تشدید ترافیک در کرمان/ معابری که باید اصلاح شود

کرمان – ترافیک کرمان طی ماه اخیر در معابر شهر شدیدتر از قبل شده و مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است. فت فتو – گروه استان‌ها: این روزها مردم کرمان با ترافیک شدید در اکثر خیابان‌های شهر مواجه هستند، تا چند سال قبل ترافیک این شهر مختص برخی از معابر اصلی و در […]

کرمان – ترافیک کرمان طی ماه اخیر در معابر شهر شدیدتر از قبل شده و مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.

فت فتو – گروه استان‌ها: این روزها مردم کرمان با ترافیک شدید در اکثر خیابان‌های شهر مواجه هستند، تا چند سال قبل ترافیک این شهر مختص برخی از معابر اصلی و در مرکز شهر بود اما طی ماه‌های اخیر مردم حتی در معابر فرعی شهر نیز می‌توانند ترافیک سنگین را مشاهده کنند و ساعت‌های زیادی را برای عبور و مرور در شهر نچندان بزرگ کرمان بگذارنند.

عدم اجرای طرح‌های جدید برای توسعه معابر طی سال‌های اخیر و همچنین متوقف ماندن و نیمه تمام ماندن برخی از طرح‌ها مانند پروژه میدان آزادی که نیمه کاره زیر بار ترافیک رفته است از جمله دلایل بروز ترافیک شدید در شهر کرمان محسوب می‌شود.

از سوی دیگر اجرای کند طرح فاضلاب شهری نیز از جمله دلایل مسدود شدن و یا ترافیک سنگین در برخی از معابر شهر است.

کرمان خیابان دو طرفه ای که شرق را به غرب شهر متصل کند ندارد

معابر شهری مانند کرمان که از جمله شهرهای زیارتی کشور محسوب می‌شود هیچ تناسبی با نامش ندارد، نکته عجیب اینکه هیچ خیابان دو طرفه ای که مرکز این شهر را از غرب به شرق و برعکس متصل کند وجود ندارد و تمام بار ترافیکی روی دوش خیابان یک طرفه شریعتی است از سمت غرب به شرق است و مردم برای حرکت از شرق به غرب باید از خیابان‌های فرعی متعدد استفاده کنند.

معابر شهری مانند کرمان که از جمله شهرهای زیارتی کشور محسوب می‌شود هیچ تناسبی با نامش ندارد

هر چند قرار بود یک خیابان از فرودگاه کرمان تا گلزار شهدا این شهر احداث شود اما مدتهاست دیگر مسئولان هیچ صحبتی در این زمینه انجام نمی‌دهند و همه چیز در این خصوص نیز مسکوت مانده است.

نکته جالب توجه اینکه با وجود نیاز فوری شهر کرمان برای توسعه معابر شهری طی ماه‌های اخیر هیچ طرح عمرانی مشخصی برای رفع گره‌های ترافیکی شهر در دستور کار قرار نگرفته است همچنین نظارت‌های فیزیکی برای کنترل ترافیک نیز مطلوب نیست.

همزمان با افزایش جمعیت توسعه معابر شهری نیز باید انجام شود

محمد حسنی، کارشناس شهرسازی در گفتگو با فت فتو می‌گوید: کنترل و مدیریت ترافیک نیاز به مدیریت پیوسته و برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت حوزه شهری دارد تا همزمان با افزایش جمعیت و شرایط موجود روند توسعه‌ای شهر نیز تداوم یابد.

وی افزود: در بسیاری از کلانشهرهای کشور شاهد روند مطلوب توسعه معابر مدرن و متوازن با نیاز شهر برای کنترل ترافیک هستیم و اگر این روند متوقف و یا کند شود اصولاً در بلند مدت با چالش مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: سال‌ها در شهر کرمان اقدامی برای توسعه خیابان‌ها به خصوص در محور شرقی – غربی نشده است و نتیجه آن افزایش بار ترافیکی در معابر و خیابان‌های فرعی است به همین علت این روزها شاهد ترافیک سنگین در اکثر ساعات روز هستیم.

