چرایی عد‌م‌حضور نسل جوان در مساجد | اخبار استان کرمان

بزرگداشت روز جهانی مساجد است از این‌رو به سراغ برخی مسئولان و مردم رفتیم و از آنان در مورد چرایی عدم‌حضور نسل جوان در مساجد سئوال پرسیدیم. به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ این روزها خیلی شاهد حضور کم‌فروغ نوجوانان و جوانان در مساجد هستیم و دیگر مثل گذشته صدای کودکان و […]




بزرگداشت روز جهانی مساجد است از این‌رو به سراغ برخی مسئولان و مردم رفتیم و از آنان در مورد چرایی عدم‌حضور نسل جوان در مساجد سئوال پرسیدیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ این روزها خیلی شاهد حضور کم‌فروغ نوجوانان و جوانان در مساجد هستیم و دیگر مثل گذشته صدای کودکان و نوجوانان را کم‌تر در حیاط مساجد می‌شنویم.
  صبح امروز دومین همایش بزرگ‌داشت روز جهانی مساجد در حسینیه ثارالله شهر کرمان برگزار شد. به سراغ برخی مسئولان و مردم رفتیم تا از چرایی عدم‌حضور جوانان در مساجد جویا شویم.
 
عدم‌ همگرایی دست‌اندرکاران مساجد

حجت الاسلام الله‌وردی، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کرمان در این رابطه به خبرنگار « نذیر کرمان» گفت: به دلیل عدم‌ همگرایی دست‌اندرکاران مساجد حضور نسل جدید در مساجد کم شده است، از طرفی برنامه‌های امامان جماعت بر اساس ذائقه‌های جوانان و نوجوانان نیست بلکه بر اساس ذائقه بزرگ‌سالان است، از طرفی بر رابطه مساجد و آموزش و پرورش غفلت شده است.
 
بیرون بردن هیئات مذهبی از دل مساجد

در ادامه سعید شهابی خادم نهضت تبلیغات اسلامی در استان کرمان به سئوال ما این‌گونه پاسخ داد: چند نکته دست به دست هم داده است و سبب شده تا مساجد آن‌گونه که باید فعالیت و نقش خود را ایفا نکنند از جمله این‌که هیات‌های مذهبی را از دل مسجد بیرون بردیم، کانون‌های قرآنی ثبت شد و آموزش قرآن از دل مساجد بیرون رفت.

وی تاکید کرد: در گذشته شورای حل اختلاف درون مساجد بود و مردم محله اگر دارای مشکلی بودند با مراجعه به مسجد به حل مشکلات خود می‌پرداختند از این‌رو وقتی خدمات اصلی از مساجد بیرون رفت، اکنون مساجد تنها برای نماز خواندن فعالیت می‌کنند طبیعی است که مساجد کم‌فروغ و کم‌رونق شوند.

شهابی عنوان کرد: از طرفی برخی افراد مساجد را انحصاری کرده‌اند و به واقع مجموع اتفاقات است که حضور جوانان در مساجد کم‌تر شده است البته اکنون با تدبیر انجام شده قرار است که مشکلات حل شود.

رفتار بد برخی دست‌اندرکاران

خبرنگار «نذیر کرمان» در ادامه به میان مردم رفت و از آن‌ها درباره چرایی عدم حضور نسل جدید در مساجد سئوال پرسید، یک بانوی کرمانی در این رابطه گفت: به نظرم برخوردهایی که در مساجد صورت می‌گیرد سبب شده تا جوانان‌مان دل‌زده شوند، به شخصه دیده‌ام که در برخی مساجد اجازه نمی‌دهند که صف اول جوانان باشند.
 
وی ادامه داد: حتی اجازه بازی و سر و صدای کودکان را نمی‌دهند و برخورد بد با کودکان دارند، باید بدانیم که با کمی محبت می‌توان افراد را به خود جذب کرد، انسان‌ها چه بزرگ و چه کوچک همه بنده محبت هستند.
 
فضای مساجد شاد نیست

بانوی دیگری که خود فرمانده پایگاه مسجد بود بیان کرد: به‌عنوان یک فرمانده پایگاه معتقدم که فضای مساجد مناسب روحیه جوانان نیست، متاسفانه افراد با سن بالا رفتار و برخورد مناسبی با جوانان‌مان ندارند که این یک آسیب است از طرفی فضای مساجد شاد نیست و از طرفی بودجه نیز وجود ندارد که بتوانیم خواسته جوانان را برآورده کنیم و در دورهمی‌های خوب بتوانیم از آنان تقدیر کنیم.

کم‌کاری در حوزه فرهنگی

در ادامه یکی دیگر از حاضران گفت: در دهه ۷۰ مقام معظم رهبری واژه تهاجم فرهنگی را مطرح کردند، در اوایل دهه ۸۰ به واژه قتل‌عام فرهنگی اشاره کردند و در اواخر شبیخون فرهنگی را مطرح کردند؛ فکر می‌کنم آن‌قدر در مسائل فرهنگی کم گذاشتیم که مساجد خالی از جوانان شده‌اند.

وی عنوان کرد: شاید دهه ۴۰ و ۵۰ که از گذشته در مسجد بوده‌‌اند با رفتار بدشان باعث شده‌اند که جوانان کم‌تر به مسجد میل داشته باشند، ما که از دهه ۶۰ هستیم زیاد برای‌مان مهم نبود که چگونه با ما رفتار شود اما کودکان، نوجوانان و جوانان امروزه برای‌شان نحوه برخورد مهم است.

انتهای خبر/ پسند
 
 


چرایی عد‌م‌حضور نسل جوان در مساجد

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? چرایی عد‌م‌حضور نسل جوان در مساجد