روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت:«روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود که در مجموع این میزان قاچاق سوخت،سالانه ۶ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند». علی محمودیان خاطرنشان کرد:«سالیانه 60 میلیارد دلار را به‌خاطر یارانه انرژی از دست می‌دهیم و اگر […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت:«روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود که در مجموع این میزان قاچاق سوخت،سالانه ۶ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند».

علی محمودیان خاطرنشان کرد:«سالیانه 60 میلیارد دلار را به‌خاطر یارانه انرژی از دست می‌دهیم و اگر این روند اصلاح نشود،تا یک دهۀ آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شویم».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از تسنیم،وی اظهار کرد:«یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز کشور،ناترازی انرژی و بحران سوخت است».

محمودیان افزود:«امروز مصرف بنزین 135 لیتر در روز است،درحالی که تولید روزانه بنزین 110 میلیون لیتر است و به‌عبارتی روزانه 25 میلیون لیتر شکاف بین تولید و مصرف بنزین داریم».

وی با بیان اینکه سالانه 8 درصد به مصرف بنزین کشور در 50 سال گذشته اضافه شده است،گفت:«با ادامۀ این روند،در سال 1408 مصرف بنزین به 250 میلیون لیتر در روز می‌رسد».

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته ادامه داد:«روزانه 97 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنیم که بخش عمده‌ای از این گازوئیل در حمل‌ونقل عمومی و نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد».

وی اضافه کرد:«هدررفت در حوزۀ گازوئیل به دلیل بهره‌وری پایین بیش از 10 درصد است».

محمودیان ادامه داد:«سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران 3 درصد است،درحالی که میانگین بین‌المللی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر 26 درصد است؛ باید این فاصلۀ عظیم را با تمرکز بر توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش دهیم».

وی از فرسودگی زیرساخت‌های انرژی کشور و هدررفت انرژی به‌دلیل این فرسودگی خبر داد و گفت:«بالغ بر 15 میلیارد دلار بابت 10 درصد هدررفت ناشی از فرسودگی زیرساخت‌ها هدر می‌رود».

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته افزود:«ایران یکی از 10 کشور آلودۀ جهان است و سالانه هزاران قربانی از آلودگی هوا داریم که اثر آن در نظام سلامت بالغ بر 8 میلیارد دلار است».

وی با بیان اینکه در حوزۀ سوخت‌های جایگزین عملکرد موفق و مطلوبی نداشته‌ایم،گفت:«سهم CNG در سبد سوخت حمل‌ونقل خودروهای سبک به 18 درصد رسیده است درحالی که زیرساخت‌های این صنعت به‌گونه‌ای در کشور فراهم شده که می‌تواند سهمی 35 درصدی داشته باشد».

محمودیان ادامه داد:«بیش از 3 سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت CNG پرداخت نشده و این صنعت را با چالش مواجه کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نمی‌تواند پرداخت کند».

وی با بیان اینکه می‌توان از LPG برای موتورسیکلت‌ها و سوختی جایگزین در نیروگاه‌ها استفاده کرد،گفت:«در بودجه 1404 بیش از 70 درصد منابع صرف هزینه‌های جاری می‌شود،پس نمی‌توان از بودجه انتظار توسعه زیرساخت‌ها را داشت،بلکه دولت باید از توان و سرمایۀ مردم برای توسعه استفاده کند؛ در این خصوص می‌توان با انتشار اوراق و ایجاد شفافیت برای جذب سرمایۀ مردمی در پروژه‌ها با سهام‌دار کردن مردم در پروژه‌های سود ده و توجیه‌پذیر از نظر اقتصادی،اقدام کرد».

محمودیان خاطرنشان کرد:«دولت باید به این نتیجه برسد که بدون مشارکت مردم،نمی‌توان رویه‌های نادرست پیشین را اصلاح کرد و نمی‌توان برنامه‌های لازم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد». /پ

 




روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود

منبع:خبر کرمان
?روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود :اخبار استان کرمان – اقتصادی