وبینار "عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی" در کرمان برگزار شد

فت فتو/کرمان وبینار “عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی” به مناسبت هفته عفاف و حجاب توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کرمان ۲۲ تیرماه برگزار شد. فاطمه معین‌الدینی پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه در این وبینار اظهار کرد: منظور از عفاف این است که فرد حالتی برای نفس خود به […]

فت فتو/کرمان وبینار “عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی” به مناسبت هفته عفاف و حجاب توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کرمان ۲۲ تیرماه برگزار شد.

فاطمه معین‌الدینی پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه در این وبینار اظهار کرد: منظور از عفاف این است که فرد حالتی برای نفس خود به وجود می‌آورد که به سمت خواسته‌های نفسانی نرود و در کلام معصوم و در کتب عرفانی کلمه عفاف بیشتر قرین واژه عقل است و گفته شده هرکس عاقل باشد عفیف است و عاقل‌ترین مردم با حیاترین مردم هستند.

وی افزود: عفت حالتی برای نفس و یک واژه عام است که مختص مذکر و مؤنث نیست. عفاف و حجاب از ویژگی‌های زن و مرد است و نباید آن را با سیاست و اقتصاد گره زد.

معین الدینی با بیان اینکه حجاب واژه‌ای زیر مجموعه عفاف است و امنیت به معنی ایمن بودن و نترسیدن است، گفت: خانواده زیرمجموعه اجتماع است. رابطه عمیقی بین این خانواده کوچک و جامعه وجود دارد. خانواده حریم اجتماع است و مواردی برای حفظ حریم خانواده وجود دارد که عفاف و حجاب از این موارد است.

این استاد دانشگاه افزود: حجاب امر اختصاصی خداوند است، حجاب زن مربوط به خود او نیست که بگوید از حق خود صرف نظر کردم. همچنین حجاب حق مرد نیست که بگوید راضی به بی‌حجابی هستم بلکه حق خداوند است و زنان مظهر عفت و پاکدامنی در جامعه هستند.

وی گفت: امنیت زن در جامعه با عفاف و حجاب حفظ می‌شود. زن عزت دارد و باید بر زیبایی‌های درونی او متمرکز شد. اگر زن عفاف نداشته باشد خوبی‌ها و زیبایی‌های درونی او دیده نمی‌شود و بیشتر بر ظاهر او تمرکز می‌شود.

وی با بیان اینکه آخرین حربه استعمارگران برای تسخیر یک جامعه زنان هستند، گفت: استعمارگران معتقدند هر چادری که انداخته می‌شود افق جدیدی را در برابر استعمار می‌گشاید و زمانی که غیرت مردان بمیرد استعمارگران بر کشور مسلط می‌شوند.

این مدرس حوزه در ادامه به رفتار بانوان در جامعه اشاره و بیان کرد: حجاب سبب حفظ امنیت خود زن در جامعه است و آسوده خاطر در جامعه رفت‌ و آمد می‌کند.

وی با اشاره به ترتیب نزول آیات در مورد حجاب گفت: خداوند در ابتدا بحث حجاب برای حفظ حریم خانواده را مطرح می‌کند و سپس در مرحله دوم نوع حجاب را در آیه ۵۹ احزاب مشخص می‌کند و می‌فرماید «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است”.

این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: آیات قرآن بر رعایت حجاب تأکید دارد زیرا نوع پوشش بانوان باعث آرامش خود زنان است و در قرآن وعده داده شده که زنان با اطاعت از دستورات خداوند و حفظ حریم جامعه مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه راهکار قرآن برای حفظ حریم خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی اثر گذار ازدواج است و باید زمینه آن را فراهم کنیم، بر خوب اجرا کردن قوانین اسلامی و اجتماعی در موضوع عفاف و حجاب تأکید کرد و گفت: خداوند و قرآن حجاب را اجباری کرده‌اند و اینکه امروز زنان را درگیر ظاهر کنند از ابزار استکبار است که ما را از بحث‌های اصلی تربیت فرزند غافل کرده است.

انتهای پیام



ورزش و سفر


وبینار "عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی" در کرمان برگزار شد

منبع: ایـسنا
? وبینار "عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی" در کرمان برگزار شد