۱۶ میلیارد ارز در دست مردم است

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کل بانک مرکزی گفت:«طبق اطلاعات به دست آمده از سرقتی که از بانک ملی شد و آماری که از سایر صندوق‌ها داریم،حدود ۱۵-۱۶ میلیارد دلار دست مردم و در صندوق‌هاست». محمدرضا فرزین دربارۀ اینکه آیا خرید سکه و ارز از سوی مردم کار خوبی است؟ گفت:«نمیتوانم توصیۀ اخلاقی کنم؛ اجازه […]

فردایکرمان – گروه اقتصاد: رئیس کل بانک مرکزی گفت:«طبق اطلاعات به دست آمده از سرقتی که از بانک ملی شد و آماری که از سایر صندوق‌ها داریم،حدود ۱۵-۱۶ میلیارد دلار دست مردم و در صندوق‌هاست».

محمدرضا فرزین دربارۀ اینکه آیا خرید سکه و ارز از سوی مردم کار خوبی است؟ گفت:«نمیتوانم توصیۀ اخلاقی کنم؛ اجازه دهید به کسی توصیه ای نداشته باشم. فرارسرمایه افت اقتصادی کشور‌هاست؛ ماهم به سمتی رفتیم که از فرار سرمایه جلوگیری کنیم؛ اگر ارز خریداری شده در سپرده های ارزی منتقل شود می‌تواند در شبکه بانکی جابهجا شود که امکان استفاده از آن در اقتصاد کشور فراهم‌می شود. بازار هم‌شفاف می‌شود».

به گزارش فردایکرمان به نقل از تسنیم،وی ۲۱ فروردین‌ماه در گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن تشریح اقدامات و برنامه‌های این بانک در حوزه ارز،بیان کرد:«در سال جدید سیاست جدیدی در حوزۀ اسکناس لحاظ کردیم که باعث آرامش و برچیده شدن صف‌ها شد. بر این اساس تمام متقاضیان باید حساب ارزی داشته باشند و نقل و انتقالات در سیستم بانکی انجام شود‌. با این روش تمام نیازهای واقعی مردم به اسکناس ارز را به سهولت تامین می‌کنیم».

رئیس کل بانک مرکزی افزود:«خوشبختانه این اقدام باعث آرامش در بازار شده است و خبری از صف خرید برای ارز در مقابل صرافی‌ها نیست؛ بنابراین این سیاست را ادامه خواهیم داد و تمام افرادی که نیاز به اسکناس دارند باید حساب ارزی داشته باشند و نقل و انتقالات ارزی نیز باید در حساب‌های بانکی صورت بگیرد».

وی تأکید کرد:«افرادی که نیاز به ارز در پشت گیت فرودگاه دارند هم می‌توانند این ارز را در پشت گیت دریافت کنند. نرخ هم به گونه‌ای است در مرکز مبادله برای سفر هم اسکناس ارز اختصاص می‌دهیم و هر نیاز واقعی همچون پزشکی،سفر و دانشجویی را تامین می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با سرعت لازم در سال جاری ادامه دهیم».

فرزین ادامه داد:«در سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادله و در سامانه نیما،تخصیص دادیم؛ به عبارت دیگر ۱۰ میلیارد دلار بیش از سال ۱۴۰۰ و ۲۱ میلیارد بیش از سال ۱۳۹۹ تخصیص دادیم. یعنی در سال گذشته تقریبا تمام نیاز‌های ارزی به صورت اسکناس و حواله را پاسخ دادیم و تامین کردیم».

وی با بیان اینکه نقش نقدینگی بر تورم غیرقابل انکار است و باید بتوانیم نقدینگی را کنترل کنیم و گفت:«بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی،حجم نقدینگی تقریبا ۶۴۰۰ همت است. در سال گذشته تا یازده اسفندماه،نرخ رشد نقدینگی ۲۷٫۸ درصد بوده است. در حالی که نرخ تورم ۴۶٫۵ درصد بود».

رئیس کل بانک مرکزی گفت:«سه چهار سال است که نرخ رشد نقدینگی حقیقی منفی است؛ یعنی نقدینگی خیلی رشد نمی‌کند و منشا تورم بیشتر از سمت ارز و نااطمینانی است. اما به هر حال باید نقدینگی را کنترل کنیم و برای امسال نیز هدف ما نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد است و ماهانه این روند را کنترل خواهیم کرد و نتایج آن را نیز به طور مستمر منتشر می‌کنیم».

 

صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌شود

وی ادامه داد:«صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم. سلف ارزی را هم با مدت زمان بیشتر طراحی کرده‌ایم تا پیش‌بینی‌پذیری و اطمینان ایجاد شود».

فرزین افزود:«سوآپ ارزی نیز در کشور ما بسیار ضروری است چراکه باید با دیگر کشورها موازنۀ ارزی در تجارت کالایی داشته باشیم. مسالۀ دیگر تنظیم مقررات است که اساس بازار را شکل می‌دهد و نظارت و ثبات مقررات اقدام تکمیل‌کنندۀ آن است».

وی با اشاره به تخلف پشت خط معاملاتی در سامانه نیما تاکید کرد:«اگر بانک مرکزی نظارت را تقویت کند این افراد را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی می‌کنیم».

 




۱۶ میلیارد ارز در دست مردم است

منبع:خبر کرمان
?

۱۶ میلیارد ارز در دست مردم است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی