مفهوم جنگ رسانه اي، جنگ در عرصه افکار عمومي است و اين مقابله رسانه اي با استفاده گسترده از شبکه هاي تلويزيوني، ماهواره و فضای مجازی به نقطه بحران و اثر گذاري رسيده است.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری«فت فتو»؛ با توجه به سلطه رسانه اي موجود بر اين شبکههای تلویزیونی، ماهواره و فضایمجازی باید به دنبال راهکار مقابله و ارائه راهکارهاي عملي براي اين نبرد رسانهاي غرب بر ضد ایران بوده و اعتماد مردم را به رسانههای ملي جهت مقبولیت ملت افزایش داد. بی شک امروزه رسانه ها در جنگ نرم، وسیله ای برای تسلط بر افکار، اراده و احساسات مردم به شمار می روند. رسانههای نظام سلطه به جدیدترین فناوری جهانی مجهزند، و از یک جهت ابزاری در جهت اجرای عملیات روانی علیه ملتها و دولتهای مستقل عمل کرده و از جهت دیگر وسیلهای برای کنترل، تضعیف، جهت دهی و هدایت افکار عمومی مردم محسوب میشوند و ابزارهای اصلی این جنگ رسانهای در قالب محتوای مکتوب، صوتی، تصویری، ماهواره ای، اینترنتی، الکترونیکی و اپلیکیشنهای مختلف هستند. آمریکا و غرب با استفاده از همین روش، موفق به تغییرات سیاسی در کشورهایی چون لهستان، گرجستان، چک اسلواکی، قرقیزستان، اوکراین و تاجیکستان شدند. در تمامی این دگرگونیهای سیاسی با استفاده یا بدون استفاده از ابزار خشونت با تکیه بر جنگ نرم و ابزار رسانه، با تغییر در افکار و اذهان مخاطبان از الگوهای رفتاری حکومت ها مشروعیتزدایی کرده و از طریق جنبشهای مردمی و ایجاد بی ثباتی و هرج و مرج و اغتشاش و دروغ، قدرت سیاسی به نفع آمریکا و اسرائیل تغییر یافت. نحوه تاثیر این جنگ رسانهای ابتدا بصورت تاثیر رفتاری است که اولین مرحله این نوع تأثیر، فعال و یا منفعل ساختن مخاطبان است. دیدن و شنیدن پیامهای وسایل ارتباط جمعی ممکن است باعث تغییرات مهمی در رفتار اشخاص شود و سپس تاثیر شناختی شکل می گیرد که تأثیر رسانهها تحت برخی شرایط ایمان، باور ها، دیدگاه ها و مشخصات روحی و شخصیت مخاطب را دگرگون میسازد و باعث تغییر تفکر آنها در مورد امور اجتماعی و سیاسی میشود و مرحله آخر تاثیر عاطفی است که رسانهها و فضایمجازی میتوانند احساسات مخاطبان را در قبال مسائل مختلف عوض کنند و افکار عمومی را تحت نفوذ خود در آورند. اگر به اغتشاشات اخیر بنگریم این مراحل تحت یک جنگ جهانی رسانهای علیه ایران صورت پذیرفت که آسیب شناسی این جنگ بسیار مهم تلقی میشود. برای شروع راه حل این مشکل داشتن اینترنت ملی یک الزام تلقی میشود زیرا تمامی سرور های خارج از ایران بوده و هر گونه مبارزه با این گونه تحمیل قدرت و سلیقه در واقع امکان پذیر نیست. هدف اصلی استراتژیکی دشمن از زمان پس از انقلاب اسلامی بهخصوص دهه اخیر، ناامید کردن اقشار مختلف مردم بهخصوص جوانان و نخبگان با بزرگنمایی مشکلات و کاستی ها و کوچک نمایی دستاورد ها و افتخارات بوده است. به طور کلی رسانههای بیگانه حقایق را وارونه جلوه میدهند و تلاش میکنند با نشان دادن پاره ای از واقعیت، نظرات و دیدگاه های خود را در قالبی پوشیده در داخل گزارش ها و متن و تحلیل محتوا ها ارائه کنند. با بردن ذهنِ افکار عمومی به دور ترین نقطه از واقعیت و بر جسته نشان دادن اطلاعات و اخبار در راستای گفتمان مورد نظر آنها، در کنار استفاده از تکنیکهای عملیات روانی همچون پر رنگ کردن حاشیه ها و چشم پوشی از حقایق، یکی از اصلیترین راهبردهای این رسانهها است که این روش مستلزم تببین سواد رسانهای است و باید خیلی جدی در مقابل این جنگ جهانی رسانهای علیه کشورمان اقدامات لازم صورت گیرد. به طور کل دشمنان آن چیزی که میخواهند ما بدانیم را در رسانه های خود ارائه میکنند نه حقیقت را به عنوان مثال کشورمان امسال نیز جز رکوردداران مصرف انرژی در جهان است در حالی که بسیاری از مردم اروپا رو به زغال سنگ و چوب و پوشیدن لباس گرم در منزلشان آورده اند اما این حقیقت در هیج جا بیان نمیشود و این بحران خود را سر میپوشانند و یا رسانههای معاند اعلام میکنند (بمباران خبری) فلان شهر در اختیار مردم معترض است اما در حقیقت فقط تعدای افراد گول خورده همراه معاندین آموزش دیده در یک یا چند قسمت شهر دست به تخریب زده اند. اساسا چرا باید هر چیزی که در رسانهها به خصوص فضای مجازی دیدیم باور کنیم؟ آن هم بدون صحت سنجی؟ نویسنده: تاج الدینی انتهای خبر/ تاج الدینی