واگذاری زمین به چالش سرمایه‌گذاری در جنوب کرمان تبدیل شده است

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بیان اینکه واگذاری زمین برای راه‌اندازی کارخانه‌ها به یک چالش تبدیل شده است،گفت:«در برخی موارد تا سه سال طول می‌کشد به یک سرمایه‌گذار زمین بدهند و این زمان طولانی،طرح را از توجیه خارج می‌کند». مسلم مروجی‌فرد اظهار کرد:«امور اراضی،مرجع واگذاری زمین است […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بیان اینکه واگذاری زمین برای راه‌اندازی کارخانه‌ها به یک چالش تبدیل شده است،گفت:«در برخی موارد تا سه سال طول می‌کشد به یک سرمایه‌گذار زمین بدهند و این زمان طولانی،طرح را از توجیه خارج می‌کند».

مسلم مروجی‌فرد اظهار کرد:«امور اراضی،مرجع واگذاری زمین است که برای صدور آن ۱۳ استعلام می‌گیرد و تا دستگاه‌های متولی پاسخ دهند سه سال زمان می‌برد».

وی افزود:«نمونۀ بارز آن کارخانه فروکروم است که همزمان سه کارخانه به بهره‌برداری رسیدند اما این کارخانه هنوز نتوانسته زمینی در کهنوج دریافت کند».

مروجی‌فرد یادآور شد:«در نتیجه این کارخانه تلاش کرد در منوجان زمینی پیدا کند که هفتۀ پیش در تماسی که داشتیم گفت هنوز موفق نشده اما در شهرستان اُرزوئیه به او گفته‌اند بیاید و از روز بعد فرآیند واگذاری را شروع کند».

وی با طرح این سوال که چرا باید در یک شهرستان یک روزه بتوانند کار واگذاری زمین را انجام دهند اما در شهرستانی دیگر سه سال طول بکشد ادامه داد:«این کارخانه ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد که می‌تواند برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کند و کرومیت که به‌صورت خام بارگیری و از منطقه خارج می‌شود در آن‌جا فرآوری شود».

مروجی‌فرد تاکید کرد:«تنها فرمانداران هر شهرستان می‌توانند صورتجلسه‌ای بگیرند و زمین را بعد از گرفتن نظرات اولیۀ سه مرجع اصلی شامل منابع‌طبیعی،محیط‌زیست و آب منطقه‌ای در اختیار سرمایه‌گذار بگذارند تا روند دیوان‌سالاری در دیگر دستگاه‌ها هم همزمان طی شود اما سرمایه‌گذار معطل نماند».

وی اضافه کرد:«۱۳ استعلام برای واگذاری یک زمین باید گرفته شود که هرکدام هم مجوزهای ۶ ماهه ارائه می‌کنند و در این شرایط،با گرفتن تعدادی از این مجوزها،مجوزهای قبلی که گرفته شده به دلیل طولانی شدن باطل می‌شود».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از نذیر کرمان کرمان، رئیس سازمان صمت جنوب استان کرمان چهارم تیرماه در نشست خبری گفت:«در سه ماهۀ گذشته از ابتدای امسال،۳۲ جواز تاسیس با پیش‌بینی ۱۳۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و با قابلیت اشتغال ۴۶۰ نفر صادر شده است».

وی ادامه داد:«بعد از این دستگاه‌های مرتبط همچون شرکت شهرک‌های صنعتی،امور اراضی و راه و شهرسازی که متولی واگذاری زمین و دریافت استعلام هستند،می‌توانند وارد حوزه اجرا شوند».

مروجی‌فرد با بیان اینکه پارسال ۲۷ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۷۷۹ میلیارد تومان و اشتغال ۵۷۷ نفر صادر شده است،افزود:«پنج پروانه هم در سه ماهۀ نخست امسال با ۱۵ میلیارد تومان سرمایه و پیش‌بینی اشتغال ۳۴ نفر صادر شده است».

وی اضافه کرد:«۳۵۶ جواز تاسیس با ۲۳ هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و امکان اشتغال پنج‌هزار و ۹۶۰ نفر وجود دارد که بیشترین اولویت برای صمت،بهره‌برداری این مجوزها و اشتغال این افراد است».

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان اظهار کرد:«۹۰ مورد از این مجوزها بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند».

وی یادآور شد:«کل پروانه‌های حوزۀ صنعت جنوب کرمان ۲۹۸ پروانه با سرمایه‌گذاری هزار و ۵۷ میلیارد تومانی و با پنج‌هزار و ۳۱ نفر امکان اشتغال است». /پ




واگذاری زمین به چالش سرمایه‌گذاری در جنوب کرمان تبدیل شده است

منبع:خبر کرمان
?

واگذاری زمین به چالش سرمایه‌گذاری در جنوب کرمان تبدیل شده است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی