۵ درصد زندانیان کرمان اتباع بیگانه هستند

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: ۹۵ درصد زندانیان در زندان‌های استان کرمان مرد هستند، پنج درصد زن و پنج درصد اتباع بیگانه در زندان‌های استان به‌سر می‌برند. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان رضا دوالفعلی‌نژاد صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: سازمان زندان‌ها دو وظیفه مهم […]



مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: ۹۵ درصد زندانیان در زندان‌های استان کرمان مرد هستند، پنج درصد زن و پنج درصد اتباع بیگانه در زندان‌های استان به‌سر می‌برند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان رضا دوالفعلی‌نژاد صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: سازمان زندان‌ها دو وظیفه مهم از جمله اقدامات تأمینی و دیگری اصلاح و تربیت مجرمان را بر عهده دارد.

وی به هدف اصلی تشکیل سازمان زندان‌ها اشاره و بیان کرد: مجازات افراد هنجارشکن، تشفیع ضرردیدگان، اصلاح و تربیت مجرمان و پیشگیری از جرم چهار هدف اصلی این سازمان است.

ذوالفعلی‌نژاد تاکید کرد: هدف اصلی زندان نگه‌داری مجرمان نیست بلکه به گفته امام (ره) زندان‌‌ها باید آموزشگاه نیکی‌ها شود از این‌رو مقدمه کار اصلاحی ما در حوزه بهداشت و سلامت است.

وجود ۹۵ نفر پزشک متخصص در زندان‌های استان
مدیرکل زندان‌های استان کرمان تاکید کرد: در زندان‌‌های استان ۹۵ نفر پزشک متخصص وجود دارد تا هر فردی که وارد زندان می‌شود در بدو ورود توسط پزشکان چکاپ ‌شود، همچنین اگر فرد به لحاظ روحی و روانی مشکل داشته باشد توسط مشاوران حاضر در زندان‌ها درمان می‌شود خوشبختانه اکنون ۳۳ مشاوره در زندان‌های استان کرمان وجود دارد.

۲۸۴ نفر از زندانیان در حال حفظ قرآن هستند
وی با اشاره به تربیت بعد دینی و معنوی زندانیان تاکید کرد: ۴۵ روحانی استخدام شده تا در حوزه مسائل دینی و مذهبی زندانیان کار می‌کنند که خوشبختانه تاکنون ۲۸۴ نفر از زندانیان در حال حفظ قرآن‌اند و اکنون سه نفر حافظ کل قرآن هستند.

تحصیل  ۱۲ نفر از زندانیان در دانشگاه پیام‌نور
ذوالفعلی‌نژاد با اشاره به این‌که در پنج زندان متوسطه اول تا دوم وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه اکثراً زندانیان را افراد کم‌سواد و بی‌سواد تشکیل می‌دهند اما خوشبختانه در سه مقطع سوادآموزی ۲۵۳ نفر در حال آموختن هستند و امروز می‌توان گفت هیچ زندانی نمی‌تواند مدعی شود که امکانات تحصیل در زندان وجود ندارد.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان افزود: ۴۱۶ نفر در متوسطه اول و دوم ادامه تحصیل کرده‌اند، ۱۲ نفر دانشجوی پیام‌نور وجود دارد که با ایجاد شرایط در حال تحصیل هستند.

فعالیت ۳۳ باب کتابخانه دز زندان‌های استان
وی با اشاره به عملیات عمرانی انجام شده در سال گذشته و سه ماهه امسال، عنوان کرد: تعداد ۶۷ باب نماز‌خانه در زندان‌های کرمان جهت نیایش و برگزاری کارهای فرهنگی و برگزاری مراسم ایجاد شده است، ۱۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در زندان‌ها وجود دارد، فعالیت ۳۳ باب کتابخانه با تعداد ۷۰ هزار و ۳ جلد کتاب، پنج سالن ورزشی، هشت گود زورخانه، از جمله اقدامات انجام شده است.

اشتغال  ۱۲۳۰ نفر از طریق بنیاد تعاون
ذوالفعلی‌نژاد ادامه داد: اشتغال بازگشت زندانیان را به زندان کاهش می‌دهد، ۴۵۶ نفر از زندانیان در حوزه انجمن حمایت شده‌اند و هزار و ۲۳۰ نفر از طریق بنیاد تعاون مشغول به کار هستند، بیش از ۱۰۰ کارگاه فعال در زندان‌های استان و خارج از آن داریم که ۱۲ کارگاه تولیدی و صنعتی است.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان با اشاره به این‌که بیش از ۵۰ درصد زندانیان افرادی توانمند هستند، بیان کرد: در داخل زندان کارگاهی ایجاد کرده‌ایم که در کنار خوابگاه زندانیان باشد از این‌رو در زندان زرند کارگاه خیاطی وجود دارد، در زندان مرکزی سوله‌ای بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ متر فضای حرفه‌آموزی در کنار خوابگاه وجود دارد.

