کلاه گشادی که در پروژه ۴۲۰۰ واحدی بر سر متقاضیان نهضت ملی مسکن رفته است

در حالی که پروژه ۴۲۰۰ واحدی بلدالامین ااز سال ۹۹ کلنگ زنی شده است هنوز پیشرفت این پروژه در فاز یک و دو به ۵۰ درصد هم نرسیده است و متقاضیان دوباره تجمع کردند. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ پروژه ۴ هزار واحدی شهید سلیمانی که توسط ستاد اجرایی فرمان امام در شهرک بلدالامین […]

در حالی که پروژه ۴۲۰۰ واحدی بلدالامین ااز سال ۹۹ کلنگ زنی شده است هنوز پیشرفت این پروژه در فاز یک و دو به ۵۰ درصد هم نرسیده است و متقاضیان دوباره تجمع کردند.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ پروژه ۴ هزار واحدی شهید سلیمانی که توسط ستاد اجرایی فرمان امام در شهرک بلدالامین کرمان از سال ۹۹ کلنگ‌زنی شده است، اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در مرحله اسکلت‌سازی و بتن‌ریزی است.

درحالی‌که این پروژه با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام در حال اجراست و یک نماینده از این مجموعه در استان کرمان به‌صورت خصوصی  فعالیت‌های این نهاد را بر عهده دارد و عملاً پیمانکار طرح نیز محسوب می‌شود اما پیشرفت خوبی ندارد.

 صبح امروز ۲۱ خردادماه بعد از خروج از جلسه شورای مسکن با جمعی از مردم کرمان در پشت درب‌های استانداری کرمان مواجه شدیم که با دادوفریاد به دنبال ورود به استانداری که نماینده دولت محسوب می‌شود، بودند.

گرچه تعداد آن‌ها اندک نبود و زنان و مردان به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسیدند اما کسی گوش شنوای آنان نبود که البته دادوفریاد زنان حاضر سبب شد تا درب به روی این تجمع‌کنندگان

آن‌هم برای خانم‌ها باز شود و به داخل ورود کنند.

اما آنچه از سخنان آن‌ها در گفتگو با خبرنگار ما مشهود بود این است که عملاً حرکتی برای رشد پروژه مشهور به بلدالامین برای اقناع مردم وجود نداشت و موجبات عصبانیت این قشر را فراهم آورده بود.

یکی از متقاضیان عنوان کرد: در ابتدای امر ۴۰ میلیون تومان واریز کردیم که ۴ سال از آن زمان می‌گذرد و سال گذشته نیز در انتهای سال از ما درخواست واریز ۵۰ میلیون تومان دیگر کردند که واریز شد اما هنوز واحدی به ما داده نشده و کار کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

با تمام این سخنان یادم آمد که این تعداد دو هفته قبل نیز در مقابل راه و شهرسازی تجمع کرده و درخواست رفع مشکل خود را داشتند که آن زمان تعداد ۱۰۰ نفر از متقاضیان فاز ۱ و ۲ این پروژه در مقابل درب ورودی سازمان راه و شهرسازی استان کرمان تجمع کردند و مدعی بودند که این دو فاز عملاً در طی چهار سال پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی نداشته است و در این مدت‌زمان کمتر اهمیتی به متقاضیان این پروژه نداده‌اند.

بیشتر بخوانید..

_از سرگیری پروژه ۴هزار واحدی مسکن شهید سلیمانی بعد از وقفه هفت روزه

گرچه طومار

پروژه ۴ هزار و ۲۰۰ واحدی شهید سلیمانی ستاد اجرایی فرمان امام ازآنچه متقاضیان مدعی بودند بلندتر است، این پروژه در ۵ فاز در حال  اجراست که در انتهای سال گذشته عملاً با ابزار قانونی شهرداری متوقف‌شده بود که علت اعمال قانون شهرداری هم برای این امر کاملاً منطقی بود.

درحالی‌که پروژه به مدت ۷ روز تعلیق شد و کارگاه‌های آن تعطیل‌شده بود، شهردار منطقه یک اعلام کرده بود: مؤدیان این پروژه عملاً به تعهدات خود در مفاد توافق شده عمل‌نکرده‌اند.

وی به خبرنگار ما گفت: این پروژه عملاً غیرقانونی در حال فعالیت است اما به‌واسطه اینکه شورای شهر و شهردار برای ساخت‌وسازها در راستای جهش مسکن متعهد هستند اجازه فعالیت نه به‌صورت قانونی تنها به‌صورت تفاهم شفاهی دارند.

 منتظر تأکید کرد: متأسفانه علی‌رغم ارسال اخطاریه‌های مستمر با عنوان فعالیت غیرقانونی در این پروژه که هنوز، نه مجوزات نظام‌مهندسی و نه پروانه ساختمانی آن اخذ نشده بود، کار را متوقف کردیم تا مجریان طرح هرچه سریع‌تر نسبت به تعهداتی که داده بودند، اقدام کنند.

