کاهش ۸۰درصدی مصرف آب با روش دانش‌بنیان آبیاری مگنتوسیلس

مدیرعامل شرکت آب‌آفرین بابک گفت: با استفاده از سیستم آبیاری زیرسطحی مگنتوسیلیس HRB می‌توان تا ۸۰درصد آب مصرفی کشاورزی را کاهش داد. مهران قربانی شهربابکی در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص اختراع محصول دانش‌بنیانی که به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می‌انجامد، گفت: استان کرمان از جمله مناطقی است که دو […]

مدیرعامل شرکت آب‌آفرین بابک گفت: با استفاده از سیستم آبیاری زیرسطحی مگنتوسیلیس HRB می‌توان تا ۸۰درصد آب مصرفی کشاورزی را کاهش داد.

مهران قربانی شهربابکی در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص اختراع محصول دانش‌بنیانی که به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می‌انجامد، گفت: استان کرمان از جمله مناطقی است که دو سوم آب تامین شده برای استان در بخش کشارزی مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب‌آفرین کویرسبز بابک تاکید کرد: متاسفانه به علت خشکسالی‌های متعدد و کاهش ذخایر آبی و به چالش کشیده شدن بخش کشاورزی با کمک دانشگاه علمی کاربردی بخش تحقیقاتی خود را برای رفع این مشکل آغاز کردیم و با ساخت نمونه اولیه طرح افشانه آبیاری زیرسطحی HVB به موفقیت دست یافتیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ شرکت تحقیقاتی خود را به ثبت رساندم و شروع به ساخت  سیستم آبیاری زیرسطحی HVB،و اجرای آن در باغات کشاورزی کردیم که نتایج حاصل از آن موفقیت‌آمیز بود.

قربانی اذعان کرد: سیستم آبیاری زیرسطحی HVB،با استفاده از خاصیت اشباع خاک، نیروهای هیدرولیکی و شناوری روش نوینی از آبیاری حاصل شد که نه ‌تنها مشکلات روش آبیاری زیرسطحی را حل کرد بلکه کیفیت آب و خاک را نیز در ریشه بالا می‌برد.

مدیرعامل شرکت آب‌آفرین کویرسبز بابک ابراز کرد: استفاده از خاصیت مغناطیس و خاک سیلیس روش نوینی از آبیاری حاصل شد که نه تنها مشکل روش آبیاری بلکه کیفیت آب و خاک را مطلوب کرد و در نتیجه کیفیت رشد ریشه، به تبع آن رشد و نمو گیاه و درخت افزایش یافت.

وی ادامه داد: در این روش آبیاری با استفاده از تراوایی(افشانه پاشش) خاک، هیدرولیک آب و مقاومت هیدرولیکی خاک، کارایی هرچه بهتر آبیاری حاصل می‌شود ضمن اینکه نفوذ آلودگی به ریشه  را می‌گیرد و اجازه برهم نخوردن تراکم ریشه را نمی‌دهد.

قربانی به مزایای اجرای این طرح آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: توزیع همگن آب در زیر سطح، مقابله با رسوب‌گیری و بی‌نیازی به تعمیر و نگهداری، سیستم پمپاژ و فیلتراسیون از ویژگی‌های بارز این طرح است.

مدیرعامل شرکت آب‌آفرین کویر سبز بابک ادامه داد: در حال حاضر نسل جدید این محصول تحت عنوان سیستم آبیاری زیرسطحی مگنتو- سیلیس HRB نیز در دسترس است ضمن اینکه این روش  قابلیت استفاده در سیستم‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار را با قابلیت خود تنظیمی و ارایه آبیاری همگن در کل مزرعه بدون نیاز به فشار آبیاری بالا را دارد.

وی به قابلیت دسترسی آسان سیستم با  اتصال به لوله های سطحی و زیرسطحی اشاره کرد و گفت: این شیوه از لجن زدن بدلیل ماندن آب در خطوط لوله جلوگیری می‌کند و نیازی به فیلتراسیون شدید و آبیاری طولانی مدت ندارد و قابل انطباق با کشاورزی غیر یکپارچه درکشت سنتی است.

قربانی در پایان خاطر نشان کرد: این سیستم نوین که با قیمتی ارزانتر نسبت به همتایان خود در عرصه آبیاری نوین عرضه و اجرا می‌شود، سبب کاهش مصرف ۸۰ درصدی آب در آبیاری محصولات زراعی و باغی است .

انتهای خبر/ طهماسبی
 




کاهش ۸۰درصدی مصرف آب با روش دانش‌بنیان آبیاری مگنتوسیلس

منبع:آرمـان
? کاهش ۸۰درصدی مصرف آب با روش دانش‌بنیان آبیاری مگنتوسیلس