پیش‌بینی افزایش ۱۲۰ درصدی ترددهای نوروزی در استان

فت فتو ـ گروه جامعه: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان با یادآوری کاهش ترددهای جاده‌ای در نوروزهای گذشته به دلیل کرونا گفت: «امسال، براساس فرمول‌های آماری پیش‌بینی این است که احتمالا ۱۲۰ درصد ترددهای مربوط به سفرهای نوروزی افزایش یابد و به دنبال آن شاید آمار تصادفات و کشته‌شدگان نیز بالا برود». احسان […]

فت فتو ـ گروه جامعه: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان با یادآوری کاهش ترددهای جاده‌ای در نوروزهای گذشته به دلیل کرونا گفت: «امسال، براساس فرمول‌های آماری پیش‌بینی این است که احتمالا ۱۲۰ درصد ترددهای مربوط به سفرهای نوروزی افزایش یابد و به دنبال آن شاید آمار تصادفات و کشته‌شدگان نیز بالا برود».

احسان عراقی‌زاده با تاکید بر رعایت مقررات و نکات ایمنی در حین سفرهای نوروزی، از اجرای طرح «پویش نوروزی همراهان سفر ایمن» خبر داد و درباره‌ی آن توضیح داد: «قرار است با اجرای این طرح در مجتمع‌های خدمات بین‌راهی فرهنگسازی کنیم که مسافران سفر را فقط در مبدا و مقصد نبینند و در طول مسیر در این مجتمع‌ها توقف و استراحت کنند».

وی گفت: «در مجتمع‌های بین‌راهی قرار است برنامه‌های فرهنگی از جمله  موسیقی و نمایش اجرا شود. برای کودکان نیز سرگرمی‌هایی دیده شده است».

وی ادامه داد: «امسال، در کیلومتر ۹ جاده بردسیر به سمت کرمان در مجتمع فولادمشیز این برنامه را قصد داریم به‌صورت پایلوت اجرا کنیم و طوری برنامه‌ریزی شده که شرکت‌کنندگان رضایت کافی داشته باشند».

وی درباره‌ی دلیل انتخاب این مجتمع گفت: «یکی از جاده‌های پرتردد، مسیر کرمان ـ باغین ـ سیرجان است که جزو محورهای پرتصادف نیز هست».

به گزارش خبرنگار فت فتو، احسان عراقی‌زاده ۱۷ اسفندماه در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در تقویت فرهنگ رانندگی و افزایش ایمنی و کاهش تصادفات گفت: «هرچه دستگاه بگذاریم و کنترل کنیم و پلیس و هلال‌احمر و اورژانس تقویت شوند، اگرچه تاثیر دارد اما شاید هیچ‌کدام تاثیری بیش‌تر از فرهنگ رانندگی و ایمنی در جاده‌ها نداشته باشد که رسانه‌ها طلایه‌دار اشاعه‌ی آن فرهنگ در جامعه هستند».

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران به‌عنوان افرادی بی‌طرف می‌توانند در این حوزه  اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی داشته باشند، افزود: «ایمنی در جاده‌ها و شهرها بدون تعامل امکان‌پذیر نیست. اگر تعامل بین دستگاه‌های اجرایی استان باشد، ایمنی نیز ارتقا پیدا می‌کند که یک مورد از این تعامل و همدلی و همکاری را در جریان کرونا دیدیم که توانستیم شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم».

وی سپس گفت: «نوروز سال ۹۸ در جاده‌های استان کرمان یک میلیون و ۹۹۵ هزار تردد در استان کرمان ثبت شد، سال ۹۹ این میزان به ۸۸۸ هزار رسید و ۴۵ درصد کاهش داشت که دلیل اصلی آن محدودیت‌های کرونا بود».

وی با بیان اینکه به تبع این کاهش تردد، تصادفات و خسارات جرحی و فوتی نیز کم شد، افزود: «در سال جاری که مقداری کرونا و محدودیت‌های آن کم‌تر شد، یک میلیون و ۶۵۹ هزار تردد داشتیم و نسبت به سال ۹۹ شاهد افزایش ۸۷ درصدی بودیم».

