چنارهای ورودی کوهبنان نشاط همیشگی را ندارند | اخبار استان کرمان

درختان چنار ورودی شهر کوهبنان نشاط همیشگی را ندارند کاش زبانی برای اعتراض داشتند تا شاید کسی به آن‌ها اهمیت بدهد. به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی خبری «نذیر کرمان»؛ «درختان تنومند و کهنسال چنار ورودی شهر کوهبنان که ده‌ها سال طول کشیده‌ بود تا این‌گونه تنومند شوند و روزی باعث زیبایی ورودی شهر بودند […]




درختان چنار ورودی شهر کوهبنان نشاط همیشگی را ندارند کاش زبانی برای اعتراض داشتند تا شاید کسی به آن‌ها اهمیت بدهد.

به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی خبری «نذیر کرمان»؛ «درختان تنومند و کهنسال چنار ورودی شهر کوهبنان که ده‌ها سال طول کشیده‌ بود تا این‌گونه تنومند شوند و روزی باعث زیبایی ورودی شهر بودند با بی‌برنامگی و عدم توجه به موقع، خشک و نابود شد! و دیگر اثری از آن وجود ندارد.

 
وقت برای کارهای خردی چون موزاییک، جدول و… همیشه وجود دارد اما فرصت برای حفظ درختان کهنسال و تنومند ورودی شهر کم است؛ لازم‌ است میراث ارزشمند گذشتگان را دریابیم.
 
درختان چنار ورودی شهر نشاط همیشگی را ندارند کاش زبانی برای اعتراض داشتند تا شاید کسی به آن‌ها اهمیت بدهد.
 
 حفظ  چنارهای کهنسال و تنومند ورودی شهر، اطراف میدان امام‌ صادق (ع) باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد و با نظر یک طراح و متخصص، این قسمت یک جوی مصنوعی آب احداث شود اگر آب یکسره در حال رفت و برگشت بود و چنارها همیشه کنار آب بودند نگاهی به نابودی هم نمی‌افتاد.
 
درختان چنار کهنسال سرآسیاب‌ها که نفس‌شان به شمارش افتاده‌ است و با این بی‌برنامگی و بی‌اعتنایی ادارات، دیری نخواهد پایید که خشک خواهند شد، کاش حداقل درختان چنار کهنسال و تنومند ورودی شهر را دریابیم.
 
در شهرهای دیگر آئین ثبت ملی درختان چنار کهنسال برگزار می‌شود احتمالاً در شهر کوهبنان در سال‌های آینده «آئین خشکیدگی درختان چنار کهنسال شهرستان کوهبنان» برگزار شود.
 
مگر در شهرستان کوهبنان چند درخت چنار کهنسال زنده وجود دارد؟ درختان چنار تنومند آسیاب ششم، سوم و اول خشک شد، درختان چنار کهنسال امام‌زاده سید سلیمان اکثراً خشک شد.
 
این چند ده درخت چنار کهنسال و تنومند باقی‌مانده را دریابیم، خشک‌شدن یک درخت چنار کهنسال همچون نابودی یک اثر تاریخی است، درختان نشاط همیشگی را ندارند، چنار درختانی هستند که از لحاظ پرورش همانند ماهی می‌مانند و نیازمند آبیاری دائم هستند، به خاطر همین در کنار جوی آب و استخرها غرس شده‌اند کاش عده‌ای بفهمند آبیاری با تانکر بی‌فایده است!
 
سال‌های بعد اگر این درختان چنار زنده باشند در فهرست ثبت ملی قرار می‌گیرند و آیندگان هم از این نعمت استفاده و لذت خواهند برد.
 
اما اگر این درختان کهنسال باقی‌مانده خشک شوند تاریخ و آیندگان کسانی را که در این زمینه مقصر بوده‌اند، سرزنش و نفرین خواهد کرد!
 
کاش دستگاه قضایی شهرستان به این مشکل ورود می‌کرد و حق‌آبه درختان چنار کنار آسیاب‌ها و ورودی شهر را از چاه جدید حفر شده می‌ستاند.
 
درختان چنار کهنسال همچون یک اثر تاریخی ارزشمند هستند و میراث ارزشمند گذشتگان است که اگر این‌گونه نبود درختان چنار کهنسال در جای جای ایران ثبت ملی نمی‌شد!
 
نویسنده: خانم خواجه‌پور
 
انتهای خبر/ کوهبنانی


چنارهای ورودی کوهبنان نشاط همیشگی را ندارند

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? چنارهای ورودی کوهبنان نشاط همیشگی را ندارند