واکسیناسیون ۴۱۰ هزار راس دام در شهربابک

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: در طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان، ۴۱۰ هزار راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند. به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهربابک مجید اسدی گفت: طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان توسط شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک به صورت کاملاً رایگان با همکاری […]



رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: در طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان، ۴۱۰ هزار راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند.

به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهربابک مجید اسدی گفت: طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان توسط شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک به صورت کاملاً رایگان با همکاری بخش خصوصی از ابتدای سال جاری به‌مدت چهار ماه انجام شد.

 
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک افزود: در این طرح ۳۱۰ هزار رأس توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی و ۱۰۰ هزار راس توسط بخش خصوصی واکسینه شدند.
 
وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح ریشه‌کنی بیماری واگیر و کشنده طاعون نشخوارکنندگان و سرایت نکردن این بیماری به دام‌های حیات‌ وحش بوده است.
 
اسدی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم دامپزشکی، اجرای برنامه‌های کنترلی و پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام است تصریح کرد: در صورت نبود کنترل و نظارت دامپزشکی، جامعه با مخاطرات بهداشتی و اقتصادی فراوانی مواجه می‌شود.
 
وی افزود: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات چشم، بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند، دام مبتلا به‌شدت لاغر شده و تلف می‌شود و ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان مبتلا هم حاوی ویروس است.
 
اسدی عمده‌ترین راه انتقال این ویروس را تردد دام آلوده عنوان کرد و گفت: این بیماری در حیات‌ وحش در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام‌های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری، انجام واکسیناسیون به موقع دام‌ها است، تصریح کرد: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت اصول امنیت زیستی از قبیل جابه‌جایی دام‌ها، دفن صحیح لاشه دام آلوده، ضدعفونی آبشخور‌ها و رعایت کلیه اصول امنیت زیستی بسیار حائز اهمیت است.
 
 
انتهای خبر/ شهربابک


واکسیناسیون ۴۱۰ هزار راس دام در شهربابک

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? واکسیناسیون ۴۱۰ هزار راس دام در شهربابک