کرمان، شهر دوستدار سالمند می‌شود | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: کرمان به عنوان یکی از هشت شهر پایلوت دوستدار سالمند در کشور است، اما زیرساخت‌های این شهر برای زندگی سالمندی آماده نیست و باید اقدامات لازم در این راستا انجام شود. علیرضا وحیدزاده در اولین نشست مشترک شورای سالمندان و ستاد مناسب‌سازی استان با موضوع بررسی طرح پایلوت […]



نذیر کرمان/کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: کرمان به عنوان یکی از هشت شهر پایلوت دوستدار سالمند در کشور است، اما زیرساخت‌های این شهر برای زندگی سالمندی آماده نیست و باید اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

علیرضا وحیدزاده در اولین نشست مشترک شورای سالمندان و ستاد مناسب‌سازی استان با موضوع بررسی طرح پایلوت کرمان به عنوان یکی از هشت شهر دوستدار سالمند در کشور با اشاره به احصاء اولویت‌های سالمندی اظهار کرد: با توجه به عقب افتادگی تاریخی شهرهای ما در خصوص مسئله مهم مناسب‌سازی محیط و وجود فضای مناسب برای استفاده حداکثری و موثر افراد دارای محدودیت به ویژه سالمندان از امکانات موجود در سطح جامعه، شهر کرمان هم از این قاعده مستثنی نبوده و در این شهر هم علی‌رغم پتانسیل‌های ارزنده موجود و اقدامات گسترده‌ای که در سال‌های اخیر به همت دستگاه‌های متولی به ویژه مجموعه بهزیستی انجام شده، متاسفانه هنوز امکانات مناسبی برای این قشر به‌طور گسترده و فراگیر  فراهم نشده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: تلاش‌های صورت گرفته جلوه و نمایی قابل قبول برای جامعه ندارد و لازم است تا با یک برنامه‌ریزی و حرکت جهادی بخش زیادی از این کمبودها در بازه زمانی کوتاهی جبران شود تا اثرات تلاش‌ها و اقدامات بسیاری که به انجام رسیده است ملموس‌تر شود.

وحیدزاده در ادامه با اشاره به مراکز ایجاد شده برای سالمندان در کرمان گفت: در حال حاضر ۹ مرکز شبانه‌روزی و مراقبتی سالمندان در استان کرمان فعال هستند که شش مرکز در شهر کرمان و سه مرکز نیز در شهرستان‌های رفسنجان، بم و انار فعال هستند، همچنین سه مرکز مراقبت‌های روزانه سالمندان نیز در کرمان فعالیت می‌کنند.

وی یادآوری کرد: تقاضا در استان برای ایجاد خانه‌های سالمندان زیاد است اما سیاست بهزیستی کشور تشکیل خانه‌های کوچک برای حفظ استقلال سالمندان و شان و شخصیت آنها است.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در این نشست عنوان کرد: افزایش سالمندی جامعه واقعیتی است که علت اصلی آن کاهش موالید است.

وی افزود: از سویی امروزه مسئله حمایت و تکریم سالمند و بزرگترها در جامعه و خانواده به تناسب کمتر شده بنابراین ضرورت دارد که نهادهای مدنی به آن بپردازند.

استاندار کرمان افزود: سالمندی، امری ‌اجتماعی است و وقتی موضوعی اجتماعی شد به شدت متنوع و دارای ابعاد مختلف می‌شود، تنوع نیازهای حوزه‌های سالمندی امروز قابل مقایسه با گذشته نیست.

فداکار، تسهیل مواردی همچون خدمات تلفنی و اینترنتی در حوزه درمان، بیمه‌ها، خرید کالا و … را برای رفاه جامعه و گروه سالمندی یادآور شد و گفت: سالمندی در فرآیندی اتفاق افتاده، بنابراین پاسخگویی آن هم فرآیند است و یک شبه محقق نمی‌شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه در بسیاری از مناطق و استان‌ها، پذیرش اجتماعی نسبت به خانه سالمندان وجود ندارد، عنوان کرد: ساختارسازی در حوزه سالمندی باید متناسب با مسائل اجتماعی و فرهنگ منطقه باشد و متناسب با پذیرش اجتماعی واقعیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم.

فداکار اظهار کرد: حفظ ساختارهای اجتماعی موجود برای حمایت، تکریم و نگهداری سالمند، بزرگترین خدمت است و بسیاری از سالمندان ما توانایی انجام کار دارند.

استاندار کرمان، تقویت ویژگی‌های مثبت فرهنگی ‌در حفظ روحیه، درآمد و کرامت سالمندان را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: حل و فصل مشکلات و نیازهای درمانی، بزرگترین کمک به سالمندان در حوزه نیازمندی‌های آنهاست.

انتهای پیام


کرمان، شهر دوستدار سالمند می‌شود

منبع: ایـسنا
? کرمان، شهر دوستدار سالمند می‌شود