وقتی افسانه انتقال آب خلیج‌فارس به رفسنجان رنگ واقعیت گرفت

نذیر کرمان/کرمان با وجود ابربحران کم‌آبی در رفسنجان، انتقال آب از خلیج فارس به این شهرستان، افسانه‌ای بیش نبود زیرا هزینه‌های خط انتقال آنقدر زیاد بود که امکان عملیاتی شدن آن را ممکن نمی‌کرد اما این افسانه در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت و هفتم تیرماه جاری با حضور مسئولان کشوری به بهره‌برداری […]


نذیر کرمان/کرمان با وجود ابربحران کم‌آبی در رفسنجان، انتقال آب از خلیج فارس به این شهرستان، افسانه‌ای بیش نبود زیرا هزینه‌های خط انتقال آنقدر زیاد بود که امکان عملیاتی شدن آن را ممکن نمی‌کرد اما این افسانه در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت و هفتم تیرماه جاری با حضور مسئولان کشوری به بهره‌برداری رسید.

قرار است سالانه ۱۰ میلیون مترمکعب آب فاقد آرسنیک به رفسنجان بیاید و کام مردم را شیرین کند.

به گزارش نذیر کرمان، طی بازدید امروز (۱۹ تیرماه) مسئولان شهرستان، عوامل اجرایی خط لوله و خبرنگاران از پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان، جزئیات این خط انتقال تشریح شد.

فرماندار رفسنجان ابتدا از تلاش و زحمات شبانه‌روزی قرارگاه خاتم الانبیا، شرکت واسکو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان در این راستا قدردانی کرد و گفت: خط انتقال آب خلیج‌فارس به استان کرمان(خط اضطراری) با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای در خطر بحران همچون کرمان و رفسنجان از خط انتقال صنعت اواخر سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد.

حسین رضایی افزود: در ۹ تیرماه سال گذشته شهید آیت الله رئیسی در بازدید از این خط در حال اجرا، دستور لازم را برای اتمام سریع این پروژه بزرگ آبرسانی و حیاتی صادر کرد.

وی ادامه داد: این پروژه در هفتم تیرماه جاری بدون حضور شهید جمهور آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید. اگرچه وی حضور ندارد تا شادمانی مردم کویر را ببیند اما مردم تا زنده‌اند یاد او را در دل‌هایشان گرامی می‌دارند.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: قرار است این خط به میزان سالانه ۱۰ میلیون مترمکعب آب فاقد آرسنیک را به خطه رفسنجان برساند تا در زمان بحران‌ها و پیک مصرف، ناترازی آب را جبران کند.

وی با اشاره به مصرف و نیاز ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی شهرستان، اظهار کرد: در حال حاضر توسط چاه‌های آب در رفسنجان، ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی استحصال می‌شود و برای تأمین مابقی نیاز آب، ۲۳۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه از خط انتقال آب خلیج‌فارس به رفسنجان دریافت کردیم تا در مواقع بحرانی علاوه بر رفع افت فشار و قطعی آب، سطح سلامت آب رفسنجان هم با این آب ارتقا یابد.

رفع نقص فنی در لوله‌ها

محمدرضا نیکنام مدیر کارگاه خانم الانبیا نیز در جمع خبرنگاران گفت: بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ کلنگ اجرای این پروژه به زمین خورد و اینک هم خط لوله و هم تصفیه‌خانه آن با سرعت احداث شدند تا آب سالم برای رفسنجان تامین شود که البته رفسنجان نخستین شهر غیرساحلی ایران است که به آب خلیج فارس متصل شد.

وی افزود: آبی که از خلیج فارس توسط آب شیرین‌کن‌ها در بندرعباس، به رفسنجان می‌آید با Ec زیر ۶۰۰ یعنی فاقد آرسنیک است که با آب رفسنجان ادغام می‌شود و کمک می‌کند تا علاوه بر رفع کمبود آب، کیفیت آب هم بهبود یابد.

نیکنام ادامه داد: ما این آب را برای رفسنجان از محل انشعاب اضطراری تامین کردیم و در این رابطه روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر مستقیم مشغول به کار بودند و همچنین روزانه تا ۱۰۰ نفر هم در شرکت‌های تولیدکننده لوله و شیرآلات به ما کمک می‌کردند.

وی بیان کرد: آب خلیج فارس در روز هفتم تیرماه امسال وارد مدار و با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی به بهره‌برداری رسید اما به دلیل پیدایش ناگهانی نقص فنی در لوله‌ها که باید تست می‌شدند، مجبور شدیم شیر و خط را ببندیم و با انجام تعمیرات، در حال حاضر خط لوله در حال آبگیری است و آب به رفسنجان رسیده و در مخزن R۲ با ظرفیت ۱۵ هزار مترمکعبی تخلیه می‌شود.

در هیچ شرایطی افزایش نرخ آب‌بها را نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان هم در این بازدید اظهار کرد: با اینکه آب خلیج‌فارس به رفسنجان آمده اما مردم فکر نکنند که از این آب هر طور خواستند می‌توانند استفاده کنند. می‌طلبد مردم مدیریت مصرف آب را داشته باشند.

حسین چرخ انداز افزود: با توجه به فصل گرما و دمای هوا در روز بالای ۴۵ درجه و در شب بالای ۲۹ درجه که هیچ‌کولری خاموش نیست، لازم است مردم نهایت همکاری را داشته باشند.

چرخ انداز گفت: طبق بررسی‌ها و انشعابات موجود در شهرستان، مردم بالای ۱۰۵ هزار کولر آبی نصب شده دارند و روزانه مصرف هر کدام ۶۰۰ لیتر آب است و حجم عظیم آب در فصل گرما از این راه مصرف می‌شود.

وی افزود: آب خلیج فارس که به رفسنجان آمده، ما تحت هیچ شرایطی برای مردم افزایش نرخ آب‌بها را نداریم ولی مردم رعایت کنند و مصرف بهینه داشته باشند.

انتهای پیام


وقتی افسانه انتقال آب خلیج‌فارس به رفسنجان رنگ واقعیت گرفت

منبع: ایـسنا
? وقتی افسانه انتقال آب خلیج‌فارس به رفسنجان رنگ واقعیت گرفت