پشت پرده کودتا ۲۸ مرداد چه بود؟

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان کرمان گفت: پشت پرده‌های کودتا ۲۸ مرداد، اعتماد بی‌جا به استکبار و به ویژه آمریکا توسط سیاسیون بود. سید حسین صابری در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ در خصوص کودتا ۲۸ مرداد ماه گفت:چند روز قبل از وقوع این کودتا، دشمنان ایران مقدماتی فراهم و این […]

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان کرمان گفت: پشت پرده‌های کودتا ۲۸ مرداد، اعتماد بی‌جا به استکبار و به ویژه آمریکا توسط سیاسیون بود.

سید حسین صابری در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ در خصوص کودتا ۲۸ مرداد ماه گفت:چند روز قبل از وقوع این کودتا، دشمنان ایران مقدماتی فراهم و این رخ داد با کمترین تلفات مادی و انسانی به وقوع پیوست و خفقان ۲۵ ساله‌ای به مردم تحمیل شد که در نهایت با عنایت خداوند، مبارزات امام راحل، جامعه روحانیت و حضور مردم، انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیروزی رسید.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان کرمان ادامه داد: باید پشت پرده کودتا ۲۸ مرداد ماه برای مردم و به‌ویژه نسل جوان تشریح شود تا آنان نسبت به برخی از شعارهای عوام فریب آگاهی داشته باشند و فریب شیطان صفتان و طرفدارن غرب‌گرا را نخوردند.

وی بیان کرد: ملت ایران باید بدانند که آنچه که امروز در اختیار ماست با بهای سنگینی تأمین شده است و نباید آن را به سادگی از دست بدهیم و اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم متوجه خواهیم شد کشور با حوادث متعددی مواجه بوده است؛ در دوران پهلوی در ظاهر پهلوی اول و دوم حکومت می‌کردند اما در عمل آمریکا حکومت می‌کرد و پس از فرار رضا شاه و حاکمیت محمدرضا پهلوی و مسائل ملی شدن صنعت نفت، سیاسیون و غربی‌ها در تلاش بودند که بر سرنوشت نفت کشور حاکم شوند.

صابری ابراز کرد: آمریکا و پیر استعمار انگلیس که منافع خود را در خطر دیدند، به فکر توطئه افتادند که چگونه می‌توانند اوضاع را به نفع خود برگردادند تا اداره نفت به‌دست بگیرند که کودتا آمریکایی_انگلیسی به دست فضل‌الله زاهدی رقم خورد و اقداماتی از ۲۴ مرداد ماه سال ۱۳۳۲ شروع شد که اوایل خیلی اثرگذار نبود، چرا که مردم و به ویژه آیت‌الله کاشانی در صحنه بودند؛ اما متاسفانه ترفند دشمن به نتیجه رسید و کودتا ۲۸ مرداد ایجاد شد.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان کرمان تصریح کرد: مصدق بدون توجه به پشتوانه مردمی و حمایت‌های بی‌دریغ آیت‌الله کاشانی، در نشست و برخواست‌ها و تعاملاتی که با آمریکایی‌ها داشت به حمایت لفظی آمریکا اعتماد کرد اما عکس این مسئله به‌وجود آمد و کسانی که صبح ۲۸ مرداد ماه شعار مرگ بر شاه و درود بر مصدق را سر می‌دادند، بعد از ظهر آن روز شعار مرگ بر مصدق و درود بر شاه سر می‌دادند.

وی عنوان کرد: پشت پرده‌های کودتا ۲۸ مرداد، اعتماد بی‌جا به استکبار و به ویژه آمریکا توسط سیاسیون بود، همچنین ایجاد تفرقه بین انقلابیون و کنار زدن روحانیت از صحنه و پشت پا زدن به همه حمایت‌های عمومی و مردمی باعث شکست خوردن دولت مصدق شد.

صابری افزود: ملت ایران و به ویژه نسل جوان تاریخ گذشته کشور را مطالعه کنند که دلیل اختلاف بین انقلابیون، مردم و روحانیت با دولت در آن دوران چه بود و باید متوجه شوند که چگونه این نقشه‌ها طراحی و به صحنه آمد و چرا مصدق حمایت‌های مردمی و انقلابی آیت‌الله کاشانی را کنار گذاشت.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان کرمان ضمن اشاره به مطلب فوق خاطرنشان کرد: استکبار جهانی به‌ویژه آمریکایی‌ها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و نسل جوان ما باید بیدار و هوشیار باشد و به وعده‌های توخالی بیگانگان توجه نکنند.

انتهای خبر/م




پشت پرده کودتا ۲۸ مرداد چه بود؟

منبع:آرمـان
? پشت پرده کودتا ۲۸ مرداد چه بود؟