کمبود منابع و تسهیلات سد راه نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری «نذیر کرمان» با حضور دو تن از مدیران اجرایی استان به بررسی چالش‌ها و حرکت کند طرح‌های نهضت ملی مسکن پرداخته است. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبر تحلیلی «نذیر کرمان» به بهانه شهادت مظلومانه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که به شهید خدمت معروف شد این پایگاه خبری به منظور پاس‌داشت خدمات […]


پایگاه خبری «نذیر کرمان» با حضور دو تن از مدیران اجرایی استان به بررسی چالش‌ها و حرکت کند طرح‌های نهضت ملی مسکن پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبر تحلیلی «نذیر کرمان» به بهانه شهادت مظلومانه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که به شهید خدمت معروف شد این پایگاه خبری به منظور پاس‌داشت خدمات دولت سیزدهم با دو تن از مدیران اجرایی استان به‌نام مهدی محمدی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رضا حافظی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان به خدمات این مجموعه مردمی در حوزه مسکن پرداخته است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
 

نذیر کرمان: برای خانه‌دار شدن مردم در دولت سیزدهم چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

_مهدی محمدی: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همیشه مأموریت‌هایی را در بدنه دولت‌ها داشته است و هدف اصلی آن تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه است اما اولویت اصلی‌اش ساخت مسکن برای روستائیان است.

_در کنار این رسالتی که بنیاد مسکن بر عهده دارد، پس از اینکه در دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد از ما هم خواسته شد تا در کنار دولت قرار بگیریم و طی همکاری با راه و شهرسازی استان در رسالت خطیر مسکن‌سازی قدم برداریم.

_در حال حاضر در استان کرمان بیش از نیمی از پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است و تاکنون هم در بخش‌های شهری و هم در بخش روستایی بالغ بر ۳۳ هزار واحد در دست ساخت داریم.

_جدای از این‌که مدیریت ساخت مسکن را بر عهده داریم در طرح‌های آماده‌سازی و پیگیری طرح نهضت ملی مسکن با وزارت راه و شهرسازی که به‌عنوان کارگزار دولت است همکاری کرد و به بخش کارهای اجرایی ورود می‌کنیم.

_زمین‌هایی که توسط راه و شهرسازی الحاق شده و یا تغییر کاربری می‌‌شوند را ما می‌سازیم به این صورت که بعد از استعلام از اینکه تا به‌حال زمینی توسط متقاضی دریافت نشده است و آورده اولیه نیز پرداخت شده است بعد از قرعه‌کشی و واگذاری زمین واجدین شرایط شناخته می‌شوند را در ساخت همراهی می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی سه سال خدمت طلایی را به کشور سنجاق کرد

_رضا حافظی: آیت‌الله رئیسی سه سال خدمت طلایی را به کشور سنجاق کرد زیرا با شاخص مردم‌داری بزرگ‌ترین خدمت را به مردم در مقوله مسکن به ثبت رساند با سه طرح نهضت ملی مسکن، جهش تولید، جوانی جمعیت و خانواده، زیرا مرتب بیان می‌کردند؛ باید تلاش کرد که از این فرصت طلایی پنج ساله کشور استفاده کنیم تا به گرداب جمعیتی در کشور دچار نشویم که اگر این فرصت را از دست بدهیم باید ۳۰ تا ۴۰ سال تلاش کنیم تا از این وضعیت خارج شویم که برای کشور مناسب نیست.

_دو قانون جوانی جمعیت و جهش تولید مسکن با تلاش‌های آیت‌الله رئیسی مصوب شد و با پیگیری او به تصویب رسید و  تمام کشور به کارگاه ساختمان‌سازی برای تولید و عرضه مسکن تبدیل شد آن هم برای مردمی که چشم امیدشان به این دولت بود و می‌دانستند اگر در این دولت خانه‌دار نشوند شاید در دولت‌های بعدی هم خانه‌دار نشوند.

