پاس گل را اوت کردید جناب ماهانی! | اخبار فرهنگی کرمان

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر:اواخر اردیبهشت‌ماه علیرضا هاشمی‌نژاد پژوهشگر مطرح حوزۀ فرهنگ و هنر با انتشار یادداشتی در فردای کرمان تحت عنوان:«امید که شاهد این‌گونه تصاویر نباشیم» نسبت به تخریب لایۀ رویی یک دیوار در آستانه شاه نعمت‌الله ولی هشدار داد و از مسئولان خواستار حفظ این‌گونه آثار تاریخی و فرهنگی شد. وی در این یادداشت،ازجمله […]

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر:اواخر اردیبهشت‌ماه علیرضا هاشمی‌نژاد پژوهشگر مطرح حوزۀ فرهنگ و هنر با انتشار یادداشتی در فردای کرمان تحت عنوان:«امید که شاهد این‌گونه تصاویر نباشیم» نسبت به تخریب لایۀ رویی یک دیوار در آستانه شاه نعمت‌الله ولی هشدار داد و از مسئولان خواستار حفظ این‌گونه آثار تاریخی و فرهنگی شد.

وی در این یادداشت،ازجمله نوشت:«… اما روی سخن با میراث‌فرهنگی و کارشناسان این تشکیلات مسئول در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی است که چگونه نسبت به این موارد خاموشند؟!…». این یادداشت اما از سوی ماهانی – نماینده میراث‌فرهنگی در ماهان بی‌پاسخ نماند و در واکنش به آن،وی با انتشار یک استوری در اینستاگرام اعلام کرد:«اشتباه میراث‌فرهنگی این است وقتی اوقاف به شما مجوز ورود و عکاسی نمی‌دهد برای کار پژوهش،این ما هستیم که ریش گرو می‌گذاریم که کارِت سرانجام بگیرد و اون وقت میراث فرهنگی می‌شود بد ماجرا»؛

آنچه در ادامه می‌خوانید واکنش هاشمی‌نژاد به این استوری است:

 

آقای ماهانی،من در تیم میراثفرهنگی هستم،ولی شما گل به خودی می‌زنید. یادداشت بنده دربارۀ کوبیدن میخ نامناسب به دیوار آستانه شاه نعمت‌الله ولی در راستای وظایف میراث‌فرهنگی است و باید از این موقعیت بهره می‌گرفتید و به اوقاف اعتراض می‌کردید که چرا موازین فنی را در حفظ بناهای تاریخی رعایت نمی‌کند؟ نه اینکه در استوری بر من منت بگذارید که اجازۀ عکاسی داده‌اید! این میخ را پیش از من شما باید می‌دیدید. هر هفته سری به ماهان می‌زنم و برای دیدن این میخ و عکاسی آن نیازی به اجازۀ میراث نداشتم. با یک موبایل هم می‌شود این خطای آشکار را ثبت کرد. چنانکه من نیز با موبایل عکس گرفتم. میخ را برای مراسمی زده بودند که در همان روزها برپا بود. زمان نوشتن یادداشت از وظیفۀ شما در ماهان با خبر نبودم. بعد از انتشار مطلع شدم شما نمایندۀ میراث فرهنگی در ماهان هستید. حتی اگر نماینده نبودید،با توجه به تخصصتان و ماهانی بودنتان باید معترض می‌شدید. حال که از خانوادۀ میراثید و از جمله وظایف شما نیز به شمار می‌رود.

 از جمله اهداف وزارت میراث فرهنگی،که در بند ۲ اهداف تأسیس وزارت،مصوب  ۹ بهمن ۱۴۰۱ هیات وزیران به آن اشاره شده است «حفظ و احیای میراث فرهنگی ملموس و ناملموس،صنایع‌دستی،هنرهای سنتی و صیانت از میراث طبیعی،توسعه پایدار و جامعه محور گردشگری مبتنی بر ارزش‌های ایرانی اسلامی و ظرفیت‌های متنوع کشور از جمله میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی و صنایع دستی و هنرهای سنتی» است و در بند ۲۴ نیز «انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از سرقت،تعرض و تجاوز به میراث فرهنگی و میراث طبیعی و فعالیت‌هایی نظیر تخریب بناهای تاریخی … » از اهداف سازمان است. این اهداف در برخی از پست‌های سازمانی به وظیفه تبدیل شده است. «انجام اقدامات لازم پیرامون حفظ و احیاء آثار تاریخی که در اختیار بخش غیردولتی است»،از جمله وظایف کارشناس حفظ و احیاء بناها،بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی است،که یک پست سازمانی است. لطفا به شرح وظایف میراث مراجعه کنید.

این استوری شما نشان از رویکردی خطرناک است و دلیل توجه به آن نیز همین است. کسی منکر زحمات اداره میراث‌فرهنگی در حفظ و احیاء بناهای تاریخی نیست،اما انجام وظیفه است. اینکه یک پژوهشگر بتواند کار خود را انجام دهد- تسهیل‌گری میراث در امر پژوهش- که در واقع خدمت به میراث فرهنگی است،نیز از جمله وظایف میراث فرهنگی است. متعجبم که پشیمانید که اندکی کار پژوهش ما را تسهیل کرده‌اید! هم اکنون با دو بخش مهم از وزارت میراث … مشغول همکاری در امر پژوهش هستم،کاخ گلستان و کاخ نیاوران،منابع خود را در اختیار بنده گذاشتند و اجازه عکاسی دادند و هرگز چنین بار منتی بر دوشم حس نکردم! سال‌هاست که دربارۀ وجوه مختلف آستانه کار کرده،کتاب و مقاله نوشته‌ام و از نوع مدیریت بر آستانه رنج بسیار برده و همچنین دیگران نیز،چرا عکاسی از یک بنای عمومی باید این‌همه احتیاج به مجوز و پادرمیانی داشته و با مشکلات روبرو باشد؟ شما واقعاً متوجه ذهنیت حاکم بر استوری خود هستید؟ که کلاً اعلامیه‌ای است بر ضد وظایف رسمی میراث فرهنگی! پژوهشگران یاوران شما هستند. این یادداشت تنها یک هشدار بود و می‌تواند تبدیل به یک فرصت شود در صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی،و انگیزۀ اصلی بنده از نوشتن آن نیز یادآوری کوتاهی در حفظ این بنای مهم از طرف اوقاف و شیوه متولی‌گری مخرب این نهاد در آستانه  بود،که انتظار داریم اصلاح شود،و البته پاس گلی به میراث‌فرهنگی،ضمن یادآوری یک وظیفه،اما ظاهرا شما نیز با شیوۀ متولی‌گری اوقاف همراهید!

 

 

 

 

 

 

.


پاس گل را اوت کردید جناب ماهانی!

منبع:خبر کرمان
?پاس گل را اوت کردید جناب ماهانی! :اخبار استان کرمان – فرهنگ