وی ادامه داد: طبق مفاد تفاهم‌نامه‌ای که شهرداری با پیمانکار ستاد اجرایی فرمان

امام داشت، مبنی بر اینکه سه ماه بعد از اتمام زمان تفاهم شده اگر اقدامات لازم پیگیری و اجرایی نشده بود، شهرداری می‌تواند، اقدام به تعطیل نمودن این کارگاه کند بنابراین مجبور شدیم برای احقاق حق مردم کرمان کارگاه را به‌صورت مقطعی تعطیل کنیم و این امر طبق حکم قضایی نه با نگاه شخصی، بوده است.

بیشتر بخوانید..

_تخفیف ۳۰ درصدی اخذ پروانه‌ ساخت برای نهضت ملی مسکن

 

_صدور تخفیف ۳۰ درصدی پروانه ساخت برای پروژه ۴ هزار واحدی ستاد اجرایی فرمان امام

همین امر به شورای شهر نیز کشیده شد و اعضای شورا نیز به آن واکنش نشان دادند و مطرح شد که تاکنون بسیار با این پروژه همکاری صورت گرفته است.

محمدرضا کمساری نیز در ادامه گفت: تمام کمک ما به پروژه بلدالامین در هزینه تخفیف ۳۰ درصدی و تهاتری که مطرح شده و صورت می‌گیرد، است، برخی به ما مراجعه می‌کنند که اصل نقشه آن‌ها را نظام‌مهندسی تائید نکرده است، این در دست شورا نیست نهاد تخصصی باید پاسخ دهد و تائید کند بنابراین برای هموارسازی مسیر باید تمام نهادها را راضی کنند پس فقط شورا و شهرداری نیست.
 
وی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام برای ۴۱۰۰ واحد زمین گرفته که حق زمین

را از مردم نگیرد و یک ۴۵ میلیاردی که این نهاد به ما بدهکار بود را معاون وزیر  مخبر» بخشید و تاکنون نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان نیز در پروژه‌های مختلف کمک کرده‌ایم که نباید به فراموشی سپرده شود.
 
در ادامه با قانون قبلی ۳۰ درصد تخفیف هزینه‌های صدور پروانه شهرداری در شورای شهر موافقت شد و شهرداری مجری این امر مشخص و به وی ابلاغ لازم در همکاری صورت گرفت.

گرچه سعید شعرباف تبریزی شهردار کرمان از ادامه روند کار خبر داده بود و این عمل ازسرگیری شده بود اما به نظر می‌رسد هنوز بعد از گذشته ۳ ماه از سال جدید هنوز نماینده این کارگزار جهت رفع مشکلات این پروژه با شهرداری تعاملی نداشته است.


همچنین حمید آبسالان روابط عمومی راه و شهرسازی استان کرمان چندی پیش در گفتگو با خبرنگار «نذیر کرمان» در خصوص تجمع متقاضیان و ادعای شهردار منطقه یک عنوان کرد: حرف شهرداری منطقی است نمی‌شود که از حق مردم کرمان گذشته  مدیران این پروژه با شهرداری تهاتر داشته‌اند که به‌جای هزینه پرداخت عوارض شهری و پروانه‌های ساخت، مقداری زمین را به شهرداری واگذار کند، اما این اتفاق هنوز رقم نخورده است و البته که حق با متقاضیان این پروژه است.
 
بعدازاین

تجمع شورای مسکن استان شکل گرفت و در شورا موضوع بلد الا مین توسط روحی نماینده ستاد مطرح شد که نشان می‌داد به‌جز مشکلات شهرداری این پروژه از بدهی بسیار بالایی به تأمین اجتماعی برای کارگران حاضر در ساخت‌وساز نیز برخوردار است.

بیشتر بخوانید..

_از اهدای زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند در کرمان تا راه‌اندازی کارگروه مسکن

استاندار کرمان نیز در آخرین جلسه شورای مسکن که سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ برگزارشده بود با تأکید بر اجرای پروژه بلدالامین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام عنوان کرد: این طرح باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود تا کار در این پروژه به‌سرعت پیش برود و فاز یک و دو همانند فاز سه و چهار از روند روبه رشدی برخوردار شود، ضمن اینکه پیمانکار این دو فاز هم همان پیمانکار فاز سه انتخاب شود و مشکلات بیمه‌ای کارگران آن نیز بر اساس مصوبات جدید در سال ۱۴۰۲ پرداخت شود.

اما با تمام این اوصاف هنوز هم مردمی که در پروژه بلدالامین هزینه پرداخت کرده‌اند سرشان بی‌کلاه مانده و هرروز با تورم چند برابری روبه‌رو هستند و البته خانه‌ و سرپناهی هم برای خود بعد از گذشت چهار سال ندارند.

انتهای خبر/ طهماسبی




کلاه گشادی که در پروژه ۴۲۰۰ واحدی بر سر متقاضیان نهضت ملی مسکن رفته است

منبع:آرمـان
? کلاه گشادی که در پروژه ۴۲۰۰ واحدی بر سر متقاضیان نهضت ملی مسکن رفته است