۱۰ منطقه خنک و دیدنی ایران در تابستان

۸- ماسوله  کمتر کسی است در ایران که با نام ماسوله، این شهر تاریخی و پلکانی آشنا نباشد. شهری که تا چند سال پیش به نام روستای ماسوله بین مردم شناخته می‌شد و برای معماری خاص و ویژه خود در دنیا به شهرت فراوانی رسید. برای دیدن ماسوله باید به دل کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز گیلان […]



۸- ماسوله 

کمتر کسی است در ایران که با نام ماسوله، این شهر تاریخی و پلکانی آشنا نباشد. شهری که تا چند سال پیش به نام روستای ماسوله بین مردم شناخته می‌شد و برای معماری خاص و ویژه خود در دنیا به شهرت فراوانی رسید. برای دیدن ماسوله باید به دل کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز گیلان بزنید و تا ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا بالا بروید. اگر می‌خواهید تمام زیبایی‌های ماسوله را ببینید باید بیش از یک روز از وقتتان را برای گشت‌وگذار در آن اختصاص دهید. 

برترین جاذبه‌های گردشگری:

در ادامه از بهترین دیدنی‌ها و تفریح‌های ماسوله برایتان می‌گوییم. 

بافت پلکانی ماسوله

برجسته‌ترین و جذاب‌ترین بخش سفر به ماسوله بازدید از بافت پلکانی آن و قدم زدن در میان کوچه‌پس‌کوچه‌ها است. جایی که در یک لحظه در حیاط یک خانه و همزمان روی سقف خانه‌ای دیگرند. وجود شمعدانی‌های رنگارنگ در حاشیه پنجره‌ها در کنار نوع خاص خانه‌ها که با مصالح بومی ساخته شده‌اند و معماری مطابق با آب‌وهوای منطقه دارند به جذابیت گشت‌وگذار در ماسوله اضافه می‌کند.  

بازار ماسوله

هر چیزی که با عنوان بازار در ذهنتان شکل گرفته را فراموش کنید چرا که در ماسوله شکلی متفاوت از آن در پیش روی شما قرار خواهد گرفت. حتما لازم نیست که شیفته خرید کردن باشید یا نیاز به چیزی را احساس کنید تا وارد این بازار بشوید، بلکه تنها گذر از این بازار و تماشای آن هم لذت خاص خودش را دارد. بازار ماسوله چند طبقه است و هر طبقه آن مغازه‌هایی مختلف دارد که در اینجا آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

  • اول: دو سوپر مارکت بزرگ، یک قصابی، نانوایی و یک قهوه‌خانه سنتی کوچک، مغازه‌های صنایع‌دستی
  • دوم: یک کبابی و کافه بزرگ با نمایی فوق‌العاده از منظره کوهستان، یک مغازه عطاری و چندین مغازه صنایع‌دستی
  • سوم: مغازه‌های صنایع‌دستی، مکانی برای اجاره لباس محلی و گرفتن عکس
  • چهارم: مغازه‌های صنایع‌دستی، فروش خوراکی‌های محلی و لباس‌های سنتی 

امامزاده عون بن علی (ع) 

حدود ۵ امامزاده در ماسوله وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها بقعه‌ متبرک امامزاده عون بن علی (ع)، مشهور به امامزاده عون است. بنایی هشت ضلعی با گچ‌کاری و پوششی از سنگ مرمر که پیکر مطهر عون بن محمد حنیفه (ع) را در خود جای داده و یکی از دیدنی‌های این آن درب آبنوس کنده‌کاری شده است. 

موزه‌های ماسوله 

ماسوله چند موزه جذاب دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. 

موزه علی بن عون: زیر نظر امامزاده عون بن علی اداره می‌شود و در آن آثاری از دوره‌های تیموری و صفوی مانند ضریح و ستون قدیمی، کتب و سنگ مزارهای تاریخی به نمایش درآمده است. 

