پیش بینی تولید بیش از ۳۰۰ تن پسته تر در جنوب کرمان

فت فتو/کرمان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: پیش بینی می شود از سطح ۳۰۵ هکتار پسته بارور در جنوب کرمان حدود ۳۷۰ تن محصول تر برداشت شود. “امیر امیرشکاری” در گفت و گو با فت فتو با اشاره به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های متمادی بر لزوم تامین امنیت غذایی تاکید […]

فت فتو/کرمان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: پیش بینی می شود از سطح ۳۰۵ هکتار پسته بارور در جنوب کرمان حدود ۳۷۰ تن محصول تر برداشت شود.

“امیر امیرشکاری” در گفت و گو با فت فتو با اشاره به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های متمادی بر لزوم تامین امنیت غذایی تاکید کرد و افزود: با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و بحران خشکسالی، بحث امنیت غذایی و خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی از مهمترین سیاست های دولت در بخش کشاورزی است و با توجه به اهمیت آن، تغییر الگوی کشت محصولات به منظور افزایش و پایداری تولید از برنامه های کلان وزارت جهاد کشاورزی است.

وی جایگزین کشت های کم آب را از جمله مواردی برشمرد که در استفاده بهینه از منابع آبی در دست اقدام است‌ و اظهار کرد: در این راستا استفاده از گونه های با نیاز آبی کم از جمله پسته که به کم آبی مقاوم است و در سال حداکثر به  ۷ تا ۸ نوبت آبیاری نیاز دارد در دستور کار مدیریت باغبانی است تا جایگزین کشت های پرآب شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان منطقه اسفندقه جیرفت را مساعد برای کشت پسته عنوان کرد و گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته منطقه اسفندقه از شرایط اقلیمی و ظرفیت مناسبی جهت توسعه باغات پسته برخوردار است و در سال های اخیر کشاورزان توجه ویژه ای به کشت و پرورش آن داشته اند و هر سال شاهد افزایش سطح کشت این محصول در منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها منطقه کشت و پرورش پسته در جنوب کرمان بخش اسفندقه در شهرستان جیرفت است.

امیرشکاری سطح زیرکشت باغات پسته جنوب کرمان را حدود ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: از این سطح حدود ۲۹۵ هکتار نابارور و حدود ۳۰۵ هکتار بارور است که برداشت این محصول از ۱۰ شهریورماه جاری آغاز شده و تا دهه اول مهرماه ادامه دارد.

وی میزان برداشت از هر هکتار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از هر هکتار باغ پسته بارور به طور متوسط حدود ۱۳۵۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت و پیش بینی می شود از سطوح بارور موجود حدود ۳۷۰ تن محصول تر برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به ارقام پسته در این منطقه گفت: عمده ارقام کشت شده در منطقه ارقام احمد آقایی، اکبری و کله قوچی است که با توجه به اقلیم خاص منطقه اسفندقه و خاک حاصلخیز، محصولی با مغز سبز و کیفیت بسیار عالی به دست می آید.

انتهای پیام




پیش بینی تولید بیش از ۳۰۰ تن پسته تر در جنوب کرمان

منبع:ایـسنا
? پیش بینی تولید بیش از ۳۰۰ تن پسته تر در جنوب کرمان