گزارش| ۱۸ سال از زلزله ویرانگر گذشت؛ گرد ویرانی بر چهره بم ‌

گروه استان‌ها – مشکلات “بم” ۱۸ سال پس از زلزله هنوز پابرجا بوده و “کوچه‌های خاکی” یادگاری از زلزله ۱۸ ساله گذشته بر پیشانی شهر بم است. – اخبار استانها – به گزارش فت فتو از کرمان ، حالا دیگر نزدیک  به ۱۸ سالی از زلزله ویرانگر بم می گذرد؛ زلزله‌ای به وسعت یک شهر […]

گروه استان‌ها – مشکلات “بم” ۱۸ سال پس از زلزله هنوز پابرجا بوده و “کوچه‌های خاکی” یادگاری از زلزله ۱۸ ساله گذشته بر پیشانی شهر بم است.

– اخبار استانها –

به گزارش فت فتو از کرمان ، حالا دیگر نزدیک  به ۱۸ سالی از زلزله ویرانگر بم می گذرد؛ زلزله‌ای به وسعت یک شهر یکی از تلخ ‌ترین و مرگبارترین زلزله‌های بو د که نه تنها یک شهر را با خاک یکسان کرد که عده زیا دی را به کام مرگ کشاند .

در قریب ۱۸ سال گذشته اتفاقات مهم زیادی در بم افتاد و از بین آوارهای ویران، شهری تازه متولد شد و زندگی بار دیگر در این شهر جریان گرفت. البته شاید در روزها و حتی ماه‌های اولیه وقوع زلزله کسی به درستی نمی‌دانست که از کجا باید شروع کند چون با تلی از خاک مواجه بودند اما مشاهده نشانه ‌های زلزله ۱۸ سال قبل در شهر بم برای ساکنان این شهر سخت و آزار دهنده است.

در آن روزها وعده ‌های زیا دی به مردم بم داده می‌شد و مسئولان از ساخته شدن شهری مدرن از دل آوارهای بم می‌گفتند، شهری جدید، مقاوم و زیبا که اثر داغ‌های بر دل‌ها مانده را کم رنگ و کم رنگ‌تر کند اما با گذشت سال‌ها از زلزله و با وجو د ی که سال‌ها است پایان بازسازی‌های بم اعلام شده، هنوز کوچه‌های خاکی بسیاری در این شهرستان وجود دارد و مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند.

کریم غضنفرآبادی رئیس شورای شهر بم از وجود بیش از ۳ هزار کوچه و معبر خاکی در بم خبر داده و اظهار داشت: خواسته اصلی مردم در حال حاضر آسفالت کوچه‌ها و معابر بوده و اصلاح و آسفالت این تعداد معابر، حق و خواسته اصلی مردم بم است.

یکی از اهالی می‌گفت: خیابان فردوسی یک خیابان پرتردد است که عرض بسیار کمی دارد اما پیاده روی آن بزرگ بوده و نیازمند اصلاح است.

یکی دیگر می‌گفت: بسیاری از کوچه‌ها بعد از گذشت سال‌ها پس از زلزله هنوز خاکی هستند و ما هنوز در خاک زندگی می‌کنیم.

یکی از اهالی بم به قیمت بالای زمین در این شهر اشاره کرده و گفت: درآمد مردم در این منطقه بسیار کم است و با این درآمدها، جوانان امکان خرید زمین و ساخت و ساز ندارند.

یکی دیگر از اهالی با بیان اینکه زمین در شهر وجود ندارد که ساخت و ساز انجام بدهیم افزود: مسکن و شهرسازی همکاری خوبی ندارد و خانه‌هایی هم که ساختیم هنوز سند نداریم و در مسیر کرمان و بم برای تهیه سند در رفت و آمد هستیم.

یکی از اهالی با بیان اینکه مشکلات بم خیلی زیاد است و مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند گفت: کمربندی ولیعصر که به ارگ قدیم بم منتهی می‌شود مشکلات زیادی دارد.