عراقی‌زاده ادامه داد: «امسال پیش‌بینی براساس فرمول‌های آماری این است که شاید ۱۲۰ درصد سفرهای نوروزی افزایش یابد و به دنبال آن شاید آمار تصادفات و کشته‌شدگان نیز بالا برود».

وی سپس اظهار کرد: «تمام توان را با شورای حمل‌ونقل استان گذاشتیم تا این ترددها را سرویس‌دهی کنیم».

عراقی‌زاده با اشاره به اجرای طرح‌های نوروزی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه گفت: «نوروز سال ۱۴۰۱ نوروز متفاوت نام‌گذاری شده و سازمان راهداری شیوه‌نامه‌ای تعریف کرده است که براساس آن برنامه‌ریزی شده و اقداماتی انجام خواهیم داد».

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان ادامه داد: «با تشکل‌های صنفی، تشکل‌های حمل‌ونقل بار و مسافر، صاحبان مجتمع‌های خدمات بین‌راهی، پلیس راه، شرکت نفت، هلال احمر و شهرداری کرمان جلسات متعددی گذاشتیم. اکیپ‌هایی در شهرستان‌ها تشکیل دادیم تا مجتمع‌های خدمات بین‌راهی را بازدید کنند و تمرکز بر رستوران‌ها و سرویس بهداشتی و نمازخانه‌هاست».

وی بیان کرد: «جلسات متعددی نیز با شرکت نفت داشتیم تا در نوروز، سوخت ماشین‌ها و اتوبوس‌ها و کامیون‌ها به ویژه در مجتمع‌های خدمات رفاهی تامین باشد تا کمبودی پیش نیاید».

وی با بیان اینکه با هلال احمر جلسه گذاشتیم تا ایستگاه‌ها را تجهیز و آماده کرده‌اند، اضافه کرد: «ایستگاه‌های ثابت و سیار و آمبولانس‌ها و پست‌های سیار را افزایش داده‌اند و بسته‌های غذایی نیز برای مسافران در راه‌مانده آماده کرده‌اند».

وی گفت: «با اورژانس جاده‌ای نیز جلسه گذاشتیم و سه بالگرد دارند که در تصادفات بسیار کمک می‌کند. چهار اتوبوس‌آمبولانس نیز برای زمانی که تعداد مجروحان زیاد باشد تدارک دیده شده است».

وی با اشاره به فعالیت سامانه امید برای رصد وضعیت سلامت و واکسیناسیون رانندگان و مسافران افزود: «با راه‌اندازی این سامانه جلوی بسیاری از مشکلات بهداشتی گرفته می‌شود. ضمن اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی نیز ۲۰۰ تیم از کارشناسان بهداشت محیط دارند که از مجتمع‌های خدمات‌رفاهی و اماکن بازدید می‌کنند».

عراقی‌زاده ادامه داد: «با هواشناسی نیز جلسه گذاشتیم و روزانه آمار و اطلاعات و پیش‌بینی‌های ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم پیش‌بنی لازم را داشته باشیم».

وی با اشاره به هماهنگی و تعامل با پلیس راه درباره‌ی مسائلی از جمله ایمنی جاده‌ها، اضافه تناژ، تخلف ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر اظهار کرد: «بنا به گفته‌ی یکی از مقامات پلیس، در کل کشور، کرمان جزو استان‌هایی است که راهداری و پلیس با هم بسیار هماهنگ و در تعامل هستند که دستاوردهای خوبی داشته است».

عراقی‌زاده در عین‌حال گفت: «ایمنی اما مربوط به پلیس و راهداری و اورژانس به تنهایی نیست. همه باید کمک کنند و رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند بسیار نقش‌آفرین باشند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «پیش‌فروش حضوری و غیرحضوری بلیط از اول اسفندماه امسال شروع شد و بلیط غیرحضوری از ۱۰ اسفندماه غیرحضوری شده است. ۵۰ درصد ظرفیت به صورت اینترنتی و مابقی حضوری اعلام شده است».

