چرا انتخاب پزشکیان، می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند؟

حمید حاج اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اصلاحات نیوز با اشاره به اهمیت انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور می‌گوید: سابقه دو جریان سیاسی نشان می‌دهد که جریان اصلاح طلب بیش تر متمایل به ارتباط با دنیا و غرب است و آنچه در راستای منافع ملی اهمیت دارد هم منافع ملی است و هم […]


حمید حاج اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اصلاحات نیوز با اشاره به اهمیت انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور می‌گوید: سابقه دو جریان سیاسی نشان می‌دهد که جریان اصلاح طلب بیش تر متمایل به ارتباط با دنیا و غرب است و آنچه در راستای منافع ملی اهمیت دارد هم منافع ملی است و هم مسائل اقتصادی. به معنای دیگر هر دو سهم برای ارتباط و تعامل با دنیا مطرح است.

وی ادامه داد: این موضوع طبیعتا مورد توجه مردم است چرا که مردم خواهان این هستند که در امنیت و رفاه زندگی کنند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه شرایط خوبی نیست و همه ناراضی هستند، گفت: علاوه بر نارضایتی‌های اقتصادی، نارضایتی اجتماعی و ناامنی‌ها هم به شرایط دامن زده است، از همین رو فکر می‌کنم هر رئیس جمهوری که بتواند منطقی تر و ساده تر در خصوص موضوع اقتصاد و ارتباط با دنیا اظهار نظر کند، می‌تواند مورد توجه مردم قرار گیرد.

سابقه دو جریان سیاسی نشان می‌دهد که جریان اصلاح طلب بیش تر متمایل به ارتباط با دنیا و غرب است و آنچه در راستای منافع ملی اهمیت دارد هم منافع ملی است و هم مسائل اقتصادی. به معنای دیگر هر دو سهم برای ارتباط و تعامل با دنیا مطرح است. این موضوع طبیعتا مورد توجه مردم است چرا که مردم خواهان این هستند که در امنیت و رفاه زندگی کنند.

وی ادامه داد: در دو انتخابات گذشته، به هرحال مشارکت پایینی داشتیم الان نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مشارکت به صورت جهشی افزایش پیدا کند آنهم حداقل در مرحله اول. اما حضور پزشکیان توانسته تا حدودی مردم را دچار انگیزه کند که اگر مشارکت نکنند ممکن است دوباره فردی روی کار بیایید که مورد اقبال مردم نیست و دوباره شرایط سخت اقتصادی بر آنها تشدید شود. حضور پزشکیان یک عامل مثبت برای حضور مردم است.

علاوه بر نارضایتی‌های اقتصادی، نارضایتی اجتماعی و ناامنی‌ها هم به شرایط دامن زده است، از همین رو فکر می‌کنم هر رئیس جمهوری که بتواند منطقی تر و ساده تر در خصوص موضوع اقتصاد و ارتباط با دنیا اظهار نظر کند، می‌تواند مورد توجه مردم قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: اگر مشارکت به صورتی باشد که به مرحله دوم برود، مطمئن باشید مشارکت می‌تواند جهشی و به نفع پزشکیان باشد. چرا که پارادایمی که در چند سال اخیر بر جامعه حاکم بوده خصوصا در دولت سیزدهم، مورد انتقاد و اعتراض مردم است و این توانسته کاملا به نفع آقای پزشکیان باشد.

حمید حاج اسماعیلی با بیان اینکه تیم پزشکیان باید در روزهای باقی مانده مردم را مجاب کنند به حضور در انتخابات گفت: اگر مردم مشارکت داشته باشند امیدواریم در مرحله اول کار تمام شود.

او ادامه می‌دهد: مردم در بخش اقتصاد دو وجه را دنبال می‌کنند، یکی سرانه عمومی و دیگری رفاه نسبی که وظیفه دولت است که بتواند تولید ثروت انجام دهد هم توزیع عادلانه منابع. اما خب در هر دو بخش ما مشکل اساسی داریم که رئیس جمهور آینده باید بتواند این دو موضوع را مد نظر داشته باشد. یعنی فعالیت‌های کسب و کار را در ایران افزایش دهد که موجب تولید ثروت و افزایش درآمدهای کشور شود،در عین حال بتواند با کنترل و مدیریت هزینه‌هایی که به نفع کشور و مردم نیست، کنترل نهادها و سازمان‌هایی که از بودجه بیت المال ارتزاق می‌کنند و پاسخگو هم نیستند، یک توزیع عادلانه ای را بتواند انجام دهد.

دولت رئیسی علی رغم تمام تبلیغاتی که داشته، یک زاویه جدی برای ارتباط با دنیا خصوصا کشورهای اروپای غربی و آمریکا داشت. من معتقدم مسائل ‌‌و مشکلاتی که در مسیر اقتصادی کشور با دنیا وجود دارد،دولتی را طلب می‌کند که بتواند این موانع را کنار بزند.

او ادامه داد: در کنار اینها گروه اقتصادی، کار آفرینان، تولیدکنندگان و … کسانی هستند که طی چندسال اخیر نتوانسته‌ اند از شرایط کشور به درستی استفاده کنند. دولتی می‌تواند موفق باشد که جذب سرمایه گذاری کند، فضای امن و راحتی برای کار فراهم کند که بتواند با دنیا تعامل داشته باشد.

مردم در بخش اقتصاد دو وجه را دنبال می‌کنند، یکی سرانه عمومی و دیگری رفاه نسبی که وظیفه دولت است که بتواند تولید ثروت انجام دهد هم توزیع عادلانه منابع.

این کارشناس تاکید کرد : دولت رئیسی علی رغم تمام تبلیغاتی که داشته، یک زاویه جدی برای ارتباط با دنیا خصوصا کشورهای اروپای غربی و آمریکا داشت. من معتقدم مسائل ‌‌و مشکلاتی که در مسیر اقتصادی کشور با دنیا وجود دارد،دولتی را طلب می‌کند که بتواند این موانع را کنار بزند.

انتهای پیام/


چرا انتخاب پزشکیان، می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند؟

منبع: اصلاحات نیوز
? چرا انتخاب پزشکیان، می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند؟