هادی شهسوارپور فرماندار شهرستان بم با بیان اینکه مشکلات شهری در بم وجود دارد و غیرقابل انکار است اظهار داشت: زلزله باعث شد که تمام شهر تخریب شده و شهر بم از اول شهر ساخته شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه سال ۸۶ پایان بازسازی بم اعلام شد در حالی‌که بیش از ۹۰ درصد کوچه‌های شهر خاکی بود ادامه داد: در طرح بازآفرینی شهری برای بم کارهای خوبی انجام شده است.

فرماندار شهرستان بم با بیان اینکه ۲۴ میلیارد تومان برای خرید قیر در اختیار شهرداری بم قرار گرفته است گفت: شهرداری در سال جاری ۳۰۰ هزار متر مربع از محل درآمدهای شهرداری آسفالت انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری بم درآمد آنچنانی ندارد و حتماً باید از سوی نهادهای دیگر حمایت شود افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال بیش از ۸۰۰ هزار متر مربع از معابر و کوچه‌های شهر بم آسفالت می‌شود.

شهسوارپور با بیان اینکه خیابان فردوسی یکی از خیابان‌های پرتردد در شهر است که نیاز به اصلاح و بازسازی دارد ادامه داد: بازنگری طرح تفصیلی شهر بم حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه سعی ما است که در پنجم دی‌ماه امسال طرح تفصیلی ویژه شهر بم آماده و رونمایی شود تا در دستور کار قرار گیرد بیان کرد: در شهر بم کمبود زمین داریم و از آنجا که بم یک باغ شهر است امکان تغییر کاربری باغ‌ها و ساخت و ساز مسکونی وجود ندارد و اجازه نمی‌دهیم درختان قطع شود.

فرماندار شهرستان بم با بیان اینکه بدون نظر کارشناسی میراث فرهنگی نمی‌توان اقدام کرد افزود: طرح تفصیلی ویژه شهر بم نیز با نظر کارشناسی میراث فرهنگی در حال تهیه است.

۱۷ سال از زلزله بم گذشت اما برای بازماندگان به چه حالی؟
“زلزله بم” نقطه عطفی در مقاوم‌سازی بناها در کشور شد

وی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی در بم وجود دارد که ساخت و ساز در آن منطقه ممنوع بوده و با متخلفین برخورد می‌شود گفت: در کمربندی ولیعصر مشاغل مزاحم وجود دارد که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

شهسوارپور با بیان اینکه محدوده‌ای در نزدیکی شهرک صنعتی بم به مساحت شش هکتار در نظر گرفته شده است که تمام مشاغل مزاحم به این منطقه منتقل می‌شود افزود: در ورودی شهر بم پل امام علی (ع) در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۵ این پروژه کلید خورده است گفت: این پروژه با تفاهم و همکاری شهرداری و راه و شهرسازی قرار بود، ساخته شود و اخیراً با پیگیری انجام شده ساخت پل تعیین تکلیف شده و امیدواریم به زودی تامین اعتبار شود.

فرماندار شهرستان بم با بیان اینکه بیش از دو میلیون متر مربع کوچه خاکی در شهر بم وجود دارد افزود: در سفر سال گذشته استاندار به بم برنامه سه ساله تهیه و مقرر شد که طی سه سال این وضعیت به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه امسال ۳۰۰ هزار مترمربع آسفالت انجام شده است ادامه داد: از مردم هم درخواست داریم که در آسفالت کوچه‌ها همکاری داشته و از محل خودیاری مردم آسفالت بیشتری بتوانیم انجام بدهیم.

انتهای پیام/۵۱۱/ی




گزارش| ۱۸ سال از زلزله ویرانگر گذشت؛ گرد ویرانی بر چهره بم ‌

منبع:تسنــیم
? گزارش| ۱۸ سال از زلزله ویرانگر گذشت؛ گرد ویرانی بر چهره بم ‌