پر کردن گسست میان نسل‌ها با آئین سنتی عزاداری | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان مراسم دهمین سالروز ثبت‌ملی آئین جوش‌زنی ایران(منطقه هرمزآباد) شامگاه ۱۸ مرداد ماه با حضور مقامات استانی و شهرستان رفسنجان در گلزار شهدای هرمزآباد برگزار شد. در این مراسم معنوی و باشکوه، مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان، معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، مسئول واحد مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان […]


نذیر کرمان/کرمان مراسم دهمین سالروز ثبت‌ملی آئین جوش‌زنی ایران(منطقه هرمزآباد) شامگاه ۱۸ مرداد ماه با حضور مقامات استانی و شهرستان رفسنجان در گلزار شهدای هرمزآباد برگزار شد.

در این مراسم معنوی و باشکوه، مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان، معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، مسئول واحد مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان کرمان، فرماندار رفسنجان، شهردار رفسنجان و جمعی از مسئولین شهرستان رفسنجان و مردم منطقه حضور داشتند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این مراسم با بیان این‌که مواریث فرهنگی به دو دسته میراث ملموس و ناملموس تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: میراث ملموس مانند ابنیه و اشیاء تاریخی و میراث ناملموس مانند همین آئین‌ها، جشن‌ها و مراسم مذهبی. هر دو این میراث ارزش داشته و باید ماندگار شوند چرا که میراث ملی ما به شمار می‌روند.

محسن موحدی افزود: کشور ایران با سابقه تمدنی بسیار کهن و جزء پنج کشور نخست دنیا در زمینه شاخص‌های میراث فرهنگی به‌شمار می‌رود. استان کرمان نیز سابقه تمدنی کهن و آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است.

وی به آئین جوش‌زنی اشاره و بیان کرد: آئین جوش‌زنی که به ثبت‌ملی رسیده، سابقه تاریخی بسیار زیادی دارد و به اعصار و قرون گذشته بازمی‌گردد و مداوم برگزار می‌شده و باعث خوشحالی است که پس از ۱۰ سال از ثبت‌ملی آن، همچنان پایدار و برقرار است و به این آئین افتخار می‌کنیم.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان یادآور شد: مشابه این آئین جوش‌زنی در مناطق دیگر استان کرمان داریم. خود این آئین فقط منحصر به این منطقه نیست و منحصر به شهرهای شمالی استان کرمان از جمله رفسنجان، انار، شهربابک و کوهبنان است.

موحدی به ثبت‌ملی آئین‌های سنگ‌زنی در کوهبنان، آبگوشت امام حسینی، علم‌بندی در زرند، شده‌بندی در داوران رفسنجان و … اشاره کرد و گفت: استان کرمان بهشت معنوی ما به خاطر اعتقادات قوی مردم است و چنین مراسم عمیق و پایداری را داریم که همکاران ما آنها را شناسایی و مستندسازی می‌کنند تا آن‌ها را حفظ و پاسداری کنیم.

وی با بیان این‌که ثبت‌ ملی یک اثر نشان از این دارد که بخشی از شناسنامه تاریخی و مذهبی ما به شمار می‌رود، اضافه کرد: این مراسم نیز پاسداشت آئین جوش‌زنی است که امیدوارم پایدار و برقرار بماند و وفاداری مردم این منطقه به ارزش‌های معنوی جای قدردانی دارد.

جوش‌زنی باید جهانی شود

دبیر آئین ثبت‌ملی جوش‌زنی ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: هیچ چیز مهم‌تر از پر کردن گسست میان نسل‌ها با ابزاری مانند آئین سنتی عزاداری وجود ندارد. توقع داشتن از دیگران همیشه مانع رشد و پیشرفت است و این جوانان ثابت کردند که برای برپایی این رویداد عزم والایی دارند و همیشه با اراده از بی‌عهدی به قول‌های داده شده عبور کردند.

ابراهیم رضوی‌مقدم افزود: برگزاری این رویداد در سطح ملی و جهانی خواسته ما جوانان است و یاری مسئولان امر می‌تواند این امر را تسریع ببخشد. آیینی که به شکل و شمایل مختلف حداقل در پنج استان دیگر برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: ثبت‌ملی این آیین و پاسداشت آن در ١٣٩۴ مقدمه‌ای بر یک حرکت فرهنگی بزرگ در شهر رفسنجان، از ثبت ‌جشن‌های پسته تا مسجد بزرگ این منطقه، شده‌گردانی داوران و … شد. باید یاد کرد، نگو داشت و نگاهداری کرد.

در کنار این آئین، سوگواره عکس جوش‌زنی ایران نیز با حضور عکاسان برگزار شد که مراسم اختتامیه آن ۱۲ شهریورماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام 


پر کردن گسست میان نسل‌ها با آئین سنتی عزاداری

منبع: ایـسنا
? پر کردن گسست میان نسل‌ها با آئین سنتی عزاداری