چالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی

کرمان_ تغییرات اقلیمی و شیوع آفات کشاورزی خسارت های سنگینی را به کشاورزان کرمان وارد می کند اما برای جبران این خسارت ها چالش های جدی در بخش بیمه محصولات وجود دارد. نذیر کرمان، گروه استان‌ها: استان پهناور کرمان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور می‌باشد و بخش قابل توجهی از مردم […]



کرمان_ تغییرات اقلیمی و شیوع آفات کشاورزی خسارت های سنگینی را به کشاورزان کرمان وارد می کند اما برای جبران این خسارت ها چالش های جدی در بخش بیمه محصولات وجود دارد.

نذیر کرمان، گروه استان‌ها: استان پهناور کرمان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور می‌باشد و بخش قابل توجهی از مردم این استان به تولید و برداشت محصولات باغی و زراعی مختلف اشتغال دارند.

ازنظر سطح زیر کشت، باغات استان کرمان ۱۷ درصد باغات کشور را به خود اختصاص داده است. این استان به لحاظ میزان سطح زیر کشت و تولید پسته با سطح ۳۰۲۵۳۴ هکتار و تولید ۱۴۸۲۱۴ تن، معادل ۷۵ درصد باغات استان کرمان و ۷۷٫۵ درصد باغات کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین استان کرمان با سطح زیر کشت ۱۰۷۴۸ هکتار مرکبات حائز رتبه سوم کشور می‌باشد.

ناتوانی کشاورزان در پرداخت سود بالا و جریمه دیرکرد وام‌ها

با وجود نقش اساسی تولید و برداشت محصولات زراعی و باغی در معیشت قشر زیادی از مردم استان کرمان، کشاورزان این استان به دلیل خسارات عوامل مختلف طبیعی و بالا رفتن هزینه‌های تولید و برداشت با مشکلات مالی متعددی مواجه هستند. این مشکلات مالی باعث شده کشاورزان کرمانی به دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند؛ تسهیلاتی که سود بالا و جریمه دیرکرد آنها منجر به این شده است که اکنون کشاورزان در پرداخت اقساط وام دریافتی ناتوان و کمر آنها زیر بار مشکلات مالی بخش کشاورزی شکسته شود. از سوی دیگر اخطار مکرر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و تهدید به اجرای وثیقه ضمانت وام‌ها بر نگرانی کشاورزان افزوده است.

احمد رستمی، یکی از کشاورزان پسته کار کرمانی می‌گوید: سال گذشته به دلیل سرمازدگی محصول باغ پسته‌ام، محصولی را برداشت نکردم و اکنون توانایی پرداخت اصل وام دریافتی و سود بالای آن را ندارم.

وی می‌افزاید: بسیاری دیگر از باغداران همانند من نیز توان پرداخت وام‌های دریافتی از بانک را ندارند.

یکی دیگر از کشاورزان اهل شهرستان بم نیز با بیان اینکه دولت باید سود وام‌های کشاورزی را ببخشد می‌گوید: وامی که من چند سال قبل گرفتم اکنون به دلیل سود بالا و جریمه دیرکرد پرداخت اقساط آن، چند برابر شده است.

محمدعلی همتی، می‌افزاید: متأسفانه هر سال بر دیرکرد این وام‌ها افزوده و کمر ما کشاورزان زیر بار مشکلات خمیده‌تر می‌شود.

خسارت ناشی از عوامل طبیعی به عرصه‌های کشاورزی استان کرمان از دیگر چالش‌های کشاورزان است. خسارات بالایی که براثر گرما یا سرمازدگی، بارش باران و تگرگ، وقوع سیلاب و شیوع آفات مختلف گیاهان باغی و زراعی به محصول کشاورزان وارد می‌شود.

خساراتی که اصلی ترین راه جبران آنها بیمه باغات و مزارع کشاورزی می‌باشد، اما اینکه بیمه محصولات کشاورزی چه میزان از خسارات وارده را جبران و به تعهدات خود در کوتاه‌ترین زمان و به صورت کامل عمل می‌کند مورد انتقاد کشاورزان بوده است.

کشاورزانی که یا اصلاً اعتقادی به بیمه نمودن محصول زراعی و باغی خود ندارند و یا اینکه پایین بودن میزان خسارت پرداختی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته به آنها باعث شده کمتر تمایلی به بیمه نمودن دوباره باغات و مزارع خود داشته باشند. همچنین تأخیر در پرداخت خسارت توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی از دیگر مشکلات می‌باشد.

بخشودگی سود، جرایم و استمهال وام‌های کشاورزی توسط دولت

کشاورزان کرمانی در حالی از سود بالای تسهیلات دریافتی از بانک کشاورزی گلایه مند هستند و از مسئولان این بانک انتظار دارند تا در جهت رفع این مشکل اقدامی صورت گیرد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ برای حل این مشکل کشاورزان راهکاری در نظر گرفته شده است.‌

طبق بند (ض) تبصره ۷ قانون بودجه کشور در سال ۱۴۰۳، بانک‌های عامل موظفند نسبت به بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات پرداختی تا دو میلیارد ریال با سررسیدهای تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی بهره‌برداران بخش کشاورزی خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه به‌ویژه سیل، سرمازدگی و خشکسالی با اولویت (متناسب با میزان وام و به‌صورت فصلی) و بر اساس آئین‌نامه اجرایی تدوین‌شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد اقدام و اصل تسهیلات را به مدت یک‌سال استمهال نمایند.

آنگونه که مدیر شعب بانک کشاورزی استان کرمان در گفتگو با نذیر کرمان می‌گوید: کشاورزانی که تا پایان تیرماه به شعب این بانک در سراسر استان مراجعه کنند می‌توانند از این تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

امیر حسام قزلباش، می‌افزاید: تا زمانی که قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شود افرادی که مطالبات بانکی آنها زیر ۲۰۰ میلیون تومان است می‌توانند اصل تسهیلات دریافتی خود را به حساب‌هایشان واریز کنند تا در اولویت بخشودگی سود، جرایم و متفرقات بدهی شأن توسط دولت قرار گرفته و از این ظرفیت در جهت بهبود فضای کسب و کارشان استفاده کنند.

وی تصریح می‌کند: همچنین یک بسته تشویقی دیگر نیز برای مشتریان بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است تا افرادی که بدهی موعد گذشته خودشان را تسویه کنند، در جهت کمک به آنها و به عنوان جایزه خوش حسابی، ۶۰ درصد از تسهیلات دریافتی این افراد مجدد به حساب آنها برگشت داده می‌شود تا در جهت تولید و اشتغال استفاده کنند.

صندوق بیمه خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی کشاورزان کرمانی را جبران می‌کند

مدیر شعب بانک کشاورزی استان کرمان درباره عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی می‌گوید: تعداد ۱۲۳ مورد محصول یا عوامل بخش تولید در سبد بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد که کشاورزان می‌توانند این موارد را تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دهند تا اگر خسارتی وارد شد بتوانیم از این محل به آنها کمک کنیم.

قزلباش، با اشاره به سهم بالای پرداخت خسارات واردشده به بخش کشاورزی استان کرمان طی سال گذشته افزود: از ٩٠٠ میلیارد تومان خسارات وارد شده به کشاورزان کرمان، میزان ٨٣٦ میلیارد تومان پرداخت شده و فقط ٦٤ میلیارد تومان آن باقی مانده که تا پایان سال برای پرداخت کامل خسارات اقدام خواهد شد.

کد خبر ۶۱۳۲۷۶۹


چالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی

منبع: مــهر
? چالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی