کرمان، شهر دوستدار سالمند می‌شود

اولین نشست مشترک شورای سالمندان و ستاد مناسب‌سازی استان در سال ۱۴۰۳ با حضور علیرضا وحیدزاده مدرکل بهزیستی استان کرمان ، محمد مهدی فداکار استاندار، علی بابایی فرماندار و مدیران و کارشناسان ادارات و نهادهای عضو این شورا در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد به گزارش نذیر کرمان و به نفل از روابط […]


اولین نشست مشترک شورای سالمندان و ستاد مناسب‌سازی استان در سال ۱۴۰۳ با حضور علیرضا وحیدزاده مدرکل بهزیستی استان کرمان ، محمد مهدی فداکار استاندار، علی بابایی فرماندار و مدیران و کارشناسان ادارات و نهادهای عضو این شورا در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد

به گزارش نذیر کرمان و به نفل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان اولین نشست مشترک شورای سالمندان و ستاد مناسب‌سازی استان در سال ۱۴۰۳ با حضور علیرضا وحیدزاده مدرکل بهزیستی استان کرمان ، محمد مهدی فداکاراستاندار ، علی بابایی فرماندار و مدیران و کارشناسان ادارات و نهادهای عضو این شورا با موضوع بررسی طرح پایلوت استان کرمان به عنوان یکی از هشت شهر دوستدار سالمند در کشور در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد

در ابتدای این نشست علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به احصاء اولویت‌های سالمندی عنوان کرد: علیرغم اینکه کرمان به عنوان یکی از هشت شهر پایلوت دوستدار سالمند در کشور شناخته شده است اما زیرساختهای این شهر برای زندگی سالمندی آماده نیست و باید اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

وی افزود : با توجه به عقب افتادگی تاریخی شهرهای ما در خصوص مسئله مهم مناسب سازی محیط و وجود فضای مناسب برای استفاده حداکثری وموثر افراد دارای محدودیت به ویژه سالمندان از امکانات موجود در سطح جامعه  ، شهر کرمان هم از این قاعده مستثنی نبوده ودر این شهر هم علی رغم پتانسیل های ارزنده موجود واقدامات گسترده ای که در سالهای اخیر به همت دستگاههای متولی به ویژه مجموعه بهزیستی انجام شده است متاسفانه هنوز امکانات مناسبی برای این قشربه طور گسترده وفراگیر  فراهم نشده است وتلاشهای صورت گرفته جلوه ونمایی قابل قبول برای جامعه ندارد و لازم است تا با یک برنامه ریزی وحرکت جهادی بخش زیادی از این کمبودها در بازه زمانی کوتاهی جبران شود تا اثرات تلاشها واقدامات بسیاری که به انجام رسیده است ملموستر گردد .

وحید زاده در ادامه با اشاره به مراکز ایجاد شده برای سالمندان در کرمان گفت : در حال حاضر ۹ مرکز شبانه‌روزی و مراقبتی سالمندان در استان کرمان فعال می باشند که ۶ مرکز درشهر کرمان و ۳ مرکز نیز در شهرستانهای رفسنجان ، بم و انار فعال هستند ، همچنین ۳مرکزمراقبت‌های روزانه سالمندان نیزدر کرمان فعالیت می‌کنند که در کنار اینها ۹ بنیاد فرزانگان هم خدمات مختلف را در مرکز استان و شهرستانها به مردم ارائه می دهند که از این تعداد ۳ بنیاد در شهرکرمان و ۶ بنیاد در شهرستانهای رفسنجان ، سیرجان ، زرند ، رابر ، بافت و شهربابک فعالیت می کنند.

وی یادآور شد: تقاضا در استان برای ایجاد خانه های سالمندان زیاد است اما سیاست بهزیستی کشور تشکیل خانه های کوچک برای حفظ استقلال سالمندان و شان و شخصیت آنها است .

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در این نشست عنوان کرد: افزایش سالمندی جامعه واقعیتی است که علت اصلی آن کاهش موالید است.

وی افزود: از سویی امروزه مسئله حمایت و تکریم سالمند و بزرگترها در جامعه و خانواده به تناسب کمتر شده است، لذا ضرورت دارد که نهادهای مدنی به آن بپردازند.

استاندار کرمان افزود: سالمندی، امری ‌اجتماعی است و وقتی موضوعی اجتماعی شد به شدت متنوع و دارای ابعاد مختلف می‌شود، تنوع نیازهای حوزه‌های سالمندی امروز قابل مقایسه با گذشته نیست.

فداکار، تسهیل مواردی همچون خدمات تلفنی و اینترنتی در حوزه درمان، بیمه‌ها، خرید کالا و… را برای رفاه جامعه و گروه سالمندی یادآور شد و گفت: سالمندی در فرآیندی اتفاق افتاده، بنابراین پاسخگویی آن هم فرآیند است و یک شبه محقق نمی‌شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه در بسیاری از مناطق و استان‌ها، پذیرش اجتماعی نسبت به خانه سالمندان وجود ندارد، عنوان کرد: ساختارسازی در حوزه سالمندی باید متناسب با مسائل اجتماعی و فرهنگ منطقه باشد و متناسب با پذیرش اجتماعی واقعیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم.

فداکار خاطرنشان کرد: حفظ ساختارهای اجتماعی موجود برای حمایت، تکریم و نگهداری سالمند، بزرگترین خدمت است و بسیاری از سالمندان ما توانایی انجام کار دارند.

استاندار کرمان، تقویت ویژگی‌های مثبت فرهنگی ‌در حفظ روحیه، درآمد و کرامت سالمندان را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: حل و فصل مشکلات و نیازهای درمانی، بزرگترین کمک به سالمندان در حوزه نیازمندی‌های آنهاست.


کرمان، شهر دوستدار سالمند می‌شود

منبع:یـزدان کـرمان
? کرمان، شهر دوستدار سالمند می‌شود