ورود تب دنگی به جنوب کشور/ علائم تب استخوان‌شکن را بشناسید

احمد مهری در گفتگو با خبرنگار سلامت نذیر کرمان، با بیان اینکه تب دنگی بیماری است که از پشه آئدس به افراد میتواند منتقل شود و با داشتن علائم بالینی حاد و آزار دهنده میتواند کشندگی بالایی داشته باشد، گفت: آنچه در مورد این بیماری نگران کننده بیماری زایی و کشندگی بالای آن است، همچنین […]

احمد مهری در گفتگو با خبرنگار سلامت نذیر کرمان، با بیان اینکه تب دنگی بیماری است که از پشه آئدس به افراد میتواند منتقل شود و با داشتن علائم بالینی حاد و آزار دهنده میتواند کشندگی بالایی داشته باشد، گفت: آنچه در مورد این بیماری نگران کننده بیماری زایی و کشندگی بالای آن است، همچنین این بیماری با سایر بیماری‌های دیگر علائم مشابهی دارد که ممکن است تشخیص آن را سخت کند. 

وی افزود: در صورت داشتن علائم، تشخیص این بیماری، عمدتا از طریق ارزیابی‌های بالینی و اپیدمیولوژیک مانند بررسی سابقه سفر به نقاطی که درگیر این بیماری است و دوره کمون بیماری حاصل می‌شود.

این اپیدمیولوژیست بیان کرد: بار تب دنگی در جهان طی پنج سال اخیر افزایش زیادی داشته است. تا سال ۲۰۲۴ حدود ۷ میلیون نفر در جهان مبتلا شده‌اند که ۱۶ هزار نفر دچار عفونت شدید شده و بیش از سه هزار نفر در سراسر جهان در اثر آن فوت کرده‌اند. 

مهری ادامه داد: براساس اعلام وزارت بهداشت، خوشبختانه تاکنون موارد این بیماری به صورت بومی مبتلا نشدند و موارد وارده بودند. در شهر لارستان استان فارس تا امروز ۸ مبتلا شناسایی شده و یک مورد نیز متأسفانه فوت کرده که سابقه سفر به یکی از کشور‌های خلیج فارس داشته‌است. 

وی در رابطه با علائم بیماری تب دنگی نیز گفت: به تب دنگی تب استخوان شکن هم می‌گویند چرا که تب آن با درد شدیدی همراه است. علائم این بیماری ممکن است بین چهار تا شش روز پس از گزش و حتی گاهی تا ده روز این علائم مانند تب ناگهانی، سردرد‌های شدید، در شدید چشم، عضله، خستگی، بثورات پوستی، خونریزی خفیف بینی و لثه، کاهش پلاکت خون، لکه‌های خونی زیر پوست. نبض ضعیف و افت فشار خون، طول بکشد. 

او یادآور شد: در حال حاضر موارد این بیماری در کشور امارات متحده عربی و برخی کشور‌های همسایه افزایشی بوده و به همین دلیل افرادی که به آن مناطق سفر داشته‌اند چنانکه علائمی دارند یا احساس درد و تب شدیدی می‌کنند بلافاصله به مراکز جامع سلامت و مراکز درمانی مراجعه کنند تا تحت نظارت نظام مراقبت قرار گرفته و برای تشخیص زودهنگام و موارد بعدی هدایت شوند. 

مهری در رابطه با پیشگیری از این بیماری نیز گفت: اصلی‌ترین کار عدم دفع فاضلاب و پس‌آب‌ها در اطراف منزل و نخاله‌های ساختمانی است. در جا‌هایی که آب جمع می‌شود، جا‌هایی است که پشه به خوبی رشد می‌کند. باید هرگونه آب راکد و فاضلاب به درستی دفع شوند و نخاله‌های ساختمانی را به دور مناطق مسکونی هدایت کرد. با توری و … جلوی ورود پشه‌ها به منازل را گرفت. 

وی یادآور شد: در حال حاضر اگرچه موارد ابتلا در برخی از مناطق جنوب کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان فارس مشاهده شده، اما ممکن است دیگر نقاط کشور درگیر شود.

انتهای پیام/




ورود تب دنگی به جنوب کشور/ علائم تب استخوان‌شکن را بشناسید

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آنـــا
? ورود تب دنگی به جنوب کشور/ علائم تب استخوان‌شکن را بشناسید