مکان: مجاور امامزاده  زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری  ساعت بازدید: ۱۰:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۶:۰۰ تا ۱۹:۰۰  هزینه: رایگان

موزه میراث فرهنگی: این موزه در خانه تاریخی درزی برپا شده و مجموعه‌ای از آثار دوران قاجار در آن به نمایش درآمده است. قدمت خانه درزی به دوره پهلوی باز می‌گردد و نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

مکان: محله کشه سر  زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری   ساعت بازدید: ۱۰:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۶:۰۰ الی ۱۹:۰۰   هزینه: ۱۰۰۰ تومان

موزه حیات وحش: در این موزه می‌توانید مجموعه‌ای از حیوانات تاکسیدرمی را در داخل اتاقکی گلی و نیمه تاریک ببینید و انواع حیوانات خزنده، درنده و پرنده ‌کوه‌ها و جنگل‌های ماسوله را از نظر بگذرانید.

حیوانات تاکسی درمی شده: خرس قهوه‌ای ۸۰۰ کیلویی، گورکن، راسو، کفتار، خرگوش، گربه وحشی، شاهین، عقاب، پلیکان، قو، طاووس، کبک، قرقاول و… 

آبشارهای ماسوله 

یکی از دیدنی‌های زیبای ماسوله آبشارهای آن هستند که در گوشه‌وکنار این منطقه قرار دارند و چهره‌ای خاص به طبیعت بخشیده‌اند. مهم‌ترین این آبشارها عبارت‌اند از:

آبشار ماسوله خان: از در دسترس‌ترین آبشارهای ماسوله است و در امتداد رودخانه پرآب ماسوله رودخان، در محل ورودی غربی شهر قرار گرفته است. 

آبشار لارچشمه: برای بهره بردن از زیبایی‌های این آبشار باید خود را به جاده فومن ماسوله برسانید و وارد منطقه جنگلی شهر ماسوله شوید. آبشار در ارتفاع ۶۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و ۵ متر بلندی دارد. 

امکانات: رستوران، قهوه‌خانه و استراحتگاه 

آبشار تریشوم: آبشار تریشوم یا تروشوم در دامنه کوهی به همین نام قرار دارد و برای رسیدن به آن باید راه صعود به قله را در پیش گرفت. فاصله آن تا ماسوله بین ۱ تا ۱٫۵ ساعت است و دو حوضچه با آبی بسیار سرد دارد. یکی از این حوضچه‌ها عمق مناسبی برای آب‌تنی دارد. 

نکات لازم: 

  • برای دسترسی به این آبشار باید خود را به دو راهی اِشکِلَت در جاده فومن – ماسوله برسانید، نقطه‌ای که در یک کیلومتری ماسوله قرار دارد. از این دوراهی باید یک و نیم ساعت پیاده‌روی کنید تا به آبشار برسید. 
  • برای رسیدن به آبشار نیاز است تا از رودخانه عبور کنید، به همین جهت تجهیزات و لباس کافی به همراه داشته باشید. 

آبشار کوشم: در ارتفاع‌های جنگل ماسوله و در انتهای دره‌ای جنگلی، آبشاری ۳۰ متری به نام کوشم وجود دارد که از مقاصد مورد علاقه کوهنوردان و طبیعت‌گردان به شمار می‌رود. 

ییلاق کوربار 

شاید تعجب کنید که در ماسوله با وجود آب‌وهوای خنک و کوهستانی آن منطقه‌ای ییلاقی به نام کوربار وجود داشته باشد. این ییلاق در میان کوه‌های جنگلی و سرسبز استان گیلان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید ۳ تا ۴ ساعت در دل جنگل و کوه راه‌پیمایی کرد. 

نکته مهم

دسترسی به این ییلاق به تجهیزات مناسب مانند کفش، وسایل کوه‌نوردی و آمادگی جسمانی کافی نیاز دارد.  

قله های ماسوله | کوه نوردی و جنگل نوردی در دل جنگل های گیلان

همان‌طور که می‌دانید ماسوله در دامنه کوه قرار گرفته و با قله‌ها و کوه‌های متعددی احاطه شده است. مسأله‌ای که این شهر زیبا را به یکی از نقاط خوب برای کوه‌نوردی و جنگل‌نوردی تبدیل می‌کند. 

قله شاه معلم، شامولوم یا ماسوله داغ: این قله با ۳۰۷۰ متر ارتفاع دومین قله بلند استان گیلان است و مسیر صعود به نسبت سختی دارد.

صعود به این قله از سه مسیر امکان‌پذیر است:

۱- مسیر پناهگاه (جبهه شمالی) که نسبت به دو مسیر دیگر طولانی‌تر ولی مستقیم‌تر بوده و شیب ملایم‌تری دارد و غالب صعودهای ۲ روزه شاه معلم از آن صورت می‌گیرد.

