کرونا و باز هم سویه جدید؛ هرآنچه که باید درباره BF.7 امیکرون بدانید

فت فتو/کرمان از زمانی که نوع امیکرون کووید در اواخر سال ۲۰۲۱ ظهور پیدا کرد، به سرعت به زیر متغیرها و سویه های متعددی تبدیل شد که یکی از انواع فرعی این سویه، BF.۷ بوده که اخیراً به ‌عنوان نوع اصلی در حال گسترش در پکن شناسایی و منجر به افزایش گسترده‌تر عفونت‌های کووید در […]

فت فتو/کرمان از زمانی که نوع امیکرون کووید در اواخر سال ۲۰۲۱ ظهور پیدا کرد، به سرعت به زیر متغیرها و سویه های متعددی تبدیل شد که یکی از انواع فرعی این سویه، BF.۷ بوده که اخیراً به ‌عنوان نوع اصلی در حال گسترش در پکن شناسایی و منجر به افزایش گسترده‌تر عفونت‌های کووید در چین شده است.

به گزارش فت فتو، مدرس ارشد میکروبیولوژی پزشکی دانشگاه وست مینستر انگلستان در گزارشی درباره سویه جدید امیکرون با نام BF.7 توضیحاتی ارائه کرده و به این سوال پاسخ داده که این نوع جدید امیکرون چیست و آیا باید نگران آن باشیم یا خیر؟

گزارش‌هایی که تاکنون درباره این سویه از کشور چین منتشر شده نشان می دهد که ویژگی‌های این نوع سویه نگران‌کننده نیست اما به نظر می رسد که در سایر نقاط جهان رشد زیادی داشته باشد.

BF.7، مخفف BA.5.2.1.7 و از زیرمجموعه های سویه نوع  BA.5 امیکرون است. گزارش‌ها از چین نشان می‌دهند که BF.7 قوی‌ترین توانایی عفونت را در بین زیرشاخه‌های امیکرون داشته، سریع‌تر از سایر گونه‌ها انتقال پیدا می کند، دوره نهفتگی کوتاه‌تری دارد و با ظرفیت بیشتری برای آلوده کردن افرادی که قبلاً عفونت کووید داشته یا واکسینه شده اند، شیوع پیدا می کند.

اعتقاد بر این است که BF.7 دارای R0 یا عدد بازتولید اولیه از 10 تا 18.6 بوده بدان معنا که یک فرد آلوده، ویروس را به طور متوسط به 10 تا 18.6 نفر دیگر منتقل می کند این در حالی است که تحقیقات نشان داده که امیکرون دارای میانگین R0 5.08 است.

نرخ بالای انتقال BF.7، که با خطر گسترش پنهان ویروس به دلیل تعداد زیاد افراد واگیردار بدون علامت بوده، باعث ایجاد مشکل قابل توجهی در کنترل همه‌گیری دوباره این بیماری در کشور چین شده است.

علائم عفونت با BF.7 مشابه علائم مرتبط با سایر زیر متغیرهای امیکرون، عمدتاً علائم تنفسی فوقانی بوده اما تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و خستگی نیز از جمله علائم دیگر این سویه بوده و تعداد کمی از بیماران نیز ممکن است علائم گوارشی مانند استفراغ و اسهال را تجربه کنند اما باید به این نکته توجه اساسی داشت که BF.7 ممکن است باعث بیماری جدی تری در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف تر شود.

جهش های BF.7

همانطور که امیکرون تکامل یافته است، ما شاهد ظهور زیرمجموعه ها و سویه های جدیدی از این نوع بودیم که بهتر می توانند از مصونیت در برابر واکسیناسیون یا عفونت های قبلی فرار کنند و به نظر می رسد سویه BF.7 نیز با سویه های قبلی در این بخش تفاوتی نداشته باشد.

BF.7 حامل یک جهش خاص، R346T، در پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 (پروتئینی روی سطح ویروس که به آن اجازه می‌دهد به سلول‌های بدن انسان چسبیده و آن را آلوده کند) است. این جهش، که در نوع منشا BA.5  نیز مشاهده می شود، با افزایش ظرفیت ویروس برای فرار از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده تولید شده توسط واکسن‌ها یا عفونت قبلی مرتبط است.

گسترش BF.7

BF.7 در چندین کشور دیگر در سراسر جهان از جمله هند، ایالات متحده، بریتانیا و چند کشور اروپایی مانند بلژیک، آلمان، فرانسه و دانمارک شناسایی شده است.

علی‌رغم ویژگی‌های ضد ایمنی BF.7 و نشانه‌های نگران‌کننده در مورد رشد این سویه در کشور چین، به نظر می‌رسد این سویه در جاهای دیگر نسبتاً ثابت باقی مانده است. به عنوان مثال، در ایالات متحده تخمین زده می شود که تا 10 دسامبر 5.7 درصد از عفونت ها مبتلا به کووید را این سویه تشکیل می دهد که از 6.6 درصد در هفته قبل کاهش یافته است.

در حالی که آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا، BF.7 را به عنوان یکی از نگران‌کننده‌ترین گونه‌ها از نظر داده‌های رشد و خنثی‌سازی در یک جلسه توجیهی فنی که در ماه اکتبر منتشر شد (در آن زمان بیش از 7 درصد موارد ابتلا به کووید را تشکیل می‌داد) شناسایی و اعلام کرد، اما در آخرین جلسه توجیهی می گوید BF.7 به دلیل کاهش بروز و نرخ رشد پایین در بریتانیا تنش زدایی شده است.

ما دقیقا نمی دانیم چرا وضعیت در چین متفاوت به نظر می رسد. R0 بالای BF.7 ممکن است تا حدی به دلیل سطح پایین ایمنی در جمعیت چین از عفونت قبلی و احتمالاً واکسیناسیون نیز باشد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ما باید در مورد داده های چین محتاط باشیم، زیرا اطلاعات موجود تنها بر اساس گزارش ها بوده نه شواهد بررسی شده.

یک ویروس در حال تکامل

از زمان ظهور SARS-CoV-2 در سه سال پیش، این ویروس به تکامل خود ادامه داده و جهش‌های ژنتیکی را سریع‌تر از حد انتظار به دست آورده است.

در مجموع ظهور BF.7 و سایر انواع سویه جدید ویروس نگران کننده است. اما همچنان واکسیناسیون بهترین سلاح برای مبارزه با کووید بوده و تایید اخیر سازمان تنظیم کننده داروهای بریتانیا برای تقویت کننده های دو ظرفیتی، که امیکرون را در کنار سویه اصلی SARS-CoV-2 هدف قرار می دهد، بسیار امیدوار کننده است.

انتهای پیام

[ad_1]

[ad_2]

کرونا و باز هم سویه جدید؛ هرآنچه که باید درباره BF.7 امیکرون بدانید

منبع: ایـسنا
? کرونا و باز هم سویه جدید؛ هرآنچه که باید درباره BF.7 امیکرون بدانید