۱۱۸ مرکز جمعیتی استان کرمان در حریم گسل قرار دارد | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه بیلان منفی آب استان کرمان ۸۰۰ میلیون مترمکعب شده است،گفت:«در استان کرمان ۱۵ شهر بحرانی در آب شرب،۳۶ شهر در معرض تنش آبی و ۶۷۳ روستا فاقد آب آشامیدنی وجود دارد». محمدرضا وحیدی در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه بیلان منفی آب استان کرمان ۸۰۰ میلیون مترمکعب شده است،گفت:«در استان کرمان ۱۵ شهر بحرانی در آب شرب،۳۶ شهر در معرض تنش آبی و ۶۷۳ روستا فاقد آب آشامیدنی وجود دارد».

محمدرضا وحیدی در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مدیران دستگاه‌های اجرایی استان کرمان افزود:«یکی از چالش‌های استان کرمان کم‌آبی است و سهم بالای تولیدات کشاورزی سنتی در اقتصاد استان نسبت به متوسط کشوری و تولید محصولات آب‌بَر یکی از دلایل آن است».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از نذیر کرمان کرمان،وی با بیان اینکه متوسط بارش جهانی ۸۰۰ میلیمتر،در کشور ۲۳۳ میلیمتر و کرمان ۱۲۹ میلیمتر است بیان کرد:«کشاورزی حدود ۹۴ درصد،صنعت یک و خدمات پنج درصد آب استان کرمان را مصرف می‌کنند».

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت:«۱۱۸ منطقه و مرکز جمعیتی استان کرمان ازجمله ۶۴ نقطۀ شهری و ۵۴ نقطۀ روستایی در حریم گسل قرار دارد و کرمان همواره با پدیدۀ سیل دست‌وپنجه نرم می‌کند».

وی ادامه داد:«۴۷ درصد مساحت استان با مشکل ریزگردها روبه‌رو است و فرونشست زمین ۱۶ درصد استان را دچار چالش کرده است».

وحیدی با اشاره به سهم بخش‌ها از تولید ناخالص داخلی استان کرمان اضافه کرد:«سهم استان از تولید ناخالص داخلی از ۳.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به چهار درصد رسیده که صنعت و معدن ۴۹ درصد،کشاورزی ۱۶ و خدمات ۳۵ درصد است،اما در اشتغال این نسبت رعایت نمی‌شود و کشاورزی ۳۹ درصد شاغلان را تشکیل داده است».

 

قطعی برق ۴۰ درصد مشاغل کرمان را با مشکل مواجه می‌کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان ادامه داد:«در صورتی که قطعی برق ادامه یابد معیشت و اشتغال ۴۰ درصد شاغلان استان دستخوش تغییر می‌شود».

وی گفت:«۷۲ درصد شاغلان استان کرمان دیپلم و زیردیپلم هستند و نرخ بیکاری نیز به ۸.۲ درصد کاهش یافته است».

وحیدی تاکید کرد:«بیکاری زنان استان کرمان در مقایسه با کشور بالاتر است،به گونه‌ای که ۲۸ درصد زنان کرمانی بیکار هستند و این درحالیست که میانگین کشور ۱۵ درصد است».

 

سرانۀ پایین کرمان در پزشک و تعداد مراکز بهداشتی

وی با اشاره به رتبۀ هفتم کرمان در پایش محیط کسب و کار بیان کرد:«استان کرمان در حال حاضر رتبۀ چهارم امنیت سرمایه‌گذاری کشور را داراست».

وحیدی با بیان اینکه کرمان در حوزۀ شاخص‌های بخش بهداشت و درمان از لحاظ زیرساخت‌ها،نسبت به متوسط کشوری وضعیت مناسبی ندارد،اضافه کرد:«در سرانۀ پزشک عمومی،متخصص و تعداد مرکز بهداشت پایین‌تر از متوسط کشوری هستیم».

وی افزود:«استان کرمان در اسناد آمایش نقش مهمی برای گردشگری کشور دارد و کرمان در حلقۀ گردشگری طبیعی نیز قرار گرفته است».

 

استان ها در بودجه توانمندی لازم را ندارند

وحیدی با اشاره به بهره‌مندی استان از بهرۀ مالکانه معادن در متن قانون بودجه گفت:«بر اساس قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به استان بازگردد اما سال ۱۴۰۰ میزان درآمد از معادن کرمان ۴۰ همت بود که ۲ درصد از سهم ما به استان پرداخت شد».

وی خاطرنشان کرد:«سال ۱۴۰۲ درآمد دولت از معادن کرمان به ۴۸ همت رسید که چهار درصد به استان اختصاص یافت؛ امسال نیز درآمد ۵۳ همتی در بودجه لحاظ شده است».

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان بیان کرد:«نکتۀ دیگر مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری و دهیاری‌هاست که بر این اساس به استناد قانون،ماهانه پول به حساب آن‌ها واریز می‌شود اما این اعتبارات در مصارف استان و شورای توسعه نقشی ندارد و مستقیم به حساب دهیاری می‌رود».

وی یادآور شد:«سرفصل‌های بودجه کارایی این اعتبارات را کاهش می‌دهد و در صورتی که این اعتبارات به صورت سرجمع به استان‌ها ابلاغ شود،بروکراسی اداری رفع و اثربخشی آن بهتر می‌شود».

 

ضرورت تکمیل جاده‌های کرمان

وی با بیان اینکه جادۀ کرمان – دیهوک وضعیت خوبی ندارد،گفت:«این جاده که به طول ۱۶۵ کیلومتر سال ۸۵ آغاز شده و استان‌های جنوبی و شرقی را به مشهد متصل می‌کند و هم‌اکنون ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد».

وحیدی اظهار کرد:«جاده جاسک – محمدآباد – ریگان امسال رقم ناچیزی در بودجه داشت و این جاده با اتصال ۶ شهرستان جنوبی کرمان و چند استان ازجمله کرمان،سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌تواند وضعیت این سه استان را متحول کند و باعث رونق اقتصادی با اتصال به بنادر شود».

وی ادامه داد:«جاده بم – جیرفت به طول ۹۴ کیلومتر با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار جزو جاده‌های مهم استان کرمان است زیرا عمده محصولات جالیزی ما در جنوب استان است که حمل‌ونقل از این جاده رونق اقتصادی را به همراه خواهد شد».

 

۶۸۳ مدرسه غیر‌استاندارد در استان

وی افزود:«۶۸۳ مدرسه غیر‌استاندارد در استان کرمان وجود دارد و وضعیت تراکم دانش آموز به خصوص در شهر کرمان نامناسب بوده و از متوسط کشور بالاتر است؛ امیدوارم با توجه به برنامه‌های تدوین شده وضعیت بهتری برای این استان شاهد باشیم».




۱۱۸ مرکز جمعیتی استان کرمان در حریم گسل قرار دارد

منبع:خبر کرمان
?۱۱۸ مرکز جمعیتی استان کرمان در حریم گسل قرار دارد :اخبار استان کرمان – اقتصادی