سرودِ تاریخ در نواهای تار: “طرب است در طرب” اثری ماندگار از پروژه “تار و تاریخ”

تابلو موزیکالِ «طرب است در طرب» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد است. در این اثر میدیا فرج نژاد نواختنِ تار و آهنگسازی را برعهده داشته، اقبال ناصر آواز می‌خواند و شعر این اثر از سروده‌های مولانا است. همچنین در این اثر مریم پوروحید نواختن دف را برعهده دارد.

به گزارش نذیر کرمان، در سفری به اعماق تاریخ و هویتی ایران، پروژه “تار و تاریخ” بار دیگر با خلق اثری بدیع، شنوندگان را به ضیافتی موسیقایی فرا می‌خواند. “طرب است در طرب” نام این اثر فاخر است که با آهنگسازی و نوازندگی تار میدیا فرج‌نژاد، آواز اقبال ناصر و دف‌نوازی مریم پوروحید، روحی تازه به تار و پود تاریخ ایران می‌دمد.

فرج‌نژاد، طراح و آهنگساز این پروژه، در وصف “طرب است در طرب” و سفر پرمغزش به سیستان و قلعه رستم چنین می‌نگارد:

“در سیستان، پس از عبور از شهر سوخته، در چند صد متری جاده اصلی، با یکی از شگفت‌انگیزترین محوطه‌های تاریخی ایران روبرو می‌شوید! به جرات می‌توانم بگویم در هیچ‌کدام از سفرها و در هیچ کجای این سرزمین چنین چیزی را ندیده‌ام! تقریباً در هر صد متر شاهد بنایی تاریخی خواهید بود. انگار این منطقه به شما اجازه می‌دهد تا خودتان را در دل تاریخ تصور کنید و در مرکز این زیبایی، “قلعه رستم” واقع شده؛ بزرگترین قلعه دوره صفویه! که البته دیرینگی آن دقیقاً مشخص نیست. این منطقه و عظمت آن جنبه افسانه‌ای داشته و انتساب آن به نام‌آورترین شخصیت سیستان یعنی رستم در شاهنامه است.

در مجموع پانزده تپه باستانی در این ناحیه وجود دارد که به دلیل نبودن بودجه کافی، مرمت در آن به کندی انجام می‌شود و به دلیل حفاری‌های غیرمجاز بناهای این منطقه سیر فرسایشی را طی می‌کنند. خوب می‌دانم که مسئولان میراث فرهنگی سیستان با حداقل‌ها و با کمترین میزان بودجه در حال تلاش هستند تا آثار تاریخی استان را حفظ کنند. اما این به تنهایی کافی نیست و همت بسیار و بودجه قابل توجهی نیاز است که بتوان به این منطقه فوق‌العاده کمک کرد. شاید معرفی بیشتر این منطقه و جذب گردشگر بیشتر بتواند اندکی به این امر کمک کند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم اگر قصد سفر به سیستان را دارید، حتما و حتما از این منطقه بازدید کنید.”

“طرب است در طرب” توسط پویا پایور میکس و مسترینگ شده و ضبط تار در استودیو ۵۴ انجام شده است. کارگردانی، تدوین و تصویر این اثر کاری از مرتضی حاج‌محمدی است. نشر بین‌المللی این آهنگ نیز بر عهده موسسه فرهنگی هنری نغمه‌سازان دلنشین است.

پروژه “تار و تاریخ” حدود دو سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تاکنون حدود دویست تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته‌اند.

آلبوم “تار و تاریخ” چندی پیش توانست در مسابقه بین‌المللی گلوبال موزیک اواردز – سال ۲۰۲۳ و در بخش‌های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

“طرب است در طرب” در زمره آثار ماندگاری است که در گذر زمان، نغمه‌های تاریخ ایران را در تار و پود جان شنوندگان طنین‌انداز خواهد کرد.

میان تیترها:

  • سفری به اعماق تاریخ و هویت ایران با “طرب است در طرب”
  • “طرب است در طرب”: اثری بدیع از پروژه “تار و تاریخ”
  • وصف “طرب است در طرب” از زبان میدیا فرج‌نژاد
  • “طرب است در طرب”: حاصل همدلی هنرمندان برجسته ایران
  • “تار و تاریخ”: پروژه‌ای ماندگار در پاسداشت تاریخ و هویت ایران

کلمات کلیدی: تار و تاریخ، طرب است در طرب، میدیا فرج‌نژاد، اقبال ناصر، مریم پوروحید، سیستان، قلعه رستم، موسیقی سنتی ایرانی، تاریخ ایران، هویت ایران

A Symphony of History in the Strains of Tar: “Tarb ast dar Tarb” – An Enduring Masterpiece from the “Tar o Tarikh” Project

As reported by Nazir Kerman, the “Tar o Tarikh” project once again invites listeners to a musical feast, this time

تار و تاریخ با «طرب است در طرب» به قلعه رستم رسید

منبع: بــرنا
? تار و تاریخ با «طرب است در طرب» به قلعه رستم رسید