معلم نمونه شهرستان انار گفت: شاخصهای علم، دانایی و خستگیناپذیری جزء جداییناپذیر از حرفه معلمی است.
به گزارش خبرنگار سرویس سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛هفته معلم بهانه ای شد تا صحبتی داشته باشیم با معلم نمونه کشوری، حکیمه پورجعفری از شهرستان انار کسی که معلمی را نه برای شغل بلکه برای عشق به آن در دبستان های شهر انار تدریس می کند و امسال(۱۴۰۲)به مناسبت هفته معلم در دیدار معلمان با مقام معظم رهبری که ۹ نفر آنها از معلمین نمونه کشوری از استان کرمان هستند حضور پیدا کرده است. در ادامه صحبتهای جذاب و خواندنی این فرهیخته دانا را میخوانیم: بهطور مختصرخودتان را معرفی و سوابق علمی ـ آموزشی و اجرایی خود را بیان کنید: حکیمه پورجعفری هستم کارشناسی آموزش ابتدایی و ارشد روانشناسی تربیتی دارم، از سال ۱۳۸۷ تاکنون در کسوت معلمی فعالیت کرده و از اینکه معلمم به خود میبالم، لازم به ذکر است که مدت ۱۲سال به طور غیررسمی در مدرسه غیردولتی تدریس میکردم،در سال ۱۳۹۸با قبولی در آزمون استخدامی وارد مدارس دولتی شدم در سال جاری معلم پایه دوم دبستان شهید ندافیان هستم و سال های قبل معلم کلاس اول بودهام. در حرفه معلمی خود تاکنون چه کارهای شاخصی انجام داده اید که به نظر خودتان برای حوزه یادگیری و آموزش مفید و مؤثر بوده است؟ همیشه به دنبال یادگیری شیوههای جدید بودهام و سعی کردم محتوای آموزشی را به کمک روشهای نوین و جذاب تدریس کنم از همه مهمتر دوست واقعی دانش آموزان عزیزم و مادرهای نازنینشان بودهام و این همراهی و همکاری دو طرفه بسیار مثمرثمر بوده است. همچنین راهاندازی کتابخانه برای مادران و ترویج کتابخوانی، شرکت در دوره تربیت بنیادی فرزند و کمک به مادران در تربیت صحیح فرزند و تقویت مهارتهای دانشآموزان از جمله مهارت تفکر و نه گفتن، راهاندازی اتاقبازی در مدرسه، اجرای طرح آموزش دانشآموز به دانشآموز ازشیوههای جدید یادگیری بود که بکار بردهام. در زمینه آموزش و تدریس چه فعالیتی داشته اید؟ شرکت در دوره های آموزش اختلالات یادگیری و کمک به دانشآموزانی که دچار اختلالات یادگیری هستند و آموزش نحوه کار کردن با این دانشآموزان به سایر همکاران در مدرسه، شرکت در دورههای تندخوانی و تقویت حافظه دانشآموزان از طریق اجرای تکنیک های تندخوانی وآموزش این تکنیک ها به سایر همکاران در مدرسه و شرکت در دوره های ارتباط طولی کتب ریاضی شش پایه و استفاده از آن در طول سال از جمله فعالیتهایی است که میتوان نام برد. از نظر شما چه معلمی برای دنیای امروز موفق و کارآمد است؟ معلمی که بتواند مدام علم خود را بروزرسانی کند و به تمام جنبه های رشد دانش آموزانش توجه کند. به نظر شما آیا امروزه تعریف و شرایط یک معلم خوب نسبت به گذشته عوض شده است؟ بله در گذشته تکنولوژی رشد چندانی نداشته و معلم وقتی از دانشگاه وارد مدرسه میشدند حداقل برای چند سال نیاز چندانی به آموزش جدید نداشتند اما در دنیای کنونی که هر لحظه علم پیشرفت کرده و تکنولوژیها رشد میکنند معلم باید مدام به دنبال یادگیری باشد و مورد دیگر اینکه در گذشته محیط ها بسته بود اما الان به لطف پیشرفت تکنولوژی محیطها بسیار گسترده شده است بنابراین معلم نیز باید در کنار خانواده به تربیت درست دانشآموزان کمک کند. فکر می کنید سنگ بنای موفقیت شما را چه کسی یا چه چیزی متحول کرده است؟ در جواب چه چیزی باید بگم خواستن، توکل، تلاش مستمر و در جواب چه کسی باید بگم اول خدا، بعد حمایت همیشگی و همه جانبه خانواده، داشتن همکارانی پرتلاش و باتجربه که بی هیچ چشم داشتی در راه رسیدن به هدف کمکم کردهاند. فکر میکنید جای چه رویکردی در آموزش کشور ما خالی است؟ بنظرم رویکرد مهارتمحور و مهارتآموز در آموزش ها بسیار خالی است. به نظر شما یک معلم ابتدایی خوب چه شاخص هایی باید داشته باشد؟ اولین شاخص بارز معلم نمونه ، شادابی و سرزنده بودن میباشد، معلم ابتدایی باید بتواند با بچه ها دوست شود مصداق شعر زیبای “چون که با کودک سرو کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد” علم، دانایی و خستگیناپذیری هم که جزء جداییناپذیر از حرفه معلمی هست. خاطره ای از دوره معلمی خود تعریف کنید؟ معلمی هر روز و هر لحظهاش خاطره است باید معلم باشی تا شیرینی خاطره هاش رو درک کنی تمام نگاه های شیرین، محبت های از سر صداقت و حتی اشکهای پاک بچه ها خاطره است نمیشه از بینشون گلچین کرد. اگر نکته ای برای دانشجویان، معلمان و دانش آموزان و اولیا دارید بفرمایید؟ اگر عاشق معلمی هستید وارد این حرفه شوید اینجا وادی عشقه باید عاشق باشی که خسته نشی و حتی سختی هاش رو هم شیرینی ببینی. انتهای خبر/