نذیر کرمان | فرهاد خادمی در یادداشتی عجیب در سایت سیاست روز نوشت: زیاد مقدمه چینی نمیکنیم و مستقیماً وارد بحث اصلی مان میشویم، شخص رئیس جمهور و معاون اول ایشان در چندین نوبت طی هفتههای گذشته بر لزوم افزایش قیمت بنزین تأکید کردهاند و میگویند بنزین لیتری ۵۰ هزار تومانی را لیتری ۳ هزار […]
نذیر کرمان | فرهاد خادمی در یادداشتی عجیب در سایت سیاست روز نوشت:
زیاد مقدمه چینی نمیکنیم و مستقیماً وارد بحث اصلی مان میشویم، شخص رئیس جمهور و معاون اول ایشان در چندین نوبت طی هفتههای گذشته بر لزوم افزایش قیمت بنزین تأکید کردهاند و میگویند بنزین لیتری ۵۰ هزار تومانی را لیتری ۳ هزار تومان نباید فروخت. قبلا هم گفته بودیم که افزایش قیمت بنزین یک ضرورت است اما حداقل «۱۲مورد» اصلی در زندگی مردم باید پیاده سازی و اجرایی شود تا آن موقع بشود راجع به افزایش منطقی قیمت بنزین سخن گفت. اما در کنار این موضوع، دولت حاضر نیست برای سفرهای هوایی در کشور که فقط ۴ درصد افراد جامعه از آن بهره خاص میبرند قیمت بنزین هواپیماها را ساماندهی کند و از پرداخت بیرویه ۳۳هزار میلیارد تومان یارانه به بخش مرفه جامعه خودداری نماید. برای روشن شدن این موضوع با اتکاء به آمارهای رسمی موارد زیر را مطرح میکنیم تا شاید در دولت و وزارت نفت و مسکن و شهرسازی کسی پیدا شود و پاسخ سوالات زیر را بدهد؛ ۱- بر اساس آمارهای رسمی فقط دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال از حمل و نقل هوایی استفاده میکنند. یعنی حدود سه تا چهار درصد جمعیت کشور. ۲- روزانه چهار و نیم میلیون لیتر سوخت در کشور صرف حمل و نقل هوایی میشود. ۳- براساس صورتحسابهای مالی پالایشگاه اصفهان دولت هر لیتر سوخت هواپیما را ۲۱ هزار تومان خریداری میکند و لیتری ۶۰۰ تومان به شرکتهای هواپیمایی میفروشد! ۴-با در نظر گرفتن سوخت ۶۰۰ تومانی، هزینه سفر یک و نیم ساعته با توجه به ظرفیت باک هواپیما، حدود پنج میلیون تومان برآورد میشود که با تقسیم بر ۱۲۰ مسافر، سالانه چهارده میلیون تومان به هر نفر مسافر یارانه تعلق میگیرد. ۵- شرکتهای هواپیمایی همیشه و با هر بهانهای تهدید به افزایش قیمت بلیت میکنند. دولت به منظور کاهش هزینه سفرهای هوایی سالانه ۳۳ هزار میلیارد تومان سوخت یارانهای به شرکتهای هواپیمایی واگذار میکند و این یارانه به جیب شرکتها که نقشی در توسعه این بخش ندارد میرود. ۶- این یارانه سوخت فقط خرج سفرهای قشر پر درآمد جامعه میشود و عموم مردم از آن بیبهرهاند. ۷-این در حالی است که شرکتهای هواپیمایی خارجی و هواپیماهای باری که نقش مهمی در صادرات دارند سوخت را به قیمت آزاد تهیه میکنند. ۸-با این مبلغی که صرف یارانه این صنعت میشود، اقدامات قابل توجهی از جمله خرید هواپیماهای جوان، تأسیس فرودگاه بینالمللی، توسعه زیرساختهای این صنعت و غیره میتوان انجام داد. ۹- با حذف یارانه سوخت هواپیما، میتوان آن را برای توسعه حملونقل زمینی، بهبود جادهها و امکانات جادهای و ریلی استفاده کرد.
منبع: نذیر کرمان ? آقای دولت چرا بنزین لیتری ۲۱ هزار تومانی را لیتری ۶۰۰ تومان میفروشید؟!
هفته گذشته در خبرها آمد که وزارت کشور در پاسخ به استعلامی مربوط به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان که در سامانه «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» انجام گرفت؛ پاسخ میدهد که تکلیف قانونی برای صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان وجود ندارد. از نظر تاریخی حتی پس از ورود دوچرخه به ایران، برای این […]
متاسفانه از یکسو با جهش شدید و غیرقابل باور قیمت مسکن روبهرو هستیم و از سوی دیگر با سرکوب شدید تقاضا که همین مساله باعث افت خرید مسکن به خصوص از سوی اقشار میانی و پایین جامعه شده است. میزان حق مسکن کارگران و کارمندان که در فیشهای حقوقیشان نوشته شده است.این رقمی که در […]
به گزارش نذیر کرمان به نقل از ایلنا، حسنعلی محمدی درباره واردات خودروهای دستدوم گفت: منشأ واردات خودروهای دستدوم مشخص نیست و مواردی از سوی بانک مرکزی مطرح شد و روز یکشنبه آتی واردکنندگان خودرو به کمیسیون میآیند تا نهایت همکاری برای برداشتن موانع صورت گیرد. وی افزود: در خصوص واردات خودروی دستدوم معضلاتی داریم این در حالی […]
به گزارش نذیر کرمان به نقل از میدل ایست نیوز، پایگاه العربی الجدید نوشت که مصر در حال آماده شدن برای استقبال از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا است. قرار است بلینکن در چارچوب سفرش به منطقه پس از تل آویو به قاهره سفر کند. این پایگاه خبری نوشت که بلینکن در قاهره درباره شماری از […]
دو × = شانزده