نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش نذیر کرمان، مواجهه کودکان با بحرانها و حوادث، و چگونگی واکنش والدین در این شرایط، از شنیدن اخبار تا تجربه مستقیم تبعات، موضوعی حیاتی است که نیازمند آگاهی علمی والدین است. در همین زمینه، دکتر علی بهرامنژاد، مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مطلبی مهم را از طریق روابط عمومی این دانشگاه در اختیار رسانهها قرار داده که به تشریح این اصول میپردازد.
دکتر بهرامنژاد روز سهشنبه در این خصوص توضیح داد: “در زمان ایجاد بحرانها و حوادث، کودکان نیز همانند بزرگسالان تحت تأثیر قرار میگیرند.” وی افزود: “پاسخ کودکان به این حوادث و بلایا، تابع عوامل متعددی نظیر میزان مواجهه، سطح رشد کودک، نوع واکنش اطرافیان، میزان حمایت خانوادگی و اجتماعی، مهارتهای سازگارانه کودک و سطح تابآوری است.” او خاطرنشان کرد که هر چه سن کودکان کمتر باشد، به دلیل ناتوانی در بیان احساسات، علائم متفاوتی مانند اضطراب، کابوسهای شبانه، گریه، پرخاشگری، افت تحصیلی و گوشهگیری از خود نشان میدهند.
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تأکید کرد: “یکی از فعالیتهای مهم در کمک به کودکان و نوجوانان هنگام مواجهه با بلایا و حوادث، ارائه خدمات و حمایتهای روانی اجتماعی است.” وی تشریح کرد: “فعالیتهایی که به کودکان امکان بیان احساسات و افکار بدهد و احساس مسئولیت و شراکت را در آنها تشویق کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.”
دکتر بهرامنژاد در پاسخ به این سؤال که والدین چه کارهایی باید انجام دهند، گفت: “به کودکان اطمینان دهند که واکنشهایشان طبیعی است و فرصتی فراهم آورند تا کودکان بتوانند احساسات و مشکلات خود را بیان کنند.” وی ادامه داد: “والدین، کودکان را تشویق کنند تا فعالیتهایی مثل نمایش، قصهگویی، نقاشی و مجسمهسازی درباره آن رویداد، خواندن قصه یا شعر مورد علاقه خود با صدای بلند و انجام امور ساده منزل را انجام دهند.”
این روانشناس، انجام بازی را در کاهش استرس کودکان بسیار مؤثر دانست و گفت: “انجام بازیهایی که منجر به حرکت عضلات بزرگ میشود (مثل دویدن، توپبازی، طناببازی)، بازیهایی که باعث توازن جسمی کودک میشود (مثل لیلی کردن) و بازیهایی که توازن ذهنی کودک را تقویت میکنند (مثل ساز و بازها و بازیهای جورچین)، کمک زیادی به از بین بردن استرس کودکان میکند.”
وی توصیههای کلیدی دیگری نیز ارائه داد: “والدین باید اطمینانبخشی و ایجاد آسایش جسمانی از طریق برآوردن نیازهای اساسی کودکان را در اولویت قرار دهند؛ از جداییهای غیرضروری پرهیز کنند و آسایش در زمان خواب معمولی را فراهم آورند.” دکتر بهرامنژاد افزود: “تشویق به ابراز احساسات، کنترل و نظارت بر تماشای برنامههای مرتبط با فاجعه، توجه و نشان دادن علاقه به کودکان، تعدیل انتظارات در خانه و مدرسه به صورت موقت، گوش دادن به بازگویی مکرر کودک از وقوع حادثه، اجتناب از پافشاری در صحبت درباره احساسات فرد با والدین، تشویق به شروع مجدد فعالیتهای اجتماعی، تفریحی و تحصیلی، و گوش دادن به صحبتهای کودکان و نشان دادن همدلی با آنان از جمله خدماتی است که والدین باید ارائه دهند.”
وی در پایان به والدین توصیه کرد که “به سؤالات کودک خود صادقانه پاسخ دهند و از پاسخهای مبهم و غیرواقعی بپرهیزند.” همچنین تأکید کرد که “نظمی که قبل از حادثه در کار روزانه، خواب و تغذیه کودکان بوده است، باید به تدریج به خانه برگردد.” دکتر بهرامنژاد با بیان اینکه “رفتارهایی مثل شبادراری، افت تحصیلی و ناخنجویدن کودکان را بپذیرند و بدون سختگیری به کودک آرامش داده شود”، عنوان کرد: “والدین هرگز کودک را تنبیه و شرمنده نسازند و در صورت تداوم علائم و حالات روانی در کودک، وی را به پزشک متخصص ارجاع دهند.“
پینوشت :
مطلب ارائه شده توسط مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نقشی حیاتی در ارتقای آگاهی عمومی جامعه، بهویژه والدین، در خصوص مدیریت سلامت روان کودکان در بحرانها ایفا میکند. این توضیحات، با رویکردی علمی و کاربردی، راهکارهایی ملموس برای والدین فراهم میآورد تا بتوانند از بروز آسیبهای روانی بلندمدت در فرزندان خود جلوگیری کنند. تأکید بر پذیرش واکنشهای طبیعی کودکان، تشویق به بیان احساسات از طریق بازی و هنر، و پرهیز از تنبیه و شرمساری، نشاندهنده فهم عمیق از روانشناسی کودک در شرایط استرسزاست. این آموزشها در نهایت به تقویت تابآوری کودکان و خانوادهها در مواجهه با چالشها کمک شایانی خواهد کرد.
کلمات کلیدی: اخبار کرمان، اخبار کرمان و شهرستان ها، اخبار استان کرمان، سلامت روان کودک، بحران، والدین، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر علی بهرامنژاد، تابآوری کودکان، روانشناسی کودک، اضطراب کودکان، حمایت روانی اجتماعی.
منبع: نذیر کرمان ? بایدها و نبایدهای مواجهه کودکان با بحران