چت جی‌پی‌تی اولین ربات خود را طراحی کرد

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات نذیر کرمان، از نوشتن یک کتاب گرفته تا تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، ChatGPT می‌تواند کار‌های بسیار زیادی انجام دهد و به مرور زمان، موارد جدیدی نیز به لیست قابلیت‌های آن اضافه می‌شود. اکنون محققان از این چت‌بات برای طراحی و ساخت یک ربات که می‌تواند گوجه فرنگی جمع‌آوری کند، استفاده […]

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات نذیر کرمان، از نوشتن یک کتاب گرفته تا تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، ChatGPT می‌تواند کار‌های بسیار زیادی انجام دهد و به مرور زمان، موارد جدیدی نیز به لیست قابلیت‌های آن اضافه می‌شود. اکنون محققان از این چت‌بات برای طراحی و ساخت یک ربات که می‌تواند گوجه فرنگی جمع‌آوری کند، استفاده کرده‌اند.

محققان «دانشگاه فناوری دلفت» در هلند و اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) در جدیدترین مطالعه خود، از ChatGPT-۳ برای طراحی و ساخت یک ربات کمک گرفته‌اند. در ساخت این ربات که فرآیند آن را به‌طور مختصر توضیح خواهیم داد، هوش مصنوعی OpenAI طراحی کلی را ارائه کرده و سپس محققان براساس آن به ساخت ربات پرداخته‌اند.

در این مطالعه، ابتدا محققان از ChatGPT درباره چالش‌های آینده بشریت سؤال کردند و سه پیشنهاد دریافت کردند: تأمین غذا، پیری جمعیت و تغییرات آب و‌هوا. سپس محققان با انتخاب مشکل تأمین غذا، از هوش مصنوعی سؤال کردند که یک ربات برداشت محصول باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. سپس ChatGPT ایده یک گیره موتوری برای بیرون‌کشیدن گوجه فرنگی‌های رسیده از زمین را به آن‌ها ارائه کرد. پس از تصمیم‌گیری در مورد طرح کلی آن، محققان به سراغ جزئیات طراحی ربات رفتند از جمله اینکه چه موادی برای ساخت آن باید مورد استفاده قرار بگیرد.

در حال حاضر، LLM‌ها نمی‌توانند برای این دسته از تحقیقات مدل‌های کامپیوتری (CAD) طراحی کنند یا به‌طور خودکار یک ربات بسازند، بنابراین این قسمت از پروژه توسط تکنسین‌ها انجام می‌شود.

«جوزی هیوز»، یکی از محققان این مطالعه در مورد تجربه خود می‌گوید: «هرچند ChatGPT یک مدل زبانی است و قابلیت تولید کد آن به متن بستگی دارد؛ اما بینش و اطلاعات قابل‌توجهی برای طراحی فیزیکی ارائه می‌کند و به‌عنوان یک آزمایش‌کننده، پتانسیل بالایی برای تحریک خلاقیت انسان دارد.»

درنهایت، محققان براساس پیشنهادات فنی ارائه‌شده توسط ChatGPT، موفق شدند تا گیره رباتیک خود را بسازند و از آن در دنیای واقعی برای چیدن گوجه فرنگی استفاده کنند که تمام مراحل آن با موفقیت انجام شد.

به گفته محققان، مطالعه آن‌ها پتانسیل تغییر فرآیند طراحی از طریق همکاری بین انسان‌ها و LLM‌ها را نشان می‌دهد. به گفته آن‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک «مخترع»، تمام ورودی‌های مربوط به طراحی ربات را در اختیار انسان‌ها قرار دهد و سپس انسان‌ها در کار خود از آن‌ها استفاده کنند. دانش گسترده هوش مصنوعی، همچنین می‌تواند تخصص انسان‌ها را تکمیل کند. علاوه‌براین، از هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه اصلاح فرآیند طراحی، عیب‌یابی، اشکال‌زدایی و مدیریت فرآیند‌های خسته‌کننده یا وقت‌گیر نیز کمک گرفت.

انتهای پیام/




چت جی‌پی‌تی اولین ربات خود را طراحی کرد

منبع:آنـــا
? چت جی‌پی‌تی اولین ربات خود را طراحی کرد