بهره‌مندی ۹۰ درصد زندانیان از دادرسی الکترونیکی
وی به اقدامات قضایی اشاره کرد و ادامه داد: راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی و بهره‌مندی ۹۰ درصد زندانیان از این طریق، بهره‌مندی هزار و ۷۱۵ نفر از سامانه الکترونیکی در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، ۲ هزار و ۵۷۶ بازدید از زندان‌های استان کرمان در سال گذشته و در سه ماه سال جاری ۹۲۳ مورد تا کنون بازدید قضات انجام شده است.

رضایت ۴۵ نفر از زندانیان حکم قصاص 
ذوالفعلی‌نژاد اظهار کرد: در سال گذشته ۲۶۶ هزار و ۶۶۷ مورد خدمت به خانواده زندانیان با کمک مددجویان ارائه شد، ۵۶ مددکار در زندان‌های استان هستند که با کمک این افراد در سال گذشته ۴۵ نفر از زندانیان که حکمشان قصاص بود رضایت اولیای دم گرفته شد و خوشبختانه ۱۴ نفر به زندگی دوباره برگشتند.

بازسازی ۳۹۰۰ متر مربع از زندان‌های استان کرمان
 مدیرکل زندان‌های استان کرمان افزود: ۳ هزار و ۹۰۰ متر مربع از زندان‌های استان بازسازی، ۲۸۰ متر فضا به خوابگاه زندانیان اضافه و سه زمین به زندان‌ها از جمله زندان زرند ده هکتار داده شد است، همچنین یک بازداشتگاه در راور و یک بازداشتگاه در رودبار جنوب در حال ساخت است.

وی افزود: باتوجه به گستردگی کرمان و غیربومی بودن تعدادی از زندانیان، پنج سوئیت برای اسکان خانواده زندانیان آماده شده است همچنین ساختمان اجرای احکام کیفری با متراژ ۴۰۰ متر ساخته شده است، استقرار قضات در این ساختمان، تردد خانواده زندانیان را کم‌تر می‌کند.

ذوالفعلی‌نژاد در ادامه به اقدامات حمایتی زندان‌های استان کرمان اشاره کرد و گفت: ۱۱ انجمن حمایت فعال در زندان های استان وجود دارد، ۳ هزار و ۷۶۲ نفر تحت پوشش این ۱۱ انجمن‌ها هستند؛ سال گذشته از ترک تحصیل ۱۵۰ نفر دانش‌آموز جلوگیری شد که  از جمله کارهای انجمن حمایت در همین حوزه است.

تحویل ۲ باب منزل به زندانیان در سال گذشته
مدیرکل زندان‌های استان کرمان عنوان کرد: در سال گذشته دو باب منزل به زندانیان واجد شرایط با کمک خیران ایجاد و تحویل داده شد و اکنون نیز در ورودی شهرک سیدی سه واحد ۹۰ متری با پیشرفت ۶۰ درصد توسط یک خیر در حال ساخت است.

وی با اشاره به این‌که درهفته قوه ‌قضائیه و در جشن آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد ۱۰۲ نفر از زندانیانی از زندان آزاد می‌شوند، اظهار کرد: ۲۲۵ نفر زندانی جرائم غیرعمد منتظر مزایای ستاد دیه و خیران هستند تا آزاد شوند.

۵ درصد اتباع بیگانه در زندان‌های استان به‌سر می‌برند
ذوالفعلی‌نژاد به آمار زندانیان در زندان‌ها یاستان کرمان اشاره کرد و توضیح داد: ۹۵ درصد زندانیان در زندان‌های استان کرمان مرد هستند، پنج درصد زن و پنج درصد اتباع بیگانه در زندان‌ها به‌سر می‌برند همچنین در حال حاضر ۹۲ نفر نوجوان در کانون اصلاح و تربیت ماهان وجود دارد.

۵۳/۸ درصد جرائم زندانیان مربوط به مواد مخدر است
مدیرکل زندان‌های استان کرمان ادامه داد: ۵۳/۸ درصد جرائم زندانیان مربوط به مواد مخدر است که به دلیل هم‌مرز بودن با پاکستان و افغانستان ورودی مواد مخدر در استان بیش‌تر است البته برخی مجرم مواد مخدر هستند و برخی علاوه بر این موضوع معتاد هستند در حال حاضر ۶ هزار و ۲۰۰ نفر زندانی تحت درمان متادون و ب۲ هستند.

سرقت دومین جرم استان کرمان
وی افزود: جرم دوم استان سرقت است ،۲۳/۷ درصد زندانیان استان مربوط به این جرم است که در سال‌های اخیر افزایشی شده است؛ جرائم علیه اشخاص ۸/۸، اخلاق عمومی ۲/۳ و محکومیت‌های مالی ۲/۶ درصد است همچنین بیش‌ترین جرم زنان در زندان مربوط به مواد مخدر است.

انتهای خبر/ پسند

 


۵ درصد زندانیان کرمان اتباع بیگانه هستند

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? ۵ درصد زندانیان کرمان اتباع بیگانه هستند