_قریب به ۱۲ هزار هکتار را به استان پیشنهاد دادیم تا برای طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار گیرند و تاکنون ۳ هزار هکتار آن تملک و الحاق شده است و مجوزهای لازم را از ۱۴ دستگاه‌ اجرایی استان اخذ کرده‌اند.

_کل سه هزار هکتار نیز مورد استفاده مردم قرار خواهند گرفت و در جوانی جمعیت با وجود تمام مشکلاتی که برای تأمین زمین طرح جوانی جمعیت داشتیم، توانستیم به ۲۰ هزار نفر ثبت‌نامی جوانی جمعیت در تمامی شهرها زمین اختصاص دهیم و برنامه ما این است که برای شهرهای کم جمعیت به هر نفر زمین یک قطعه زمین بدهیم و برخی از شهرها که زمین کمتر است به دو یا سه نفر دادیم زیرا در شهرهایی مانند کرمان سیرجان زرند و رفسنجان، زمین‌ها را به‌صورت دو طبقه یعنی برای هر دو نفر یک زمین در نظر بگیریم.
 

نذیر کرمان: بزرگ‌ترین چالش‌های استان کرمان در مقوله حرکت کند ساخت مسکن چیست؟

_مهدی محمدی: در ابتدای طرح مسکن‌سازی در دولت سیزدهم، مهم‌ترین چالش ما کمبود زمین و تأمین آن بوده است، حتی در بعضی از شهرها در تأمین زمین توسط راه و شهرسازی از سوی دستگاه‌های استعللام شونده مشکلاتی به وجود آمد که امروز در آن شرایط قرار نداریم و عملا  بالای ۹۲ درصد قضیه حل شده است به جز یک یا دو شهر بزرگ مانند کرمان رفسنجان و سیرجان که در حال حاضر هم قول‌هایی برای حل شدن داده شده است و به‌زودی هم به ۱۰۰ درصد خواهیم رسید.

_در حال حاضر تمامی زمین‌های مورد نیاز تخصیص پیدا کرده‌اند به محض اینکه قرعه‌کشی انجام شود و کارهای زیرساختی آن به اتمام برسد، ما نیز کار ساخت را آغاز خواهیم کرد تا سرعت ساخت هم بالاتر برود، بحث تامین منایع بین دستگاه‌های متولی در حال بررسی است و نیازمند تسریع در امور بوده و ما نیز برخی از این کارها را برعهده گرفته‌ایم اما اگر بحث تأمین منایع زیرساخت‌ها زودتر مشخص شود کار ما نیز سرعت بیش‌تری خواهد گرفت.

_آن‌چه امروز برای ما نگران‌کننده شده است؛ مباحث مربوط به تسهیلات بانکی است و طبیعتاً با آورده مردمی به تنهایی مسکن ساخته نمی‌شود و مردم روی این نوع از تسهیلات نیز حساب باز کرده‌اند که در کنار تأمین اقساط وامی که باید آزاد شود، آورده مردم هم قرار بگیرند که بتوانند مکمل هم شده و ما نیز بتوانیم در بازه زمانی قابل قبولی ساخت مسکن را انجام دهیم، هر جا هم لازم بوده ما نیز ورود کرده و کمک کار بوده‌ایم.

_متاسفانه علی‌رغم اینکه مصوبات خیلی خوبی هم در شواری عالی مسکن مبنی‌بر حل چالش تسهیلات داشته‌ایم و به طور مستمر هم با جلسات ما شورای هماهنگی بانک‌ها برگزار می‌شود، هنوز این قضیه حل نشده است زیرا در سطح ملی نیز چالش‌هایی وجود دارد که در بخش تأمین منابع است.
 

