گزین‌گویه‌ها و گزین‌سروده‌های کیومرث منشی‌زاده منتشر شد | اخبار فرهنگی کرمان

نذیر کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: «بهارهای جامانده در تقویم» مجموعه گزین‌گویه‌ها و گزین سروده‌های دکتر کیومرث منشی‌زاده شاعر،متفکر و طنزپرداز معاصر است که به کوشش شهرام پارسا مطلق در انتشارات متن برتر در ۲۰۰ صفحه چاپ و منتشر شده است. این کتاب شامل ۲۸۵ گزین‌گویه،۸۴ گزین سروده است که از میان کتاب‌ها،یادداشت‌ها،مصاحبه‌ها و اشعار کیومرث […]

نذیر کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: «بهارهای جامانده در تقویم» مجموعه گزین‌گویه‌ها و گزین سروده‌های دکتر کیومرث منشی‌زاده شاعر،متفکر و طنزپرداز معاصر است که به کوشش شهرام پارسا مطلق در انتشارات متن برتر در ۲۰۰ صفحه چاپ و منتشر شده است.

این کتاب شامل ۲۸۵ گزین‌گویه،۸۴ گزین سروده است که از میان کتاب‌ها،یادداشت‌ها،مصاحبه‌ها و اشعار کیومرث منشی‌زاده از دهه‌های ۴۰ و ۵۰  خورشیدی تا زمان درگذشت شاعر انتخاب شده‌اند. فصل پایانی کتاب با عنوان «تنهایی پرهیاهو» شامل یادداشت‌هایی از مهدی اخوان لنگرودی،مجید رفعتی،فرزین هومان‌فر،سیدعبدالجواد موسوی و یاسین نمکچیان در مورد زندگی و شعر منشی‌زاده است.

شهرام پارسامطلق در مقدمه کتاب می‌نویسد:«کیومرث منشی‌زاده ازجمله نام‌هایی است که هرچه در موردش بنویسی چیزی از او کاسته‌ای و همیشه حرفی راجع به زوایای پنهان و چند بعدی زندگی‌اش ناگفته می‌ماند. به باور من،منشی‌زاده،متفاوت‌ترین شاعر شعر مدرن ما بود و این تفاوت در شعر،  نثر و زیست جهانش به آسانی قابل درک و تشخیص است. کمتر شاعری بعد از نیما داریم که شعر را با ریاضی،رنگ،فیزیک و فلسفه پیوند بزند،همزمان در چندین رشته متخصص باشد،با چند زبان آشنا باشد،با اتخاذ شیوۀ نوینی در طنزنویسی بر متأخرانش تأثیرات شگرفی بگذارد و شعرش با استقلال زبان و بیان از دهۀ ۴۰ تا امروز همچنان مدرن بماند. نبوغ شگفت‌آور شفاهی او نیز از جمله مواردی است که در کمتر کسی،نظیرش را می‌توان پیدا کرد».

مولف در بخش دیگری از مقدمه کتاب می‌نویسد:«عضویت در اولین دورۀ کانون نویسندگان ایران،شعرخوانی در جلسات شعر انستیتو گوته معروف به «ده شب» و مناظره‌های تلویزیونی قبل از انقلاب با حضور فردید،نصر اصفهانی،احسان نراقی  دوستی و هم‌نشینی با بزرگان شعر و هنر معاصر از جمله احمد شاملو،نصرت رحمانی،یدالله رؤیایی و… ،تدریس جامعه‌شناسی هنر در دانشگاه تهران و… او را به چهره‌ای کم‌نظیر در ادبیات معاصر بدل کرده است. در مورد کیومرث منشی‌زاده و شعرش بسیار گفته و نوشته‌اند ازجمله در کتاب‌های «یک هفته با شاملو» و «از کافه نادری تا کافه فیروز» اثر مهدی اخوان لنگرودی و شمس لنگرودی در کتاب‌های «تاریخ تحلیلی شعر نو» و مجموعه «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر» و…  مستند «شعر رنگی» به تهیه‌کنندگی داریوش مهرجویی و کارگردانی وحیده محمدی‌فر،فیلم «ژاندارم صلح سرخ» بر اساس یکی از شعرهای بلند منشی‌زاده به کارگردانی زهره تیموری و همچنین فیلم سورئال کیومرث درم‌بخش بر اساس شعر بلند «سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ پریده» ازجمله فیلم‌هایی هستند که از زندگی و شعر منشی‌زاده ساخته شده‌اند.

دکتر کیومرث منشی‌زاده متولد ۱۳۱۷ در جیرفت است که در ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۶ در تهران درگذشت.

 


گزین‌گویه‌ها و گزین‌سروده‌های کیومرث منشی‌زاده منتشر شد

منبع:خبر کرمان
?گزین‌گویه‌ها و گزین‌سروده‌های کیومرث منشی‌زاده منتشر شد :اخبار استان کرمان – فرهنگ