۹۵ درصد مردم موافق تعطیلی شنبه هستند

شهریار حیدری نماینده سابق مجلس درباره تعیین تکلیف افزایش تعطیلات آخر هفته و تعطیلی روز شنبه گفت: هر شخصی یک دیدگاه و نظری دارد، اسلام دین مدرنی است. خود امام فرمایش می‌کند اسلام ما اسلام اشتهادی، یعنی به روز است. در قرآن هم آیه آمده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِنْ یَوْمِ […]


شهریار حیدری نماینده سابق مجلس درباره تعیین تکلیف افزایش تعطیلات آخر هفته و تعطیلی روز شنبه گفت: هر شخصی یک دیدگاه و نظری دارد، اسلام دین مدرنی است. خود امام فرمایش می‌کند اسلام ما اسلام اشتهادی، یعنی به روز است. در قرآن هم آیه آمده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ» نگفته است خمیس یا السبت، به نظر من روز جمعه یک روز مقدسی است و در قرآن هم تاکید شده است. تفسیر این آیه که به آن اشاره کردم این است که هنگام اذان در روز جمعه از کار و تلاش دست بردارید و بروید نماز بخوانید و بعد به کار و تلاش بازگردید. آنجا هم بحث کار و تلاش است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی حیدری را در ادامه می خوانید:

بالاخره ما در حال حاضر پنجشنبه و جمعه تعطیل هستیم، دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است و ۴ روز عملا با دنیا برای همکاری بین بانک‌ها، تجار و غیره فاصله داریم و این یک واقعیتی است.
عملاً هم پنجشنبه‌ها تهران تعطیل است و بقیه هم تعطیل هستند. تصمیم مجلس یازدهم بلاتکلیف مانده است در اینکه جمعه یک روز مقدس برای مسلمانان است هیچکس بحثی ندارد، اما تعطیلی شنبه برای این است که در دیگر روزها با دنیا ارتباط داشته باشیم، مخصوصا در حوزه اقتصادی و تجارت این یک ضرورت برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.
اگر با نگاه کارشناسی و عقلی نگاه کنیم تعطیلی شنبه ضرورت دارد، نمی‌دانم چرا یک عده بر تعطیلی پنجشنبه تاکید دارند، احتمالا چون فقط و فقط کارها و منافع شخصی‌شان ضرورت و اهمیت دارد.
بحث مردم هستند؛ اگر همین امروز نظرسنجی کنند قطعا ۹۵ درصد به شنبه رای می‌دهند پس این مخالفت‌ها برای مردم نیست. ما به خاطر مردم آمدیم در مجلس یازدهم بحث جمعه و شنبه را مطرح کردیم.
در حوزه تخصصی و اقتصادی مسائلی همچون ارتباط، همراهی و همکاری با تمام کشورها یک ضرورت است. بله، ما مسلمان هستیم و کشورهای مسلمان هم زیاد هستند که اکثریت آمدند شنبه را تعطیل کردند ما خیلی نباید با جامعه جهانی و ارتباطات اقتصادی فاصله بگیریم.
برای من که کار و رشته‌ام در حوزه علوم انسانی است فرقی ندارد، اما کسانی که فعال حوزه اقتصاد هستند بارها به کمیسیون های تخصصی مجلس و نمایندگان مراجعه کردند که ما فاصله بسیاری با جامعه جهانی داریم چرا روزهای شنبه و یکشنبه ما کار می‌کنیم و آن‌ها تعطیل هستند، پنجشنبه و جمعه که ما کار نمی‌کنیم آن‌ها فعال هستند. بنابراین ضرورت دارد با یک نگاه عقلانی، منطقی و حتی دینی به موضوع نگاه شود.
دین ما بیشترین تاکید را بر معیشت و اقتصاد دارد، هیچ دینی به اندازه اسلام بر مضوع تامین معیشت تاکید نکرده است بنابراین چه مغایرتی دارد امروز به خاطر اقتصاد مردم این کار را انجام دهیم؟ کشورهای دنیا مانند یک زنجیره به هم وصل هستند، نمی‌شود ما ۲ روز با دنیا ارتباط‌مان قطع باشد، ۲ روز هم خودمان تعطیل باشیم یعنی ۴ روز عملا ارتباط‌مان در این زنجیره قطع است.
به هر شکل یک روز هم این تعطیلی را کوتاه می‌کند. این امر از نگاه عقلی و منطقی، از نگاه همراهی و همکاری با جامعه جهانی ضروت دارد و به نظر من شنبه واجب‌تر از پنجشنبه است، پنجشنبه‌ها مقدس نیست این جمعه است که برای ما مقدس است، حال این‌ها که می‌خواهند توجیه کنند پنجشنبه را نیز تقدیس می‌کنند تا به اهداف شان برسند.

 


۹۵ درصد مردم موافق تعطیلی شنبه هستند

منبع: اصلاحات نیوز
? ۹۵ درصد مردم موافق تعطیلی شنبه هستند