در شروع به عملیات ساخت دچار مشکل هستیم


_رضا حافظی: قریب به ۱۰ سال، تمام وقت‌مان را در بحث مسکن‌سازی از دست دادیم و عملاً اتفاقی در حوزه مسکن رخ نداد و مردم لطمه دیدند، بازار مسکن هم تبعاتی همچون گرانی مسکن، اجاره‌بها و .. متحمل شد که در کشور شاهد آن هستیم که ناشی از همین عدم ساخت‌ و ساز و رکود در مقوله مسکن بود.

_نبود اعتبار ویژه و مناسب عملا‌ً کار ساخت‌ و ساز را سخت کرده است زیرا در طرح نهضت ملی مسکن این‌گونه تقسیم وظایف شده بود که، بانک‌های عامل وظیفه تامین خظوط اعتباری ساخت مسکن را داشتند، راه و شهرسازی تأمین زمین را بر عهده داشت، دستگاه‌های خدمات‌رسان در بخش زیرساختی و  خدمات روبنایی تمام تلاش خود را باید انجام دهند تا در شهرک‌ها ارائه خدمات سبب رفاه حال مردم و متقاضیان باشد و یک آرامش نسبی برای ساخت مسکن اقدام کنند اما با تمام این‌ها هنوز حرکت کند است.

_کرمان شهری است که مساحت زیادی دارد اما زمین‌های خالی داخل استان برای ساخت مسکن مناسب نیستند یا بر روی فرو نشست‌ها قرار دارند یا قسمت‌هایی که قنات و کاریز است و از سوی دیگر شهری زلزله‌خیز است و امکان انبوه‌سازی هم میسر نیست زیرا به عدم استفاده نامناسب از منابع آبی دچار فرونشست‌هایی هستیم.

_دو مسئله اساسی در حوزه مسکن و جوانی جمعیت وجود دارد؛ زمین و سرمایه؛ در خصوص تأمین زمین نقطه بحرانی و خاصی نداریم اما در شروع به عملیات ساخت دچار مشکل هستیم که عامل اولین آن در ابتدا تسهیلات بانکی است، در این سه سال بیشتر بار را بانک مسکن بر دوش کشیده است و بعد از آن بانک‌های ملی، ملت و تجارت بوده است و ۴۰ بانک دولتی و خصوصی را در کشور داریم و همه بانک‌ها باید همراه باشند و مبرا نیستند و باید مشارکت کنند اما این اتفاق نمی‌افتد.

_مردم زمین از سوی راه و شهرسازی در اختیارشان قرار می‌گیرد و آورده خود را هم واریز می‌کنند، به این صورت که نیمی از هزینه ساخت را مردم و نیمی دیگر که مبلغی حدود ۵۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلاتی است که دولت به‌عنوان تسهیلات در اختیارشان قرار می‌دهد.

_اگر تسهیلات به‌موقع نرسد، عملیات ساخت رها می‌شود و کار نیمه‌کاره رها می‌شود بنابراین چون اتمامی نشده است پس تأسیسات زیربنایی هم نمی‌رسد و کار قفل می‌شود.

_تاکنون ۱۰ هزار قطعه زمین را واگذار کرده‌ایم که عدم شروع عملیات ساخت و عدم اخذ تسهیلات بانکی و زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمین‌ها سبب شده است که حرکت کند باشد، خانه‌هایی که آب، برق و گاز و غیره ندارند، چطور می‌توانند احداث شوند.
 

_نذیر کرمان؛ راهکار شما برای رفع مشکلات مسکن به تأسی از رئیس جمهور شهید چیست؟

_مهدی محمدی: اگر خط ویژه‌ای اعتباری برای  مسئله مسکن گذاشته شود بی‌شک می‌توانیم از این چالش عبور کنیم و بدون دغدغه و مشکل مالی به مردم خدمت خواهیم کرد و آنان هم به‌راحتی بتوانند برای ساخت آغاز به‌کار کنند.

