کرمان – فت فتو – مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: کرمان در حال تبدیل به قطب گردشگری سلامت، کویر، تاریخی، مرکز لجستیک و انرژی خورشیدی کشور است و زیرساختهای راه آهن این استان نیز بههمین تناسب ارتقا مییابد. به گزارش فت فتو، محمدعلی قارداشی روز دوشنبه در […]
کرمان – فت فتو – مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: کرمان در حال تبدیل به قطب گردشگری سلامت، کویر، تاریخی، مرکز لجستیک و انرژی خورشیدی کشور است و زیرساختهای راه آهن این استان نیز بههمین تناسب ارتقا مییابد.
به گزارش فت فتو، محمدعلی قارداشی روز دوشنبه در نشست تعیین تکلیف اراضی ایستگاه راه آهن کرمان افزود: این استان از شهر سطح سه در مطالعات آمایش سرزمینی در حال تبدیل به شهر – منطقه های سطح یک است، لذا در این حوزه رشدی در برنامه آمایش کشور و برنامه ریزیهای راه آهن و سازمان مدیریت خواهد داشت.
وی با اشاره به اطلاعات آمایش سرزمینی کشور اظهار داشت: یک پروژه مرجع لجستیک در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده که شهرها، شرکت ها و مراکز لجستیک کشور را مشخص کرده و کرمان جزو آن قرار گرفته است.
کرمان از مهمترین استانها در نقشه توسعه ریلی کشور است
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: ۳۰ طرح جامع بزرگ برای ۳۰ استان کشور انجام دادهایم که ایستگاه راه آهن کرمان یکی از استراتژیک و مهمترین مناطق در نقشه توسعه راه آهن کشور است و این طرح ها ابتدا با نگاه تاریخ حمل بار و مسافر آغاز و برنامه ریزی شد.
وی ادامه داد: اما در طرح های جامع راه آهن از این دیدگاه فراتر رفتیم و خود را در مقابل همسایههای ریلی متعهد دانستیم، براین اساس الگوهای توسعه ریلی اتفاق افتاد و با هم افزایی مشاوران شهرسازی و ریلی کارها انجام شد.
قارداشی عنوان کرد: کرمان یکی از ٢١ منطقه ریلی ایران و یکی از مهمترین و بزرگترین آنان است که در مجاورت راه آهن جنوب شرق، هرمزگان و یزد قرار دارد، لذا چندین پروژه مهم در این منطقه به مرحله اجرا رسید.
وی با اشاره به نقش استراتژیک و ویژه ایستگاه شرق کرمان نسبت سایر مناطق کشور یادآور شد: سند ملی آمایش سرزمینی را در این زمینه مورد توجه قرار دادیم.
قارداشی افزود: دو پروژه بسیار استراتژیک برای اقتصاد سیرجان و کرمان در این استان داریم که پروژههای بسیار شاخصی محسوب می شوند، زیرا برای نخستین بار بخش خصوصی در ساخت یک راه ریلی مشارکت کرده است.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: طی این سالها ممکن است برای یک خط فرعی با بخش خصوصی مشارکت داشتیم، اما بخش خصوصی هیچگاه در قسمتی از راه آهن سراسری سرمایه گذاری نداشته و این به علت اهمیت اقتصادی این منطقه است که ایمیدرو قانع و منفعت داشته که این خط آهن را راه اندازی میکند.
وی ادامهداد: پروژه دیگر خط ریلی بم به سمت جیرفت در مراحل اجرایی است، یکسری پروژه مطالعاتی نیز در این استان ازجمله کرمان – راور و طبس و کرمان – رفسنجان و احمدآباد بیاض انجام شده است.
قارداشی تصریح کرد: اطلاعات اولیه پروژه جیرفت – جاسک هم وجود داشته که آن را جمع آوری کردیم و یکی از استراتژیک ترین پروژه هایی که داخل استان کرمان نیست، اما به شدت بر این استان تاثیرگذار است، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور است.
وی بیان کرد: این پروژه جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و جزو محدود پروژه های راه آهن است که ایشان اجازه دادند که از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شود و از این جهت استراتژیک است که خارج تنگه هرمز پروژه مهمی برای اقتصاد کشور محسوب میشود.
وی ابراز داشت: این پروژه هفت میلیون و ٧٠٠ هزار تن بار و ٢ میلیون نفر مسافر را حمل خواهد کرد و این پروژه به محض افتتاح برای کوتاهتر کردن مسیر مرکزی کشور به سمت کرمان اجرا خواهد شد و پس از ساخت پروژه اصلی، عملیات اجرایی خط آهن ایرانشهر به سمت فهرج به سرعت آغاز می شود.
جابجایی ١٠ تا ٢٠ میلیون تن بار کشور از استان کرمان
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: پروژه بم – جیرفت ٢٠٠ هزار تن بار در مطالعات دارد و پروژه سیرجان – کرمان ٩ میلیون و ۵٠٠ هزار تن بار و پنج میلیون و ٣٠٠ هزار نفر مسافر را جابجا خواهد کرد.
وی ادامهداد: در مجموع از ایستگاه راه آهن استان کرمان از ١٠ تا ٢٠ میلیون تن بار عبوری خواهیم داشت که عدد بسیار بزرگی در مقیاس راه آهن کشور است و ایستگاه کرمان نیز با همین هدف طرح و برنامه ریزی شده است.
قارداشی افزود: متاسفانه باوجود تمامی تلاشها برای کاهش تلفات جاده ای طی این سال ها، این نمودار دوباره روند افزایشی به خود گرفته که مطلوب ما نیست.
وی خاطرنشان کرد: راه آهن کشور در حال پوشش دادن بارها و مسافران جاده ای است، لذا محدوده شهرستانهای زرند، بردسیر و بافت با وجود صنایع بزرگ نیز در برنامه ریزی به شبکه ریلی کشور متصل می شوند.
وی افزود: وضعیت توسعه شهری کرمان قبلاً به سمت شرق و اکنون به سمت غرب رفته است و طرح جامع علاوه بر خط آهن، از اراضی پیرامون آن نیز کاربری های متعدد مسکونی، تجاری و تلفیقی تعریف میکند.
حمایت از حمل و نقل ریلی کرمان ضروری است
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به توسعه و رقابت پذیری حمل ونقل ریلی کشور، خواستار حمایت ویژه معاونت مهندسی و توسعه راه آهن کشور از پروژهای راه آهن این استان شد.
علی حاجیزاده افزود: توجه ویژه به پروژه های خطوط ریلی استان کرمان ازجمله جیرفت به بم، الحاق شهرستان فهرج به راه آهن سراسری، زاهدان به کرمان و بازسازی و بهسازی خط راه آهن بافق به کرمان ضروری است، لذا با ایجاد توسعه و رقابت پذیری حمل ونقل ریلی باید به حمل ونقل جادهای استان به ویژه در جابجایی بار و سپس مسافر کمک کرد.
وی تاکید کرد: باوجود معادن بزرگ سنگ آهن در شمال استان کرمان و قطب بزرگ محصولات کشاورزی در جنوب و شرق استان، میطلبد راه آهن جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ملی و بینالمللی به استان کرمان داشته باشد.
نشست مشترک مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان با مدیران راه آهن استان و مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت راه آهن کشور پیرامون مسائل و مشکلات و تعیین تکلیف اراضی ایستگاه راه آهن کرمان در محل سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان برگزار شد.
منبع: ایرنـا ? کرمان قطب راه آهن کشور میشود
کرمان_ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: مادر خانواده، مهم ترین نقش را در جامعه سازی و مقاومت اسلامی دارد. احمد علی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با نذیر کرمان، در رابطه با بیانات حکیمانه حضرت آیت الله خامنهای، در دیدار با زنان فرهیخته و فعال در عرصههای مختلف، اظهار […]
کرمان_مدیر هلدینگ صنایع مس افق کرمان از تکرار روند سود دهی ۴۵ درصدی این شرکت خبرداد. به گزارش نذیر کرمان، مهندس عباس پور افغان، صبح سه شنبه گفت: شرکت صنایع مس افق کرمان مطابق گزارش حسابرسی شده صورتهای مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۳، ضمن تکرار روند سود آوری بیش از ۴۵ درصد، مجدداً […]
کرمان_مدیرکل دفتر بهداشت و کنترل کیفی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورگفت: برنامه ایمنی آب شرب ۱۰ گام دارد که اگر این برنامه به درستی اجرا شود کیفیت آب آشامیدنی تضمین خواهد شد. به گزارش نذیر کرمان، احمد منتظری، ظهر سه شنبه در همایش بررسی تأثیرات آلایندههای صنعتی و معدنی بر روی حوضههای آبریز که […]
کرمان – نذیر کرمان – بنابر اعلام روز سهشنبه اداره کل هواشناسی کرمان، شهرستانهای بردسیر و کرمان در شبانهروز گذشته با کمینه دمای هفت درجه زیر صفر، سردترین ایستگاههای استان بودند. به گزارش نذیر کرمان از اداره کل هواشناسی، براساس دماهای ثبت شده در ۲۴ ساعت گذشته کمینه دمای شهر کرمان به منفی هفت درجه […]
7 + دو =