کرمان رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور کسب کرده است

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان: استان کرمان در سال گذشته با جذب سرمایه ۲۷۸ میلیون دلاری خارجی رتبه برتر کشور شد. صادق سلطانی‌نژاد در خصوص فضای کسب و کار، وضعیت درگاه ملی مجوزها در استان کرمان در جمع اصحاب رسانه گفت: در ماده ۷ قانون آمده است به منظور تسهیل کسب و کار […]

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان: استان کرمان در سال گذشته با جذب سرمایه ۲۷۸ میلیون دلاری خارجی رتبه برتر کشور شد.

صادق سلطانی‌نژاد در خصوص فضای کسب و کار، وضعیت درگاه ملی مجوزها در استان کرمان در جمع اصحاب رسانه گفت: در ماده ۷ قانون آمده است به منظور تسهیل کسب و کار آمده که  فرایند صدور مجوزهای  این عرصه باید تسهیل شوند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان با بیان اینکه قانون تسهیل فرایند مجوزها وجود داشت، اما عزمی برای اجرا نبود، گفت: متاسفانه ۱۲ سال این قانون عقب ماند و عملا اجرایی نشد، خوشبختانه بعد از این مدت فاصله از سال گذشته که این درگاه راه اندازی شده، استان کرمان رشد خوبی را داشته است.

 وی اذعان کرد: استان کرمان در سال گذشته توانسته است رتبه اول سرمایه گذاری خارجی را کسب کند. 

سلطانی‌نژاد تاکید کرد: سال گذشته ۲۷۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم، ضمن اینکه در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری ۴۶ میلیون دلار طرح سرمایه گذاری مصوب و ۲۶ میلیون دلار هم سرمایه خارجی به استان وارد شده است که عمده آن متعلق به بخش صنعت است و استان می‌تواند در مباحث کشاورزی هم ورود کند و سرمایه‌گذاری به سمت کشاورزی مدرن نیز جلو برود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان افزود: ۴ هزار عنوان مجوز احصاء و به درگاه متصل شدند و فرایند صدور در حال انجام است، و سبب شده است که در کرمان فضای کسب و کار ۱۰ پله صعود کند و اکنون از ۳۱ به پله ۲۱ رسیدیم و رشد خوبی را شاهد هستیم و امیدواریم این همکاری که الان در استان بین دستگاه‌ها و وجود دارد،  تداوم یابد.

وی اذعان کرد: ۴ هزار و ۱۰۳ عنوان مجوز در درگاه ملی مجوزها ثبت شده است بنابراین نیاز مردم کرمان برای اخذ مجوزها فراهم شده و به راحتی می‌توانند مجوز اخذ کنند و اگر عنوان مجوزی که متعلق به وزارت‌خانه‌ای هم در درگاه نمی‌بینیم و عدم اتصال آن تنها یک مورد است و در حال رایزنی برای اتصال به درگاه هستند.

سلطانی‌نژاد تاکید کرد: از اسفندماه سال گذشته تا کنون تعداد کل درخواست‌هایی که مردم کرمان در درگاه ملی مجوزها ثبت شده است،  ۳۵ هزار و ۴۶۹ عدد آن متعلق به کرمان بوده است. 

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان کرمان افزود:  از  کل عنوان مجوزهایی که در درگاه ملی ثبت شده ۳۰ مورد آن  بیشترین متقاضی را  داشته‌اند.

وی عنوان کرد: تعداد ۱۴ هزار و ۴۱۰ مجوز طی ۴ ماه از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شده که نیازی یه هیچ امضایی از سوی دستگاه خاصی ندارد و به صورت متمرکز و کد یکتا صادر شده است و اگر مجوزی صادر نشده علت آن تشکیل پرونده ناقص از سوی متقاضی است.
 
سلطانی‌نژاد ابراز کرد: به هرکدام از وزارت خانه‌هایی که در صدور مجوزها نقش داشتند به صورت چهره به چهره دیدار کردیم و موارد و موانع را به تفکیک عنوان مجوز و شهرستان‌ها پیگیری شده تا مجوز آن‌ها تایید و صادر شوند .

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان تاکید کرد: برخی از مجوزها نیازی به تائید دستگاه خاصی ندارند که به اصطلاح ثبت محور هستند و باید سریعا مجوز صادر شود اما برخی اعلانی هستند که باید حتما توسط دستگاه تخصصی تایید شوند و تایید محورند، مانند فرهنگ و امنیت ملی بهداشت، مالی و ارزی و غیره .. هستند.

وی اذعان کرد: در کرمان مباحث مربوط به صنایع دستی استقبال بیشتری دارند و درخواست بانوان برای صدور مجوز استان کرمان بعد از استان لرستان بیشترین درخواست ثبت شده است.

سلطانی نژاد افزود: در گام دوم برای تسهیل و بهبود فضای کسب و کار، امیدواریم  که در آینده به تسهیلات متصل شوند و کسب و کارهایی که از  این درگاه‌ها مجوز گرفتند، در راستای تامین سرمایه درگردش  برای رفع 
صدور مجوزات کاغذی ممنوع و جرم محسوب می‌شود دستگاه‌های اجرایی حق صدور مجوز ندارند و باید از مسیر درگاه ملی مجوزها درخواست بدهند

همه مجوزها از طریق درگاه ملی تخصصی قابلیت بررسی دارند و این شامل نظام صنفی هم می شود.

تایید محور ۴۳ درصد و ۴۶ درصد مجوزها به صورت اعلانی در استان کرمان صادر شده اند.

وی به ارائه ندادن تسهیلات بانکی خصوصی و دولتی  اشاره کرد گفت: ۸ بانک ما بین ۵۵ تا ۸۵ نسبت سپرده است و نسبت بانک های خصوصی پرداخت تسهیلات نسبت به سپرده است

بان کهایی که عمدتا خصوصی هستند از مشتریان خود سپرده دریافت می‌کنند اما در جایی خارج از استان سرمایه گذاری می‌شوند بانک هایی که زیر ۵۰ درصد تسهیلات پرداخت کرده‌اند هیچ عذری از اونها پذیرفته نیست و به زودی اسامی آنها را منتشر می‌کنیم.

۱۱ بانک خصوصی و دولتی در استان کرمان در نسبت تسهیلات به سپرده کوتاهی کرده اند و باعث کسب رتبه ۲۶ام در عدم پرداخت تسهیلات شده اند و حق مردم کرمان در حال تضییع است و از وزیر خواسته‌ایم این مورد را حال کند.

 




کرمان رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور کسب کرده است

منبع:آرمـان
? کرمان رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور کسب کرده است