چین تا سال ۲۰۲۸ نمونه هایی از مریخ را به زمین خواهد آورد! | اخبار اصلاحات

اسپوتنیک نوشت؛ لیو جیژونگ طراح ارشد ماموریت «تیان‌ون ۳» چند روز پیش در مراسمی درباره اکتشافات اعماق فضا اعلام کرد که چین بر اساس این عملیات بلندپروازانه قرار است تا سال ۲۰۲۸ با انجام دو پرتاب به مریخ، ماموریت جاه‌طلبانه خود در راستای بازیابی و انتقال نمونه‌هایی از مریخ را به زمین به انجام رساند. […]


اسپوتنیک نوشت؛ لیو جیژونگ طراح ارشد ماموریت «تیان‌ون ۳» چند روز پیش در مراسمی درباره اکتشافات اعماق فضا اعلام کرد که چین بر اساس این عملیات بلندپروازانه قرار است تا سال ۲۰۲۸ با انجام دو پرتاب به مریخ، ماموریت جاه‌طلبانه خود در راستای بازیابی و انتقال نمونه‌هایی از مریخ را به زمین به انجام رساند.

انتظار می‌رود این ماموریت به اولین تلاش جهان در این زمینه تبدیل شده- و البته همکاری بین‌المللی قدرت‌های فضایی در جهت بازیابی و انتقال نمونه‌هایی از سیاره سرخ را در این ماموریت شاهد خواهیم بود.

به گفته لیو؛ «اولویت اصلی این ماموریت جستجوی آثار حیات در سیاره سرخ خواهد بود. هم‌چنین از نظر مهندسی در این ماموریت فن‌آوری‌های مهم و حیاتی فضایی از قبیل نمونه‌برداری از سطح مریخ، صعود از مریخ، قرار ملاقات و به هم پیوستن قدرت‌ها در مدار مریخ و ابزارهای حفاظت از سیاره سرخ مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

از نظر حفاظت از سیاره مریخ هم مهندس ارشد این پروژه می‌گوید که این مأموریت به معاهدات بین‌المللی پایبند خواهد بود و تمام اقدامات با این اطمینان خاطر صورت خواهد گرفت که نباید کمترین آلودگی در مریخ و زمین به وجود آید- و البته یکپارچگی نمونه‌ها نیز حفظ خواهد شد.

لیو می‌گوید که همکاری بین‌المللی در ماموریت «تیان‌ون ۳» در زمینه‌هایی چون همکاری در انتقال محموله نمونه‌ها، اشتراک‌گذاری نمونه‌ها و داده‌ها و برنامه‌ریزی ماموریت‌های آتی صورت خواهد گرفت. در کل؛ چین قصد دارد با دانشمندانی از سراسر جهان- در زمینه تجزیه و تحلیل نمونه‌ها و داده‌های مربوط به مریخ، تعیین مأموریت و وظایف ایستگاه تحقیقاتی آینده مریخ و هم‌چنین مقابله با چالش‌های کلیدی تکنولوژیک و چشم‌انداز پایگاه مشاعی که قرار است در آینده در مریخ بنا شود- همکاری داشته باشد.

تلاش‌های انسان برای اکتشاف سیاره سرخ ۶۴ سال پیش، یعنی در سال ۱۹۶۰، با مأموریت مریخ اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز شد. تا به امروز، در مجموع هفت کشور و سازمان بین‌المللی ۴۷ سفر اکتشافی به مریخ انجام داده‌اند و در این میان موفق به پرواز در حوالی مریخ، مأموریت‌های مداری، فرود و مریخ‌نوردی‌های سطحی شده‌اند. با این حال، هیچ‌کدام از این ماموریت‌ها هیچ‌گاه موفق به انجام وظیفه چالش‌برانگیز انتقال نمونه‌ها از مریخ به زمین نشده‌اند.

وو وایرن طراح ارشد پروژه اکتشاف ماه چین، امسال در روز فضایی چین گفت که در حال حاضر با نگاهی به پیشرفت کشورهای مختلف در سراسر جهان، انتظار می‌رود چین اولین کشوری باشد که خواهد توانست نمونه‌هایی از مریخ را به زمین بازگرداند.

به گفته این دانشمند فضایی، ماموریت بعدی فضایی چین «تیان‌ون ۴» نام خواهد داشت و اهدافی چون اکتشاف مشتری و قمرهای آن و پس از آن نیز رسیدن به اورانوس را دنبال خواهد کرد. چین در حال حاضر در حال انجام مطالعات امکان‌سنجی در مورد این ماموریت است.

/شفقنا


چین تا سال ۲۰۲۸ نمونه هایی از مریخ را به زمین خواهد آورد!

منبع: نذیر کرمان
? چین تا سال ۲۰۲۸ نمونه هایی از مریخ را به زمین خواهد آورد!