به گزارش گروه دانش و فناوری فت فتو، صنعت هوانوردی به دلیل خواص ویژه کامپوزیتهای پیشرفته، نظیر وزن کم، استحکام و دوام بالا به سمت استفاده از این مواد رفته است. همراه با افزایش بهرهوری و عملکرد هواپیماها، استفاده از این مواد پیشرفته، طراحی و ساخت سازهها و اجزای مقرون به صرفه را امکانپذیر میکند، هر […]
به گزارش گروه دانش و فناوری فت فتو، صنعت هوانوردی به دلیل خواص ویژه کامپوزیتهای پیشرفته، نظیر وزن کم، استحکام و دوام بالا به سمت استفاده از این مواد رفته است. همراه با افزایش بهرهوری و عملکرد هواپیماها، استفاده از این مواد پیشرفته، طراحی و ساخت سازهها و اجزای مقرون به صرفه را امکانپذیر میکند، هر چند چالشهایی نیز وجود دارد. رفع این چالشها منجر به کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت و افزایش بهرهوری انرژی در ساخت هواپیما میشود.
محققان با حمایت پروژه DOMMINIO با بودجه اتحادیه اروپا در حال توسعه حسگرهای تعبیه شدهای هستند که امکان نظارت در زمان واقعی هواپیما را در حین پرواز فراهم میکند. قطعات چاپ سهبعدی با الیاف نانولولههای کربنی دادههایی را تولید میکنند که سپس میتوانند برای نظارت بر قطعه مورد استفاده قرار گیرند. این کار میتواند هزینههای مونتاژ را کاهش دهد و نیاز به استفاده از سیمهای زیادی را برای اتصال حسگرها به یکدیگر محدود کند.
موسی زارزوسو، دستیار پژوهشی در مؤسسه مواد IMDEA اسپانیا، میگوید: حسگرها به گونهای طراحی میشوند که از این الیاف ساخته شوند، که در مقایسه با مواد موجود بسیار سبک هستند و همچنین انرژی بسیار کمی مصرف میکنند. آنها همچنین قابل چاپ سهبعدی بوده و با توجه به اینکه الیاف از جنس نانولولههای کربنی هستند، میتوان آنها را به راحتی در یک قطعه ساخته شده از الیاف کربن سنتی، که یک ماده بسیار رایج در تولید هواپیما است، جاسازی کرد.
یکی از جنبههای اصلی این پروژه استفاده از دوقلوهای دیجیتال است. زارزوسو توضیح میدهد: آنها دوقلوهای دیجیتال نامیده میشوند زیرا مدلهای دیجیتالی بسیار دقیقی هستند که در طول چرخه زندگی بهروزرسانی میشوند و بخش یا جزء فیزیکی داخل هواپیما را در زمان واقعی شبیهسازی میکنند.
وی می افزاید: از طریق حسگر تعبیه شده، بخش فیزیکی قادر است به طور مستقیم با مهندسان روی زمین ارتباط برقرار کند. برای مثال، اگر در حین پرواز در اثر تگرگ ضربه خورده باشید، اطلاعات مربوط به هر گونه آسیب احتمالی به قطعه توسط آن حسگر ثبت میشود و سپس به طور خودکار به دوقلو دیجیتال آن ارسال میشود. با استفاده از این اطلاعات، شبیهسازیهایی که ما در حال توسعه آن هستیم، میتوانند خطری را که میتواند بر یکپارچگی ساختاری قطعه اثر داشته باشد، تجزیه و تحلیل کرده و طول عمر باقیمانده آن را تعیین کند.
حسگرهای چاپ سهبعدی هواپیما میتوانند به روشهای مختلفی به کاهش هزینهها کمک کنند. پروژه DOMMINIO (روش دیجیتالی برای ساخت نسل بعدی بهبود یافته قطعات چند منظوره بدنه هواپیما) در حال توسعه یک روش دیجیتالی جدید برای طراحی، ساخت و صدور گواهینامه قطعات چند منظوره و هوشمند بدنه هواپیما است، در ژوئن ۲۰۲۴ به پایان میرسد.
انتهای پیام/۴۱۴۴
انتهای پیام/
منبع:آنـــا ? چاپگرهای سهبعدی هزینه و زمان ساخت هواپیماها را کاهش میدهد
به گزارش نذیر کرمان، اعضای هیئت رئیسه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور و سیدرحیم رضوی فرماندار ویژه شهرستان سیرجان در دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان حضور یافته و از کارگاه مهندسی معکوس این دانشگاه بازدید کردند. رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور در حاشیه این بازدید اظهار کرد: توسعه دانشگاه آزاد […]
به گزارش نذیر کرمان، براساس برنامه مدوّن دبیرخانه نظارت و ارزیابی؛ هیئت استانی نظارت و ارزیابی دانشگاههای استان کرمان از دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر بازدید و فعالیتهای این دانشگاه را در محورهای، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، تجهیزات، مدیریت و فضای کالبدی بررسی کردند. دبیر هیئت استانی نظارت و ارزیابی دانشگاههای کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر را […]
به گزارش نذیر کرمان، آیین بزرگداشت پنجمین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور محمد اسماعیلی جانشین سپاه ناحیه کهنوج در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج برگزار شد. جانشین سپاه ناحیه کهنوج در این آیین ضمن تسلیت شهادت این سردار بزرگ اسلام به بیان خصوصیات شهید سلیمانی پرداخت. اسماعیلی با تأکید بر ولایتمداری […]
به گزارش نذیر کرمان، دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج به مناسبت گرامیداشت پنجمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی با حضور در جوار آرامگاه شهدای گمنام، ضمن عطرافشانی و غبارروبی با آرمانهای انقلاب و شهیدان بهخصوص شهید سلیمانی تجدیدمیثاق کردند. بیشتر بخوانید شهید سلیمانی مانع جدی شکلگیری خاورمیانه جدید مدنظر غرب؛ ۹ دی نقش بسزایی در […]
× = 3