۷۰ درصد بیماری‌ های عفونی قابل انتقال به انسان، منشاء حیوانی دارند

فت فتو/کرمان رئیس شبکه دامپزشکی بم گفت: تعداد بسیار زیادی از بیماری ‌های عفونی در انسان، زئونوز است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماری‌ های عفونی که در حال حاضر قابلیت انتقال به انسان دارند، منشاء حیوانی دارند. مسعود اسدی پور اول شهریورماه در جمع خبرنگاران از نیروهای دامپزشکی به عنوان سربازان گمنام نظام […]

فت فتو/کرمان رئیس شبکه دامپزشکی بم گفت: تعداد بسیار زیادی از بیماری ‌های عفونی در انسان، زئونوز است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماری‌ های عفونی که در حال حاضر قابلیت انتقال به انسان دارند، منشاء حیوانی دارند.

مسعود اسدی پور اول شهریورماه در جمع خبرنگاران از نیروهای دامپزشکی به عنوان سربازان گمنام نظام سلامت نام برد و افزود: دامپزشکی رکن مهمی از نظام سلامت را بر عهده دارد ولی در زیر سایه مجموعه حوزه سلامت مظلوم واقع شده است.

وی افزود: بیماری‌ های زئونوز بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت به بیماری ‌هایی اطلاق می شود که به طور طبیعی قابلیت انتقال از حیوانات مهره‌دار به انسان را داشته باشد و تاکنون بالغ بر ۲۰۰ نوع بیماری زئونوز در جهان شناسایی شده و عوامل ایجاد کننده بیماری‌ های قابل انتقال بین انسان و حیوان شامل ویروس ‌ها، باکتری ‌ها و انگل ‌ها و … هستند.

اسدی پور تصریح کرد: تعداد بسیار زیادی از بیماری ‌های عفونی در انسان، زئونوز است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماری‌ های عفونی که در حال حاضر قابلیت انتقال به انسان دارند، منشاء حیوانی دارند و بیش از ۷۵ درصد بیماری ‌های نوپدید عفونی، بیماری‌ های زئونوز است؛ به عنوان مثال کووید۱۹ نیز یک بیماری زئونوز است چون منشاء برخواسته از حیوانات دارد.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از بیمارهای واگیر نوپدید در عصر حاضر شناخته شده اند، گفت: وزارت بهداشت سالیانه بیش از میلیاردها تومان برای درمان تب مالت هزینه می کند که اگر ۱۰ درصد از هزینه‌ در پیشگیری از جمعیت حیوانی انجام شود ۹۰ درصد به نفع  دولت است.

رئیس شبکه دامپزشکی بم با اشاره به اینکه بیماری تب مالت یک بیماری علاج ناپذیر است، افزود: تب مالت یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که سالانه چندین هزار نفر را درگیر می‌کند؛ هر چند نرخ مرگ و میر ناشی از تب مالت چندان بالا نیست،
 ولی باکتری آن در بدن انسان می ماند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: قریب به چهار سال درگیر بیماری واگیردار نشده ایم وشهرستان بم  کریدور قاچاق دام بوده و هستیم و چه زمانی دام از خارج وارد میشد یا الان که به دلیل قاچاق معکوس دام از استان های دیگر وارد منطقه ما می شود و اجازه ندادیم این قاچاق دام بتواند آسیبی به دام منطقه  بزند.

اسدی پور خاطرنشان کرد:تست های غربالگری تب مالت و سل مرتبا در گاوداری ها انجام می شود  گاوداری های که تولید شیر انجام وسالی دوبار بررسی ، تست می شوند و دام آلوده شناسایی و  از چرخه حذف می شود .
وی ادامه‌داد: دریکی از گاوداری ها یک مورد گاو مبتلا به سل شناسایی و از چرخه دام حذف شد و شهرستان بم نسبت به استان آمار پایین تر در بیماری سل داشته است.

وی به عملکرد این مجموعه در پنج ماهه ابتدای سال  اشاره کرد وافزود در پنج ماه سال جاری تاکنون بالغ بر سیصد و پنجاه هزار راس دام به صورت رایگان در بخش دولتی واکسینه شدوهمچنین بیش از دویست هزار دام در بخش خصوصی مایه کوبی واکسینه انجام شده اند.
 وی افزود :بیش از پانصد هزار راس دام در کل شهرستان بم برعلیه بیمارهای واگیر داربصورت رایگان واکسنه شده اند .
اسدی پور تصریح کرد:در مناطق عشایری چندسالی است که درگیر انگل های خارجی دام مانند کک و کنه می باشیم که بالغ بر هفتصد و بیست و دو لیتر انواع سموم در واحدهای روستاهای عشایری و فاقد دهیاری عملیات سم پاشیانجام داده ایم ۴۵۰ هزار متر مربع   جایگاه های نگهداری دام سمپاشی  شده اند  .
وی ادامه داد :سم پاشی بیش از ۳۵هزار دام سبک و۴هزار دام سنکین در دستور کار قرار گرفت.
وی یادآور شد:بحث آموزش دامپزشکی در برنامه کار قرار دارد و هر چه عشایر نسبت به بیماری دام آشنا شود در اجرای طرح موفق تر هستیم پانصد نفر از عشایر و دامدار ما با بیماری های دامی آشنا شدند .

 
رییس دامپزشکی بم افزود:۳۴۰ قلاده سگ نگهبان علیه بیماری مهلک هاری واکسینه کردیم ،جزو طرح های اولویت دارو واکسیناسیونسوین ما محسوب میشود.
وی ادامه داد :دو هزار و سیصد مورد بازرسی از مراکز عرضه یا استحصال فرآورده دام بوده که دویست و هفتاد مورد تخلفات بهداشتی شناسایی شد و هفتاد و سه مورد نمونه برداری جهت کیفیت انجام  و هفت پرونده تخلف بهداشتی داشتیم که به مراجع قضایی معرفی شدند
اسدی پور به معدوم سازی هزار و پانصد و نود و نه کیلوگرم فرآورده دامی فاسد  اشاره کرد .
وی بیان داشت:در کشتارگاه دام ده هزار راس تحت نظارت کشتار و ذبح شد و پس از دوره پیش سرد که درباره بیماری تب کریمه کنگو حاد اهمیت است سالم سازی شده است
او ادامه داد:کشتارگاه طیور با توجه به شرایط خاص ما در بحث آزادسازی ارز پانصد هزار قطعه مرغ کشتاری در کشتارگاه شهرستان کشتار شده است.

این رتبه توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعطا شده و پس از ارزیابی عملکرد مؤثر و کارآمد شبکه‌های دامپزشکی در کلیه امور فنی و اداری در تمامی قسمت‌ها و شاخه‌های دامپزشکی،شهرستان بم به عنوان رتبه برتر انتخاب شد.

انتهای پیام




۷۰ درصد بیماری‌ های عفونی قابل انتقال به انسان، منشاء حیوانی دارند

منبع: ایـسنا
? ۷۰ درصد بیماری‌ های عفونی قابل انتقال به انسان، منشاء حیوانی دارند