کم‌سوادی والدین نسبت به فضای مجازی مشکلات زیادی برای نوجوانان ایجاد کرد

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، علیرضا عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در جلسه تبیین “اولین رویداد بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید” که با حضور مسئولان و جمعی از فرهنگیان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، اندیشمندان و صاحب نظران در سالن کنفرانس سازمان مرکزی […]

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، علیرضا عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در جلسه تبیین “اولین رویداد بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید” که با حضور مسئولان و جمعی از فرهنگیان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، اندیشمندان و صاحب نظران در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد با بیان اینکه در آموزش و پرورش تغییرات گسترده‌ای در حال تجربه کردن است، اظهار داشت: این تغییرات، رویکردهای جدیدی را مطالبه می‌کند که رویداد رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید زمینه‌ساز بهره‌مندی از نظر صاحب نظران و اندیشمندان برای ارائه روش‌های نوین سوادآموزی است.

وی افزود: در سال ۱۳۵۸ با جمعیت حدود ۳۶ میلیونی کشور در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۷ درصد باسواد داشتیم اما امروز وضعیت سوادآموزی در کشور ما وضعیت قابل قبولی است و با وجودی که جمعیت کشور دو برابر شده، درصد باسوادی کشور از ۴۷ به ۹۷٫۱ درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نهضت سوادآموزی در این سال‌ها در کنار فعالیت‌های خود یک میلیون نفر از اتباع خارجی را هم باسواد و جریان آموزشی و تربیتی را دنبال کرده است.

وی گفت: یکی از متعالی‌ترین فکرها و نوآوری‌ها را در نگاه و اندیشه حضرت امام (ره) می‌بینیم که می‌فرمایند “ما هدفمان از سوادآموزی رسیدن به استقلال فرهنگی است” و همیشه در کلامشان نخست نوشتن را می‌آوردند و بعد خواندن.

عبدی ادامه داد: تعریفی که برای سواد در گذشته بیان شده بود با توجه به مسائل مبتلا به آن زمان بود و فرد سوادآموز می‌توانست به طور نسبی نیازهای خواندن و نوشتن خود را مرتفع کند.

وی اظهار داشت: اما الان در تعریف چهارم سواد هستیم، این به‌روزآوری تعاریف سواد بر مبنای اقتضائات جامعه و دنیا است، بعد از سواد خواندن و نوشتن، به آموختن رایانه رسیدیم و بعد ۱۲ سواد ارائه شده از سوی سازمان یونسکو و در نهایت اینکه کسی باسواد است که بتواند تغییراتی در خود و زندگی‌اش ایجاد کند و فرد مقابل را هم تغییر دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر تحول علمی را نپذیریم بسیاری از مشکلاتی که در حوزه سوادآموزی داریم ادامه پیدا می‌کند؛ ما دوره کرونا را تجربه کردیم و با انواع روش‌ها ارتباط ما با دانش آموزان قطع نشد اما کم‌سوادی والدین نسبت به فضای مجازی مشکلات زیادی برای نوجوانان ما ایجاد کرد.

وی با تاکید بر رعایت رژیم مصرف رسانه‌ای و شخصی‌سازی گوگل برای خانواده‌ها و دانش آموزان گفت: ما امروز با شکاف نسلی مواجه هستیم چون دنیا در حال تغییر است، امروز تغییرات بزرگی را در روش‌های آموزشی تجربه می‌کنیم در آموزش همگانی یک برهمکنش فکری باید رخ دهد، سواد خود را باید با دیگران به اشتراک بگذاریم و از طرف مقابل سواد دیگری را بیاموزیم که این موضوع یک جریان جدید آموزشی است.

عبدی با اشاره به اینکه هر چند تعریف سواد تغییر کرده اما باید همچنان مشکل بیسوادی پایه را هم حل کنیم، گفت: ضرورت دارد در حوزه سوادآموزی گام‌های بزرگ‌تری برداریم، شروع یک حرکت اجتماعی نیاز به گفتمان، بهره‌مندی از نظر صاحب نظران و غیره دارد که باید در دستور کار قرار گیرد.

جلسه تبیین” اولین رویداد بین المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید” با حضور علیرضا عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، عابدین بازگیر معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی، محمدمهدی فداکار استاندار و رئیس شورای پشتیبانی سوادآموزی، رضا رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، جمعی از فرهنگیان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، اندیشمندان و صاحب نظران در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

انتهای پیام/۵۱۱/




کم‌سوادی والدین نسبت به فضای مجازی مشکلات زیادی برای نوجوانان ایجاد کرد

منبع: تسنــیم
? کم‌سوادی والدین نسبت به فضای مجازی مشکلات زیادی برای نوجوانان ایجاد کرد