.

علوی‌فرد به همراهی حضرت زینب (س) به برادرش در کربلا اشاره کرد و گفت: همراهی این خواهر با برادرش به واقع نمونه‌ای از انجام تکلیف امر به معروف و نهی از منکر بوده است و نمی‌توان گفت که جهاد و امر به معروف تنها مربوط به مردان باشد بلکه وظیفه مشترکی بین هر دو است اما باید توجه کرد که برای انجام این وظیفه خداوند به ترکیب ساختمان جسمی و روحی زن متناسب با وظیفه‌اش توجه کرده است.

استاد دانشکده معارف دانشگاه باهنر عنوان کرد: حضرت زینب (س) در معیت و همراهی با امام زمان خود به مادرشان حضرت زهرا (س) اقتدا کرده است و در مسائل سیاسی و اجتماعی که نمونه برجسته تاریخ است.

وی تاکید کرد: این‌که می‌گویند خون بر شمشیر پیروز است، در کربلا عامل اصلی آن حضرت زینب (س) است و الا خون دز کربلا تمام شده بود و این حادثه نظامی در کربلا به پایان رسیده بود اما آن‌چه که موجب شد پیروزی جبهه حق مطرح شود ناشی از منش حضرت زینب کبری (س) بود.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه باهنر کرمان بر وظایف به عهده گرفته حضرت زینب (س) در کربلا اشاره کرد و گفت: حادثه کربلا نشان داد که زن در حاشیه نیست بلکه زن در متن حوادث تاریخ است و احیای تمدن اسلامی و حرکت نرم‌افزاری این تمدن به دست با کفایت حضرت زینب (س) و نقش‌آفرینی سیاسی وی بود.

علوی‌فرد به نقش حضرز
ت زینب (س) در کاخ یزید اشاره کرد و توضیح داد: این بانو با حضور در کاخ یزید حجب و عفاف زنانه را تبدیل به عزت مجاهدانه و جهاد بزرگ تبدیل کرد و با شخصیت قوی خطبه‌خوانی می‌کند و لحنی به کار می‌برد همچون پدرش امیرالمومنین با فصاحت و بلاغت سخنرانی می‌کند.

انتهای خبر/ پسند


احیای تمدن اسلامی با نقش‌آفرینی سیاسی زینب (س)

منبع:آرمـان
? احیای تمدن اسلامی با نقش‌آفرینی سیاسی زینب (س)