کرمانی‌ها از مخالفت‌ها و موافقت‌های یک انتخاب می‌گویند

تریبون «اصلح کیست» در میانه پارک مادر شهر کرمان برگزار شد تا کرمانی‌ها در خصوص انتخاب اصلح نظرات موافق و مخالف خود را بیان کنند. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» این روزها تب انتخاباتی کشور بالاست، یک انتخاب که می‌تواند سرنوشت کشور را به‌دست بگیرد و بر اساس ایدئولوژی و سیاست خود، […]


تریبون «اصلح کیست» در میانه پارک مادر شهر کرمان برگزار شد تا کرمانی‌ها در خصوص انتخاب اصلح نظرات موافق و مخالف خود را بیان کنند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» این روزها تب انتخاباتی کشور بالاست، یک انتخاب که می‌تواند سرنوشت کشور را به‌دست بگیرد و بر اساس ایدئولوژی و سیاست خود، کشور را اداره کند.

از جمع‌های خانوادگی گرفته تا مغازه‌دارن کوچه و خیابان‌ها، از شبکه‌های اجتماعی در داخل و خارج از کشور تا همان رسانه ملی بحث‌ها و مناظره‌های مختلفی در حال شکل‌گیری است تا در مورد انتخاب درست تصمیم گرفته شود.

همه می‌دانیم این‌که طرف‌داران یک کاندیدای ریاست جمهور برنامه‌ها و روش دیگری را نقض می‌کنند و به حمایت از کاندیدای ریاست جمهور خود می‌پردازند کاملاً طبیعی و نشان از دموکراسی و حق انتخاب در جمهوری اسلامی ایران دارد.

ناگفته مشخص است که هر یک از این ۶ کاندید ریاست جمهور مورد تایید هستند و رئیس‌جمهور شدن هر یک از این افراد پیش از این تایید شده است اما تنها تفاوت در برنامه، روش و مدیریت کشور توسط هریک از آنان است.

عصر چهارشنبه است، قرار است به‌ عنوان یک خبرنگار یک تریبون آزاد و البته مناظره مردمی را در خصوص انتخاب فرد اصلح برای ریاست جمهوری را پوشش دهم. این تریبون آزاد و مناظره مردمی که به همت بسیج دانشگاه آزاد شهر کرمان در جهت آزادی اندیشه و البته تلاش برای حضور حداکثری شکل گرفته است.

پارک مادر شهر کرمان مکانی است که قرار است این مناظره به اجرا گذاشته شود، دقیقاً در میانه پارک مادر یک بنر بزرگ با عنوان « اصلح کیست» در پشت تریبون گذاشته شده است.

بچه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دو دوربین در دو طرف جایگاه قرار داده‌اند و یک مجری که میکروفن را به‌دست دارد و قرار است مدیریت برنامه را به‌عهده بگیرد.

برخی به سادگی عبور می‌کنند اما برخی دیگر که احتمالاً به‌دنبال این هستند تا به تحلیل و دانسته‌های‌شان اضافه شود و یا مسیر بهتری را پیدا کنند در برابر جایگاه می‌ایستند.

مجری برنامه آغار به‌ صحبت می‌کند و از دلیل حضور، انتخاب درست این‌گونه می‌گوید: همگی حق انتخاب و اظهار نظر داریم و دموکراسی یعنی یک انتخاب مردمی؛ این جایگاه و تریبون در اختیار کسانی است که شجاعانه به دنبال نقد و یا دفاع هستند و می‌خواهند در یک مناظره بر پایه اخلاق شرکت کنند.

وی ادامه داد: اجرای مناظره به این شکل است که سوالی پرسیده می‌شود سپس از میان جمعیت دو نفر داوطلب یکی به عنوان فرد موافق و دیگری مخالف به صحبت می‌پردازند.