۲- مسیر خط‌الراس که به دلیل اشراف به هر دو منطقه شمالی و جنوبی خط‌الراس (محل برخورد دو دامنه)، زیباترین مسیر صعود به شاه معلم به شمار می‌رود.

۳- مسیر دولیچال (جبهه جنوبی) که پرشیب‌تر از دیگر مسیرها است و ریزش سنگ و وجود شن و بهمن خیز بودن آن در زمستان، صعود بسیار مشکلی را برای کوه‌نوردان رقم می‌زند.

قله تریشوم: توریشوم، تریشوم یا شدول داغ قله‌ای ۲۴۷۰ متری است و مسیر صعود بکر و بسیار زیبایی دارد. از فراز این قله می‌توان چشم‌انداز فوق العاده‌ای به ییلاق‌های ماسال و شاندرمن داشت. 

مسیر صعود: 

رایج‌ترین مسیر صعود به این قله از مسیر جاده منتهی به شهرک ماسوله است. برای ورود به این مسیر در جاده ماسوله و بعد از لارچشمه در منطقه آغوکله، پلی را در دست راست مسیر مشاهده می‌کنید که به روستای زودل می‌رسد و ابتدای مسیر کوه‌نوردی به شمار می‌رود. این مسیر دارای پاکوب‌های مناسبی است و در صورت با تجربه بودن در کوه‌نوردی به راحتی می‌توان از طریق همین پاکوب‌ها به قله رسید. 

رودخانه های ماسوله

نمی‌توان از طبیعت ماسوله سخن گفت و از رودخانه‌های آن نامی نیاورد. مهم‌ترین این رودها، ماسوله رودخان است که از ارتفاعات ماسوله سرچشمه می‌گیرد و طبیعت اطراف خود را سیراب می‌کند. علاوه بر ماسوله رودخان، رودخانه‌های مهم دیگری همچون رودخانه پلنگ در و سیاورود نیز با جوش و خروش خود طراوت خاصی را به ماسوله بخشیده‌اند.

چشمه های ماسوله

 چشمه‌ها یکی دیگر از مواهب طبیعت ماسوله‌اند و از دیدنی‌های آن به شمار می‌روند. بیش از ۱۸ چشمه طبیعی در این شهر وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

چشمه علی زاخونی: این چشمه یکی از مهم‌ترین چشمه‌های آب معدنی در استان گیلان است که کمی بالاتر از بازار ماسوله قرار گرفته و از آب آن برای آشامیدن استفاده می‌شود. آب این چشمه سرشار از بی‌کربنات است و به همین دلیل در درمان ناراحتی‌های سیستم هضم انسان تأثیر دارد. 

چشمه زمزمه: این چشمه در كنار رود ماسوله رودخان واقع است و به سبب قرارگیری در نزدیکی یک معدن آهن، مواد آهنی بسیار و طعمی تلخ دارد. رنگ آب این چشمه در طول مسیر آن تا رسیدن به ماسوله رودخان به رنگ نارنجی دیده می‌شود و اهالی پس از اضافه کردن شکر، آن را می‌نوشند. گفته می‌شود كه این آب، تأثیر به سزایی در درمان بیماری‌های ریوی و گوارشی دارد.

امکانات ماسوله

رستوران‌ها، کافه‌های سنتی، فروشگاه‌ها، بانک، دستگاه‌های خودپرداز، داروخانه، هتل‌ها، خانه‌های محلی مناسب برای مسافرین، خطوط تاکسی به فومن و رشت و … 

آب‌و‌هوا

ماسوله بین دو شهر رشت و زنجان قرار دارد و آب‌و‌هوای آن از هر دو شهر تأثیر گرفته است. ماسوله تلفیقی از اقلیم این دو شهر را در خود دارد و در تابستان‌ها خنک، معتدل و مرطوب و زمستان‌های سرد و پر برف می‌شود. میانگین دمای سالانه آن نیز به ۱۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و بیش از ۱۰۰ روز از سال در مه فرو رفته است. 


۱۰ منطقه خنک و دیدنی ایران در تابستان

منبع: بــرنا
? ۱۰ منطقه خنک و دیدنی ایران در تابستان