_شهر کرمان طبیعتاً به‌علت وسعتی که دارد جزو کلان شهرهاست و محدودیت‌هایی برای الحاق دارد در مصوبات شورای عالی مسکن آمده اگر زمین بدون مشکل در سطح شهر وجود ندارد در اطراف کرمان از شهرهای هم‌جوار استفاده شود، زیرا زیرساخت‌های آن فراهم است، البته کار توسط راه و شهرسازی که متولی آن است در حال اجراست این طرح مشارکت مردمی را بالاتر می‌برد و جهش تولید هم رقم خواهد خورد، ساخت مسکن به‌صورت انبوه‌سازی و آپارتمانی چالش‌ها و مشکلاتی دارد که در نوع ویلایی‌ها نیست.

_نیاز به مسکن یکی از نیازهای اولیه و مهم است و البته دغدغه است و همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است و در سال‌های اخیر مسکنی برای مردم ساخته نشد و به شدت نیاز به مسکن افزایش پیدا کرد بنابراین ضرورت بر این بود که برنامه تأمین مسکن اجرایی شود، زیرا این دو مقوله ایجاد اشتغال و رفع نیاز مردم و رابطه مستقیمی که بین مولدسازی و اشتغال در حوزه مسکن وجود دارد، می‌تواند نقش به‌سزایی در رشد اقتصادی ایفا کند.

_در دولت رئیس جمهور شهید اولین شعار و برنامه‌اش مسکن بود و سریعاً قانون جهش مسکن را مصوب و ابلاغ کرد، موضوع مسکن‌سازی را کاملاً جهادی آغاز کرد و ما هم به تبعیت از این شهد خدمت به ساخت مسکن ادامه خواهیم داد، زیرا قانون خوب و حساب شده‌ای نوشته شده است.

شهید آیت‌الله رئیسی سه سال خدمت طلایی را به کشور سنجاق کرد

_رضا حافظی: شهید آیت‌الله رئیسی سه سال خدمت طلایی را به کشور سنجاق کرد زیرا با شاخص مردم‌داری بزرگ‌ترین خدمت را به مردم در مقوله مسکن با سه طرح، اتمام مسکن مهر و اجتماعی، نهضت ملی مسکن، جوانی جمعیت و خانواده به ثبت رساند.

_آیت‌الله رئیسی مرتب بیان می‌کردند، باید تلاش کرد که از این فرصت طلایی پنج ساله کشور استفاده کنیم تا به گرداب جمعیتی در کشور دچار نشویم که اگر این فرصت را از دست بدهیم باید ۳۰ تا ۴۰ سال تلاش کنیم تا از این وضعیت خارج شویم که برای کشور مناسب نیست.

_دو قانون جوانی جمعیت و جهش تولید مسکن با تلاش‌های آیت‌الله رئیسی مصوب شد و با پیگیری او به تصویب رسید و تمام کشور به کارگاه ساختمان‌سازی تبدیل شد، این کارش تولید و عرضه مسکن برای مردمی بود که تنها چشم امیدشان به این دولت بود و می‌دانستند اگر در این دولت خانه‌دار نشوند شاید در دولت‌های بعدی خانه‌دارشدنشان از محالات به‌نظر برسد.

_با روحیه بالایی که آیت‌الله رئیسی داشتند؛ توانستند مشکلات عمده‌ای را در بخش مسکن حل کنند و ما نیز تا هر زمانی که در اختیار این مجموعه باشیم راه ایشان را ادامه خواهیم داد.

_هزار هکتار را هم دوباره پیشنهاد دادیم که در جلسه کارگروه ۸۰۰ هکتار به ما الحاق شوند و ۲۰ هزار قطعه نیز به زودی در رفسنجان الحاق خواهد شد، ما نیز این عهد را با مردم می‌بندیم که راه شهید را ادامه خواهیم داد.

انتهای خبر/ طهماسبی


کمبود منابع و تسهیلات سد راه نهضت ملی مسکن

منبع:آرمـان
? کمبود منابع و تسهیلات سد راه نهضت ملی مسکن