پیشروی آب شور در دشت‌های بحرانی کرمان

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد:معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه بخش عمدۀ آب مورد نیاز کشاورزی،صنعت و آشامیدنی استان کرمان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود،گفت:«براساس مطالعات آمایش استان،میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی در برخی از دشت‌های کرمان حداقل ۱۰ تا ۱۵ متر است». شجاعی با اشاره به خشکسالی‌های ۲ دهۀ اخیر […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد:معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه بخش عمدۀ آب مورد نیاز کشاورزی،صنعت و آشامیدنی استان کرمان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود،گفت:«براساس مطالعات آمایش استان،میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی در برخی از دشت‌های کرمان حداقل ۱۰ تا ۱۵ متر است».

شجاعی با اشاره به خشکسالی‌های ۲ دهۀ اخیر در استان کرمان افزود:«این اتفاق افت کیفیت و پیشروی آب شور در دشت‌های بحرانی استان کرمان را رقم زده است».

وی در ادامه خاطرنشان کرد:«منابع آب زیرزمینی تجدیدپذیر برابر پنج‌هزار و ۶۶۴ میلیون مترمکعب و در مقابل،میزان تخلیه و برداشت آب برای مصارف مختلف از سفره‌های زیرزمینی ۶ هزار و ۵۶۶ میلیون مترمکعب است لذا با کسری مخزن آب زیرزمینی ۹۰۲ میلیون مترمکعب مواجه هستیم».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از نذیر کرمان کرمان،شجاعی همچنین بیان کرد:«سرعت فرسایش خاک در مناطق استان کرمان نسبت به سایر مناطق بیشتر و در حال تبدیل به یک بحران است بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تنها راه حفاظت آب و خاک در استان کرمان است».

وی گفت:«با اجرای طرح‌های آبخیزداری توانسته‌ایم حدود ۱۲.۵ میلیون مترمکعب از فرسایش خاک شمال استان را کنترل کنیم».

معاون اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان یادآور شد:«امکان مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۱۰.۶ میلیون هکتار از اراضی شمال استان کرمان وجود دارد که تاکنون در حدود چهار میلیون هکتار معادل ۳۸ درصد از این مقدار مطالعات توجیهی و تفصیلی اجرایی انجام شده است».

وی اظهار کرد:«عملیات آبخیزداری در حدود ۱.۸ میلیون هکتار معادل ۱۷ درصد اراضی شمال استان کرمان تاکنون انجام شده است».

شجاعی افزود:«با وجود خشکسالی‌ها در این مناطق،شاهد آبدهی ۲ تا سه برابری قنات‌ها نسبت به سال‌های قبل بوده‌ایم». /پ




پیشروی آب شور در دشت‌های بحرانی کرمان

منبع:خبر کرمان
?

پیشروی آب شور در دشت‌های بحرانی کرمان

:اخبار استان کرمان – اقتصادی