– آیا در جمهوری اسلامی ایران دموکراسی، حق و انتخاب مردم درنظر گرفته می‌شود؟

از میان جمعیت دو فرد جوان داوطلبانه دست بالا گرفتند.

فرد موافق- همه ما می‌دانیم جمهوری اسلامی ایران بر مبنای دموکراسی و انتخاب مردم بوده که شکل گرفت. دقیقاً دو ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران علیه رژیم ستم‌شاهی بود که همه‌پرسی گذاشته شد. ۱۱ فروردین ۵۸ بود که ساختار اولیه این نظام یعنی جمهوری اسلامی ایران «آری یا خیر» با انتخاب مردم شکل گرفت.

کمی دقت کنیم در بسیاری از تصمیمات کشوری این ما مردم هستیم که انتخاب می‌کنیم، حتی این انتخاب و دموکراسی از دوران تحصیل با انتخاب شورای دانش‌آموزی برای ما آموزش دادده می‌شود.

انتخاب شورای شهر، انتخاب نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، انتخاب رئیس جمهور همه و همه نشان می‌دهد که در جمهوری اسلامی ایران دموکراسی حرف اول را دارد ضمن این‌که این ما مردم هستیم که انتخاب می‌کنیم.

فرد مخالف- در ایران دموکراسی اجرا نمی‌شود بلکه مردم از میان انتخاب‌هایی که از پیش تعیین شده‌اند مجبور به انتخاب هستند. برخی نامزدها رأی مردم را می‌خرند و یا حتی تقلب می‌کنند خوب بعد از پیروز شدن این نامزد مسلماً یعنی انتخاب مردم پشت آن نبوده بلکه یک جبر به همراه تقلب پیروز شده است.

فرد موافق- در پاسخ به استدلال فرد مخالف اجرای دموکراسی در ایران می‌گویم که  در جمهوری اسلامی ایران همه ما و هر فردی که در خود توان مدیریت کشور را دارد می‌تواند به عنوان نامزد انتخاباتی ثبت نام کند.

منتها همان‌طور که در سالهای قبل دیدیم برخی به‌دنبال شومن‌بازی و تمسخر گرفتن این جایگاه بودند بنابراین از هر سنخی با هر مدرک تحصیلی ثبت‌نام می‌کردند از این‌رو تصمیم گرفته شد که برای ثبت‌نام یک‌سری ویژگی در نظر گرفته شود.

به هر حال فرد شخص اول دولت است و باید یک‌سری ویژگی، توانمندی اولیه را داشته باشد، من مخالفم که از میان افراد از پیش تعیین شده مجبور به انتخاب هستیم بلکه معتقدم از میان افراد اصلح باید فردی را انتخاب کنیم.

اما موضوع دیگر تقلب است، این‌جا اصل دموکراسی مطرح است، تخلف یا بی‌تفاوتی نسبت‌به انتخابات دلیل بر نبود اجرای دموکراسی در ایران نیست.

بعد از این سئوال برای مطرح شدن سئوال بعد، دو داوطلب دیگر به جایگاه آمدند.

-از میان کاندیدای کنونی برای منصب ریاست جمهوری، آیا افراد کاندید دارای برنامه‌های متقن فرهنگی، اجتماعی، سیاسی هستند؟ 

فرد مخالف- برخی کاندیدای ریاست جمهور به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که قرار است صحبت‌ها مثل یک شعر به دل مردم بنشیند، برای من این صحبت‌ها مهم نیست، تنها یک درخواست از این افراد دارم؛  یک صحبت کن، یک قول بده اما به آن قول و وعده عمل کن.

تا دلتان بخواهد در دوره‌های قبل‌تر وعده داده شده و هر یک برنامه‌هایی را گفتند که مثلا این برنامه کشور را از مشکلات اقتصادی نجات می‌دهد اما یک سئوال؛  چرا وقتی در پشت تریبون قرار می‌گیرند برنامه‌هایشان اجرایی و گره‌گشا است اما وقتی به عمل می‌رسد این برنامه‌ها هیچ تغییری در معیشت و سفره مردم ندارند.

فرد موافق- مسلماً هنوز باید صبر کرد تا ببینیم هر یک از افراد کاندید چه برنامه‌هایی دارند اما من چیز دیگری می‌خواهم بگویم، این‌که در دوره‌های قبل افرادی در این جایگاه نشستند و حرف از دغدغه مردم زدند و اتفاقاً هم انتخاب شدند و به عنوان رئیس جمهور مردم ایران تلاش کردند.

سه سال تلاش کردند، بله رئیس جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی را می‌گویم، او کسی بود که در مناظرات و برنامه‌هایش دغدغه مردم را داشت و اتفاقاً نه بلکه با برنامه‌ریزی و هدف برای مردم کار کرد.

الان هم باید دید که در صحبت‌ها و مناظره‌ها چه کسی واقعاً دغدغه مردم را دارد که اتفاقاً اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم برخی از کاندیدای ریاست جمهور دغدغه و هدف ادامه‌دادن راه شهید رئیسی را دارند.

طبق روند اجرای مناظره دو فرد داوطلب دیگر برای پاسخ به این سئوال در جایگاه آمدند.

-آیا برنامه‌های کاندیداهای کنونی ریاست جمهوری تامین‌کننده خواسته‌های مردمی است یا خیر؟

فرد مخالف-  من یک پدر ۵۷ ساله هستم، کاری به شعارها و برنامه‌های این نامزدهای انتخابات ریاست جمهور ندارم، همانطور که زن و بچه من وقتی به خانه می‌روم کاری به صحبت‌های این مسئولان ندارند و بلکه نگاه به دست من می‌کنند.

همسرم نگاه می‌کند که آیا گوشت و مرغ گرفته‌ام، پسرم به دنبال این است که فلان امکانات برایش تهیه شده و یا دخترم پول توجیبی می‌خواهد، برای من این مهم است که اقتصاد و معیشت حل شود تا ما شرمنده زن و بچه‌هایمان نباشیم.
 
فرد موافق– این‌که این پدرمان می‌گوید فقط برایش معیشت مطرح است درست اما این‌که می‌گوید کاری به برنامه‌ها و صحبت‌های هیچ‌یک از کاندیداهای ریاست جموری ندارد اشتباه است.

چراکه هر کدام از این نامزدها مسیری را برای اداره کشور بیان می‌کنند، ممکن است فرد به دنبال مسیر وابستگی باشد و یا دیگری به دنبال قطع رابطه؛ خب هر یک از این روش و مسیرها بر سفره و معیشت ما اثر می‌گذارد بنابراین باید دقت کنیم که کدام یک این افراد در جهت تحقق خواسته‌های مردم برنامه دارد.

من معتقدم که از میان این جمع ۶ نفره هستند کاندیداهایی که به دنبال خواسته‌های مردم باشند.

-آیا تبلیغات در فضای مجازی در انتخاب شما اثر دارد؟
فرد موافق- تبلیغات در هر موردی همیشه اثرگذار بوده و هست، دنیای امروز دنیایی است که افراد به شدت تحت تاثیر تبلیغات هستند، این روزها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عنان زندگی همه را گرفته‌اند آن‌وقت به نظر شما تاثیری در انتخاب مردم ندارند؟ مسلماً اثرگذار است.
 
فرد مخالف- خیر، نمی‌گویم اصلاً اثرگذار نیست اما می‌گویم در انتخابات زیاد مؤثر نیست ،چون که می‌شناسم افرادی را که طرفدار یک جبهه و نامزد هستند آن‌وقت هرچه برایشان دلیل، ویدئو، عکس و … هم بفرستی قبول ندارند، مرغ‌شان یک پا دارد، به همین خاطر است که معتقدم تبلیفات در انتخابات زیاد مؤثر نیست.