سال‌ها در شهر کرمان اقدامی برای توسعه خیابان‌ها به خصوص در محور شرقی – غربی نشده است و نتیجه آن افزایش بار ترافیکی در معابر و خیابان‌های فرعی است

وی گفت: قرار گرفتن مراکز پزشکی در میدان‌های و معابر اصلی شهر و عدم احداث پارکینگ‌های طبقاتی نیز موجب شده شهر به پارکینگی بزرگ تبدیل شود و در برخی از ساعت‌های روز نیز خیابان‌های شهر به دلیل حجم بالای خودرو قفل شوند.

مجتمع‌ها تجاری و پزشکی فاقد پارکینگ در قلب شهر

حسنی گفت: نمی‌توان گفت که تنها حفاری‌های صورت گرفته در شهر موجب این ترافیک سنگین است، می‌بینیم که در بسیاری دیگر از مناطق که حفاری صورت نگرفته هم ترافیک سنگین داریم، راننده‌ها برای فرار از خیابان‌های شلوغ به معابر فرعی روی می‌آورند و نتیجه آن نیز انتقال ترافیک به مناطق مختلف شهر است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت موجود نتیجه مدیریت شهری طی ده‌های اخیر است گفت: نمی‌توان با مسکوت نگه داشتن توسعه معابر و تنها با شعار فرهنگ ترافیکی شهر را مدیریت کرد زیرا خیابان‌ها مملو از خودرو شده است و ترافیک نیز نتیجه این شرایط است و حالا با مشکل مواجه شدیم.

نمی‌توان با مسکوت نگه داشتن توسعه معابر و تنها با شعار فرهنگ ترافیکی شهر را مدیریت کرد زیرا خیابان‌ها مملو از خودرو شده است

وی افزود: تنها راه رهایی از این ترافیک توسعه معابر، خدمات حمل و نقل شهری و توسعه فرهنگ ترافیک و نظارت‌های ترافیکی در شهر است.

محمد ایرانمنش یکی از شهروندان کرمانی می‌گوید: سال‌ها هیچ خیابان جدیدی در کرمان احداث نشده و تعریض خیابان‌ها نیز متوقف است، چند سال پل‌هایی در شهر کرمان احداث شد که بخشی از قفل‌های ترافیک شهر را باز کرد اما در همین دوران نیز طرح‌های مانند تقاطع غیر همسطح میدان آزادی پس از مدتها ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و بستن میدان اصلی شهر اجرا شد که هیچ عایدی مثبتی برای مشکلات ترافیکی مرکز شهر کرمان نداشت.

تقاطع میدان آزادی نیمه کاره رها شده است

وی گفت: در کمال تعجب محور خیابان بهمنیار در همین پروژه هم نیمه کاره رها شده است و در کنار چهره زشتی که مرکز شهر کرمان داده است موجب افزایش ترافیک در این بخش از شهر نیز شده است و بار ترافیکی یک خیابان را یک کوچه فرعی تحمل می‌کند و به نظر می‌رسد کسی هم نمی‌خواهد برای اتمام این پروژه کاری کند.

وی افزود: بعد از این تجربه اشتباه به نظر می‌رسد مدیریت جدید کرمان برای ورود به این پروژه‌های احتیاط بیش از حد می‌کند و اجرای طرح‌های جدید را شاهد نیستیم.

محمود ابراهیمی نیز گفت: شهر در حال افزایش جمعیت است اما زیر ساخت‌ها متناسب با شهر توسعه نمی‌یابد، سال‌ها نسبت به افزایش ترافیک در کرمان هشدار داده شد و در مقابل کاری نشد و حالا خیابان‌های شهر حتی در ساعاتی که اصولاً نباید شاهد ترافیک باشیم قفل می‌شود.

وی ادامه داد: مجتمع‌های تجاری و پزشکی فاقد پارکینگ در خیابان شریعتی و ابتدای خیابان جهاد توسعه یافته و کسی هم به صاحبان این مجتمع‌ها تذکر نمی‌دهد!

به نظر می‌رسد در کنار شهرداری استانداری کرمان نیز باید برای توسعه معابر و خیابان‌های شهر کرمان برنامه ریزی ویژه داشته باشد و اعتبار مورد نیاز در این زمینه را مدنظر قرار دهد.

کد خبر ۵۶۸۵۷۱۲




تشدید ترافیک در کرمان/ معابری که باید اصلاح شود

منبع: مــهر
? تشدید ترافیک در کرمان/ معابری که باید اصلاح شود