کمبود خرما نداریم

رئیس انجمن خرمای ایران گفت: با وجود گرمای شدید و خسارت به خرما اما امسال کمبودی نداریم و هنوز هم در سردخانه‌ها ذخیره داریم.   به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان؛ محسن رشیدفرخی در اولین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران در محل سالن […]



رئیس انجمن خرمای ایران گفت: با وجود گرمای شدید و خسارت به خرما اما امسال کمبودی نداریم و هنوز هم در سردخانه‌ها ذخیره داریم.
 

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان؛ محسن رشیدفرخی در اولین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران در محل سالن اجتماعات زنده‌یاد کامیابی اتاق بازرگانی اظهار کرد: ۱۳ استان دارای نخلستان در کشور داریم اما ۶ استان خرمای عمده کشور را تامین می‌کنند.

وی بیان کرد: بیش‌ترین استان‌های خرماخیز در ایران در واقع استان‌های با معیشت بالا نیستند و معیشت آن‌ها به‌شدت بستگی به صنعت خرما دارد و می‌طلبد غیر از اینکه در مورد صنعت خرما صحبت کنیم، درباره معیشت مردم هم نظر خاص داشته باشیم.

رشیدفرخی از تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در ایران خبر داد و بیان کرد: خرما در کشور یک‌و‌نیم میلیارد دلار گردش مالی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه به عدم حضور مسئولان کشوری مرتبط با حوزه کشاورزی و خرما در اولین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران تصریح کرد: می‌طلبید از افرادی که دعوت به‌ عمل آمده بود حتماً در این مراسم شرکت کنند، زیرا می‌توانستند با شنیدن صدای نخلداران و مشکلات آن‌ها برای رفع موانع تاثیرگذار باشند.

رئیس انجمن خرمای ایران ادامه داد: صنعت خرما و پسته نیمی از درآمد ارزی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و سه میلیارد دلار درآمد ارزی ماحصل صادرات محصولات کشاورزی در کشور است، بنابراین حضور وزیر کشاورزی در اولین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران لازم بود.

رشیدفرخی اضافه کرد: با ناترازی آب و برق روبه‌رو هستیم و به‌ زحمت می‌توانیم داشته‌های خرما را نگه داریم و گاهی صحبت از افزایش در واحد سطح و یا خودکفایی می‌شود که نگران‌کننده است، زیرا امنیت آبی برای ما بسیار مهم و حتی مهم‌تر از امنیت غذایی است. 

وی بیان کرد: به‌هیچ عنوان قصد افزایش سطح برای خرما را نداریم و اگر بتوانیم خوب مدیریت کنیم می‌توانیم داشته‌های کنونی را نگه داریم و از سوی دیگر با آفت سوسک سرخرطومی حنایی روبه‌رو هستیم و بودجه ویژه برای مبارزه با این آفت نیاز داریم.
 
رئیس انجمن خرمای ایران ادامه داد: امسال کمبود خرما نداشتیم و هنوز هم موجودی در سردخانه‌ها داریم.
 
رشیدفرخی عدم ورود دولت به قیمت‌گذاری دستوری، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: دولت باید در بحث ناترازی آب، برق و گاز ورود پیدا کند.

وی ورود دستگاه‌های غیرتخصصی در بحث صادرات را از دیگر چالش‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: ارز حاصل از صادرات باید به کشور برگردد اما نه به هر قیمتی و با توجه به اینکه کشور با مشکلات عدیده‌ای در بحث صادرات مواجه است از این رو باید محصولات کشاورزی جدای از محصولات پتروشیمی محاسبه شوند.

انتهای خبر/ طهماسبی


کمبود خرما نداریم

منبع:آرمـان
? کمبود خرما نداریم