-برنامه‌های تبلیغاتی و یا مناظره‌ها تلویزیونی شما را در انتخاب فرد اصلح کمک می‌کند؟
فرد مخالف- خیر، این برنامه‌ها و حرف‌هایی که زده می‌شود بیشتر نمایشی است، برخی‌ها طوری صحبت می‌کنند که انگار قرار است شعری بخوانند تا مردم لذت ببرند و بعد به آن‌ها رأی دهند.

من البته با مناظره‌ها تا حدودی موافق هستم اما برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری را نمی‌پسندم و قبول ندارم.

پشت خط به خط صحبت‌هایی که می‌کنند یک تیم نشسته تا مردم را متقاعد کنند که آره، من بهترم و به من رأی دهید.

فرد موافق- من با صحبت‌های ایشان کاملاً مخالفم، سئوال چه بستری بهتر از تلویزیون می‌تواند مردم را از برنامه‌ها و اهداف یک کاندید ریاست جمهوری آگاه کند؟
تا دورافتاده‌ترین منطقه ایران امکان بهره‌مندی از برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد و از طرفی اگر مبنا بر دروغ باشد که این افراد اصلاً تایید نمی‌شدند.

و مسلماً افراید کانیدید شده باید در جهت جلب آرای مردم تلاش کنند و برنامه‌های خود را خوب جلوه دهند.
من اعتقاد به حضور مردم دارم هر یک از این کاندیداها مسلماً دارای برنامه و هدف هستند و هر یک به شیوه‌ای عمل می‌کنند.

جالب است بدانید من که در این مدت برنامه‌ها و مناظره‌ها می‌کنم، نظر و رأیم بر یک نماینده بود اما وقتی در مناظره و برنامه‌ها یدیگر کاندیداها او را مقایسه کردم، ضعیف‌تر دیدمش، بنابراین رأی من عوض شد.
این یعنی تلویزیون توانسته مسیر درستی در معرفی کاندیداها به مردم طی کند.

-آیا شما رأی می‌دهید؟
البته این سئوال از چندین نفر پرسید شد که برخی از جواب‌ها از این قرار بود:

  • -بله، من به یک موضوع ایمان دارم و آن اینکه اگر رأی من در بالا آمدن و انتخاب فرد بهتر کمک کند، حتماً این‌کار را انجام می‌دهم.

    -خیر،  از انتخاب‌هایی که در گذشته داشتم پشیمانم و دیگر برایم مهم نیست.

    -راستش مردد هستم، برنامه‌ها و مناظره‌ها را پی‌گیری می‌کنم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ام.

    -مسلماً رای می‌دهم، همان جمله همیشگی اگر من انتخاب نکنم دیگران برایم انتخاب می‌کنند بنابراین دوست ندارم تسلیم تصمیم دیگران باشم.

    -خیر ( سرش را تکان می‌دهد و رد می‌شود)

    -بله، من به فردی رأی می‌دهم که راه شهید رئیسی را برود.

    -پای صندوق رأی می‌آیم فقط برای خاطر خون شهدا، به خدا به گردن‌مان حق دارند، بابت وجب به وجب این خاک خون ریخته شده، چه مادرانی که در غم پسرشان شب تا صبح گریه کردند، چه همسرانی که زندگی‌شان بی‌پناه شد، من فقط به کوری چشم دشمنانم در کنار صندئق‌های رأی می‌آیم.

    -خیر، این‌ها همه نمایش است، رأی مردم بی‌معنی است وقتی که برنامه‌ها و حرف‌ها همان حرف‌های گذشتگان است یعنی چه انتخاب کنیم و چه انتخاب نکنیم تغییری قرار نیست اتفاق بیفتد.

انتهای خبر/ پسند

 


کرمانی‌ها از مخالفت‌ها و موافقت‌های یک انتخاب می‌گویند

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? کرمانی‌ها از مخالفت‌ها و موافقت‌های یک انتخاب می‌گویند