نگرانی از پیک ترددها در سیزدهم فروردین‌ماه

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان افزود: «یکی از نگرانی‌های ما مربوط به پیک ترددها در سیزدهم فروردین‌ماه است؛ به خصوص اینکه ماه مبارک رمضان از چهاردهم فروردین‌ماه شروع می‌شود و همین شرایط باعث می‌شود که دو، سه روزی جاده‌ها خیلی شلوغ باشد و باید فرهنگ‌سازی شود تا همه ایمنی جاده‌ها را رعایت کنند».

عراقی‌زاده ادامه داد: «برای نیروهای نظامی و سربازان که آخر اسفندماه می‌خواهند مرخصی بروند نیز برنامه‌ریزی شده است؛ در روزهای پایانی سال، پنج، شش هزار سرباز از استان می‌خواهند جابه‌جا شوند و بیش‌تر هم به مقصد خرم‌آباد و اصفهان و تهران می‌روند. جلسه‌ای با راه‌آهن گذاشتیم که یک واگن برای تهران در نظر بگیرند تا از این طریق، سربازان جابه‌جا شوند. روزانه پنج، شش اتوبوس سرباز داریم که اگر با قطار بتوانیم جابه‌جایی را انجام دهیم، هم بخشی از صندلی‌های اتوبوس‌های ما آزاد می‌شود و هم ایمنی رعایت می‌شود».

وی در ادامه، با بیان اینکه تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی داریم و اکیپ‌هایی از فرودگاه و ترمینال و راه‌آهن مرتب بازدید خواهند داشت، گفت: «سامانه ۱۴۱ همیشه در حوزه‌ی راهداری فعال بوده است ولی از زمان سالگرد سپهبد شهید سلیمانی، یک کارشناس حمل‌ونقل به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات است و طول راه‌ها و مشکلات آن و وضعیت هوا را اعلام می‌کند».

وی ادامه داد: «با شرکت‌های معاینه فنی خودروها نیز جلساتی گذاشتیم تا در نوروز آماده و فعال باشند و خدمات خوبی به مسافران و رانندگان ارائه کنند».

طرح پویش نوروزی در مجتمع بین‌راهی فولادمشیز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان سپس از اجرای طرح «پویش نوروزی همراهان سفر ایمن» خبر داد و درباره‌ی آن توضیح داد: «قرار است با اجرای این طرح در مجتمع‌های خدمات بین راهی فرهنگسازی کنیم که مسافران سفر را فقط در مبدا و مقصد نبینند و در طول مسیر در این مجتمع‌ها توقف و استراحت کنند».

عراقی‌زاده گفت: «در مجتمع‌های بین‌راهی قرار است برنامه‌های فرهنگی و موسیقی و نمایش اجرا شود. برای کودکان نیز سرگرمی‌هایی دیده شده است».

وی با بیان اینکه ۳۰ ثانیه بیش‌تر برای جلب نظر رانندگان و توقف وقت نداریم، ادامه داد: «در کیلومتر ۹ جاده بردسیر به سمت کرمان در مجتمع فولادمشیز این برنامه را قصد داریم به‌صورت پایلوت اجرا کنیم و طوری برنامه‌ریزی شده که شرکت‌کنندگان رضایت کافی داشته باشند».

وی درباره‌ی دلیل انتخاب این مجتمع گفت: «یکی از جاده‌های پرتردد مسیر کرمان ـ باغین ـ سیرجان است که جزو محورهای پرتصادف نیز هست».

وی بیان کرد: «هم‌اکنون ۴۷ مجتمع در حال بهره‌برداری و ۳۳ واحد در حال احداث است. همه‌ی مجتمع‌ها خدمات رایج را ارائه می‌کنند ولی این یک مجتمع طرح فوق را نیز خواهد داشت». / الف




پیش‌بینی افزایش ۱۲۰ درصدی ترددهای نوروزی در استان

منبع: خبر کرمان
?
پیش‌بینی افزایش ۱۲۰ درصدی ترددهای نوروزی در استان

: اخبار استان کرمان – اقتصادی